Diplomová práce je zaměřena na reliéf v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na 3 části a to teoretickou, výzkumnou a praktickou. V teoretické části jsou popsány definice reliéfu, jeho výskyt, techniky a materiály ze kterých lze reliéf tvořit. Výzkumná část zjišťuje čestnost využití reliéfu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. Praktická část je stěžejní a zabývá se tvorbou metodických listů, které slouží učitelům k využití ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on relief in art classes at Primary School. The work is divided into 3 parts - theoretical, research and practical part. In theoretical part are described definition of relief, its occurrence, methods and material from which it is possible to form a relief. Research part finds frequency of use of relief in Art Education. Practical part is focused on creation of guidelines lists used by teachers in Art Educati-on.
Klíčová slova
primární vzdělávání, výtvarná výchova, prostorová tvorba, reliéf, techniky a materiály, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Primary Education, Art Education, spatial formation, relief, techniques and materials, guidelines lists
Rozsah průvodní práce
88 s,
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na reliéf v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na 3 části a to teoretickou, výzkumnou a praktickou. V teoretické části jsou popsány definice reliéfu, jeho výskyt, techniky a materiály ze kterých lze reliéf tvořit. Výzkumná část zjišťuje čestnost využití reliéfu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. Praktická část je stěžejní a zabývá se tvorbou metodických listů, které slouží učitelům k využití ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on relief in art classes at Primary School. The work is divided into 3 parts - theoretical, research and practical part. In theoretical part are described definition of relief, its occurrence, methods and material from which it is possible to form a relief. Research part finds frequency of use of relief in Art Education. Practical part is focused on creation of guidelines lists used by teachers in Art Educati-on.
Klíčová slova
primární vzdělávání, výtvarná výchova, prostorová tvorba, reliéf, techniky a materiály, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Primary Education, Art Education, spatial formation, relief, techniques and materials, guidelines lists
Zásady pro vypracování
Cíl:
Teoreticky zmapovat téma reliéfu z umělecko-historického a výtvarně didaktického hlediska.
Zaměřit se na tradici českého medailerství a mincovnictví ve vztahu k regionu.
Prostřednictvím ankety mezi učiteli 1.stupně ZŠ zjistit:
1. Četnost výskytu hodin výtvarné výchovy, v nichž se pracuje s tématem reliéfu.
2. Nejčastěji používané reliéfní techniky.
Navrhnout nové možnosti řešení, v praxi je ověřit a zhodnotit.
Požadavky:
Prostudování odborné literatury, znalost terminologie oboru,výzkumné šetření, pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Metody:
Písemné dotazování.
Vytvoření souboru metodických listů.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Teoreticky zmapovat téma reliéfu z umělecko-historického a výtvarně didaktického hlediska.
Zaměřit se na tradici českého medailerství a mincovnictví ve vztahu k regionu.
Prostřednictvím ankety mezi učiteli 1.stupně ZŠ zjistit:
1. Četnost výskytu hodin výtvarné výchovy, v nichž se pracuje s tématem reliéfu.
2. Nejčastěji používané reliéfní techniky.
Navrhnout nové možnosti řešení, v praxi je ověřit a zhodnotit.
Požadavky:
Prostudování odborné literatury, znalost terminologie oboru,výzkumné šetření, pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Metody:
Písemné dotazování.
Vytvoření souboru metodických listů.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1-12. Praha: Odeon.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80 -902267-1
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.ISBN 80 -902267-5-2.
HAZUKOVÁ, H. , ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005,ISBN 80 -7290-237-7.
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1, 2. Praha: SPL Práce, 1996, ISBN: 80 -208-0380-7.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC,J. Průvodce výtvarným uměním. Praha: SPL Práce,1994 ISBN 80-86287-22-x.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1-12. Praha: Odeon.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80 -902267-1
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.ISBN 80 -902267-5-2.
HAZUKOVÁ, H. , ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005,ISBN 80 -7290-237-7.
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1, 2. Praha: SPL Práce, 1996, ISBN: 80 -208-0380-7.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC,J. Průvodce výtvarným uměním. Praha: SPL Práce,1994 ISBN 80-86287-22-x.