Cílem diplomové práce je zjistit motivy, které vedou členy jičínského dramatického kroužku k působení v souboru a porovnat je s motivy členů jičínského divadelního kroužku, jež byly zkoumány v bakalářské práci. Třetím cílem je připravit a zrealizovat program u dotazované skupiny dětí mladšího školního věku.
Nejrozsáhlejší kapitola teoretické části je věnována dramatické výchově. Seznamuje čtenáře se svými cíli, metodami a technikami, plánováním, strukturou, pravidly a s osobností učitele dramatické výchovy. Dále se teoretická část zabývá mimoškolní výchovou, mimoškolní dramatickou výchovou a motivací ve volnočasových aktivitách.
V praktické části je vyhodnocován samotný výzkum, pro nějž byly použity metody dotazníku, rozhovoru a porovnávání získaných dat. Výsledky práce objasňují shodné i rozdílné motivy členů dramatického a divadelního kroužku. Praktická část také obsahuje šest dramatických lekcí, které byly připraveny a zrealizovány pro děti mladšího školního věku dramatických kroužků.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to find motives, which lead the members of Jičín drama club to participate in it and compare this fact with the motives of the members of the theatre club which were considered in my thesis as well. Next aim of my work is to prepare and realize a programme for young learners.
The extensive part of the thesis focuses on drama teaching. So the aims, methods and techniques; planning, structure, rules and the character of drama teacher are concluded too. Secondly the theoretical part of my thesis deals with extra-curricular drama activities and motivation as a term of leisure pedagogy.
In the practical part of my dissertation I analyze the data from acquired research, for which there were used the following methods: questionnaire, dialogue and comparison of gained facts. The results of this research clarify both similar and different motives of drama also theatre club members. On the other hand, practical part even concludes six drama lessons which were prepared and realized for young learners of drama club.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody a techniky, plánování, struktura dramatické lekce, pravidla, mimoškolní výchova, motivace, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, základní umělecká škola, středisko volného času, Jičín, ZUŠ J. B. Foerstera, K-klub.
Klíčová slova v angličtině
drama education; methods a techniques of drama education, planning and structure of drama lesson, leisure-time pedagogy, motivation, Framework Education Programme, School Education Programme, Primary Art School, leisure centre, Jičín, J. B. Foerster?s Primary Art School, K-Klub
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit motivy, které vedou členy jičínského dramatického kroužku k působení v souboru a porovnat je s motivy členů jičínského divadelního kroužku, jež byly zkoumány v bakalářské práci. Třetím cílem je připravit a zrealizovat program u dotazované skupiny dětí mladšího školního věku.
Nejrozsáhlejší kapitola teoretické části je věnována dramatické výchově. Seznamuje čtenáře se svými cíli, metodami a technikami, plánováním, strukturou, pravidly a s osobností učitele dramatické výchovy. Dále se teoretická část zabývá mimoškolní výchovou, mimoškolní dramatickou výchovou a motivací ve volnočasových aktivitách.
V praktické části je vyhodnocován samotný výzkum, pro nějž byly použity metody dotazníku, rozhovoru a porovnávání získaných dat. Výsledky práce objasňují shodné i rozdílné motivy členů dramatického a divadelního kroužku. Praktická část také obsahuje šest dramatických lekcí, které byly připraveny a zrealizovány pro děti mladšího školního věku dramatických kroužků.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to find motives, which lead the members of Jičín drama club to participate in it and compare this fact with the motives of the members of the theatre club which were considered in my thesis as well. Next aim of my work is to prepare and realize a programme for young learners.
The extensive part of the thesis focuses on drama teaching. So the aims, methods and techniques; planning, structure, rules and the character of drama teacher are concluded too. Secondly the theoretical part of my thesis deals with extra-curricular drama activities and motivation as a term of leisure pedagogy.
In the practical part of my dissertation I analyze the data from acquired research, for which there were used the following methods: questionnaire, dialogue and comparison of gained facts. The results of this research clarify both similar and different motives of drama also theatre club members. On the other hand, practical part even concludes six drama lessons which were prepared and realized for young learners of drama club.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody a techniky, plánování, struktura dramatické lekce, pravidla, mimoškolní výchova, motivace, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, základní umělecká škola, středisko volného času, Jičín, ZUŠ J. B. Foerstera, K-klub.
Klíčová slova v angličtině
drama education; methods a techniques of drama education, planning and structure of drama lesson, leisure-time pedagogy, motivation, Framework Education Programme, School Education Programme, Primary Art School, leisure centre, Jičín, J. B. Foerster?s Primary Art School, K-Klub
Zásady pro vypracování
CÍL:
- zjistit, jaké motivy vedou děti k docházení do dramatického kroužku
- porovnat a vyhodnotit motivační faktory členů studentského divadelního kroužku
- připravit a zrealizovat program u dotazované skupiny dětí
POŽADAVKY:
- konstrukce a vyhodnocení dotazníků
- provést rozhovory se členy dramatického kroužku
- analyzovat získaná data
- připravit a zrealizovat program
METODY:
- dotazníky
- pozorování
- rozhovory
Zásady pro vypracování
CÍL:
- zjistit, jaké motivy vedou děti k docházení do dramatického kroužku
- porovnat a vyhodnotit motivační faktory členů studentského divadelního kroužku
- připravit a zrealizovat program u dotazované skupiny dětí
POŽADAVKY:
- konstrukce a vyhodnocení dotazníků
- provést rozhovory se členy dramatického kroužku
- analyzovat získaná data
- připravit a zrealizovat program
METODY:
- dotazníky
- pozorování
- rozhovory
Seznam doporučené literatury
MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. Brno: CERM, 1998. 22 s. ISBN 80-7204-071-5.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie . Vývojová psychologie . Praha : Karolinum, 1999. 353 s. ISBN 80-7184-803-4.
Seznam doporučené literatury
MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. Brno: CERM, 1998. 22 s. ISBN 80-7204-071-5.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie . Vývojová psychologie . Praha : Karolinum, 1999. 353 s. ISBN 80-7184-803-4.