Diplomová práce se zabývá problematikou využití motivačních prvků ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ. Obsahuje soubor matematických problémů a aktivit vzájemně propojených ve čtyřech motivujících prostředích, která vnášejí do výuky matematiky prvky z reálného života. Dále sleduje vliv motivujících prostředí na aktivizaci žáků a osvojování prakticky využitelných vědomostí a dovedností. Ověřuje účinnost tohoto souboru na základě praktické realizace s žáky třetí třídy a následného vyhodnocení předem stanovených předpokladů. Součástí práce je rovněž ukázková metodická příručka pro učitele.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of motivational elements in the teaching of mathematics on the primary school. It contains a set of mathematical problems and activities, interconnected into four motivating environments, whose bring real life elements into teaching mathematics. It also monitors the influence of the motivating environment on student?s activation and learning practically applicable knowledge and skills. It verifies the efficiency of this set based on a practical implementation on third grade students followed by evaluation of predetermined assumptions. The thesis also includes a sample handbook for teachers.
Klíčová slova
motivace, motivující prostředí, aktivizace žáků, aktivizující výuka, výuková metoda, matematický problém
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivating environment, students? activation, activating teaching, teaching method, a mathematical problem
Rozsah průvodní práce
144
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou využití motivačních prvků ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ. Obsahuje soubor matematických problémů a aktivit vzájemně propojených ve čtyřech motivujících prostředích, která vnášejí do výuky matematiky prvky z reálného života. Dále sleduje vliv motivujících prostředí na aktivizaci žáků a osvojování prakticky využitelných vědomostí a dovedností. Ověřuje účinnost tohoto souboru na základě praktické realizace s žáky třetí třídy a následného vyhodnocení předem stanovených předpokladů. Součástí práce je rovněž ukázková metodická příručka pro učitele.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of motivational elements in the teaching of mathematics on the primary school. It contains a set of mathematical problems and activities, interconnected into four motivating environments, whose bring real life elements into teaching mathematics. It also monitors the influence of the motivating environment on student?s activation and learning practically applicable knowledge and skills. It verifies the efficiency of this set based on a practical implementation on third grade students followed by evaluation of predetermined assumptions. The thesis also includes a sample handbook for teachers.
Klíčová slova
motivace, motivující prostředí, aktivizace žáků, aktivizující výuka, výuková metoda, matematický problém
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivating environment, students? activation, activating teaching, teaching method, a mathematical problem
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je na vybrané téma vytvořit různá motivující prostředí pro aktivizaci žáků v matematice při řešení problémů, budování vlastní poznatkové struktury a aplikaci získaných poznatků v reálném životě.
Pro vytvořená prostředí navrhnout soubor činností a aktivit pro žáky a realizovat tyto aktivity ve škole.
Na základě předem stanovených kriterií vyhodnotit účinnost těchto aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je na vybrané téma vytvořit různá motivující prostředí pro aktivizaci žáků v matematice při řešení problémů, budování vlastní poznatkové struktury a aplikaci získaných poznatků v reálném životě.
Pro vytvořená prostředí navrhnout soubor činností a aktivit pro žáky a realizovat tyto aktivity ve škole.
Na základě předem stanovených kriterií vyhodnotit účinnost těchto aktivit.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan, et al. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN, 1990.
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : Teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha : Portál, 1999.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha : Albatros, 1989.
PASH, Marvin, et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Sbírky úloh.
Učebnice matematiky pro první stupeň základní školy.
Zajímavá a zábavná matematika.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan, et al. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN, 1990.
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : Teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha : Portál, 1999.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha : Albatros, 1989.
PASH, Marvin, et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Sbírky úloh.
Učebnice matematiky pro první stupeň základní školy.
Zajímavá a zábavná matematika.