Tato diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které do hodin německého jazyka může přinést interaktivní tabule, a to zejména při nácviku slovní zásoby. Čtenář bude uveden do základní problematiky slovní zásoby, sémantizačních postupů, vícekanálového učení a mozkové laterality. Dále budou v práci vysvětleny základní pojmy týkající se interaktivních tabulí, včetně krátkého představení vybraných tabulí a vybraných interaktivních učebnic pro německý jazyk, které jsou na českém trhu dostupné. Podstatná část práce bude věnována popisu jednotlivých typů interaktivních cvičení, které byly v rámci této práce stvořeny ke třem učebním souborům a které byly následně testovány na dvou vybraných základních školách v Liberci.
Anotace v angličtině
This aim of this diploma thesis is to acquaint readers with the possibilities that an interactive whiteboard can bring to the hours of German language, especially practicing of vocabulary. The reader will be introduced into the basic problems of vocabulary, semantic practices, multi-channel learning and brain laterality. The thesis will also explain the basic concepts related to interactive whiteboards including a short presentation of selected whiteboards and interactive textbooks for the German language that are available on the Czech market. A substantial part of this diploma thesis will be devoted to describing the various types of interactive exercises. These exercises were created for three textbooks and were subsequently tested at two selected primary schools in Liberec.
Tato diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které do hodin německého jazyka může přinést interaktivní tabule, a to zejména při nácviku slovní zásoby. Čtenář bude uveden do základní problematiky slovní zásoby, sémantizačních postupů, vícekanálového učení a mozkové laterality. Dále budou v práci vysvětleny základní pojmy týkající se interaktivních tabulí, včetně krátkého představení vybraných tabulí a vybraných interaktivních učebnic pro německý jazyk, které jsou na českém trhu dostupné. Podstatná část práce bude věnována popisu jednotlivých typů interaktivních cvičení, které byly v rámci této práce stvořeny ke třem učebním souborům a které byly následně testovány na dvou vybraných základních školách v Liberci.
Anotace v angličtině
This aim of this diploma thesis is to acquaint readers with the possibilities that an interactive whiteboard can bring to the hours of German language, especially practicing of vocabulary. The reader will be introduced into the basic problems of vocabulary, semantic practices, multi-channel learning and brain laterality. The thesis will also explain the basic concepts related to interactive whiteboards including a short presentation of selected whiteboards and interactive textbooks for the German language that are available on the Czech market. A substantial part of this diploma thesis will be devoted to describing the various types of interactive exercises. These exercises were created for three textbooks and were subsequently tested at two selected primary schools in Liberec.
Studiem odborných pramenů systematizuje studentka poznatky týkající se problematiky osvojování slovní zásoby a využití moderních médií ve výuce cizího jazyka - němčiny (zejména interaktivní tabule, i-učebnice). Dále studentka provede dotazníkové šetření na vybraných základních školách k současným používaným typům učebnic, i-učebnic, popř. ke způsobu využití interaktivní tabule v hodinách němčiny. Na základě dotazníkovéh šetření studentka vytvoří sadu testovacích cvičení pro rozvoj slovní zásoby němčiny na referenční úrovni A1 - A2 v aplikaci SMART Notebook 10, které následně ověří na alespoň dvou základních školách.
Studentka zpracuje přehled základních a rozšiřujících lexikálních jednotek ve vztahu ke konkrétní učebnicové lekci jako východisko pro sadu testů.
Studentka zvolí na základě údajů získaných z dotazníků alespoň dvě ZŠ vhodné pro testování dle zadaných kritérií.
1. Rešerše odborné lingvodidaktické literatury (prezentace a nácvik lexika, vícekanálové učení, média ve výuce cizích jazyků)
2. Dotazníkové šetření k používaným typům učebnic němčiny a i-učebnic a práce s nimi na vybraných fakultních školách FP TUL
3. Analýza dostupného výukového softwaru i-učebnic české provenience pro německý jazyk jako 2. cizí jazyk.
4. Návržení a tvorba testovacích úloh v softwaru SMART Notebook 10 pro referenční úroveň A1-A2.
5. Ověření testovacích úloh u dvou testovaných a jedné kontrolní skupiny.
Zásady pro vypracování
Studiem odborných pramenů systematizuje studentka poznatky týkající se problematiky osvojování slovní zásoby a využití moderních médií ve výuce cizího jazyka - němčiny (zejména interaktivní tabule, i-učebnice). Dále studentka provede dotazníkové šetření na vybraných základních školách k současným používaným typům učebnic, i-učebnic, popř. ke způsobu využití interaktivní tabule v hodinách němčiny. Na základě dotazníkovéh šetření studentka vytvoří sadu testovacích cvičení pro rozvoj slovní zásoby němčiny na referenční úrovni A1 - A2 v aplikaci SMART Notebook 10, které následně ověří na alespoň dvou základních školách.
Studentka zpracuje přehled základních a rozšiřujících lexikálních jednotek ve vztahu ke konkrétní učebnicové lekci jako východisko pro sadu testů.
Studentka zvolí na základě údajů získaných z dotazníků alespoň dvě ZŠ vhodné pro testování dle zadaných kritérií.
1. Rešerše odborné lingvodidaktické literatury (prezentace a nácvik lexika, vícekanálové učení, média ve výuce cizích jazyků)
2. Dotazníkové šetření k používaným typům učebnic němčiny a i-učebnic a práce s nimi na vybraných fakultních školách FP TUL
3. Analýza dostupného výukového softwaru i-učebnic české provenience pro německý jazyk jako 2. cizí jazyk.
4. Návržení a tvorba testovacích úloh v softwaru SMART Notebook 10 pro referenční úroveň A1-A2.
5. Ověření testovacích úloh u dvou testovaných a jedné kontrolní skupiny.
Seznam doporučené literatury
BIMMEL, Peter; RAMPILLON, Ute. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin : Langenscheidt, 2000. 208 s. ISBN 3-468-49651-6.
BOHN, Reiner. Probleme der Worschatzarbeit. Berlin, München: Langenscheidt, 1999, 192 S, ISBN 3-468-49652-4.
HEYD, Gertroude. Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweiterte Aufl. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991. 290 s. ISBN 3425043730.
MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Deutsches Institut für Fernstudium an der Universität Tübingen (DIFF), 1994, 119 S, ISBN 3-468-49672-9.
PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-293-07.
Výuka.jazyků.cz [online]. 11.7.2007 [cit. 2010-12-18]. Interaktivní tabule - jednoznačný přínos nebo zbytečný přepych?. Dostupné z WWW: <http://vyuka.jazyku.cz/l.php?id=271>.
Seznam doporučené literatury
BIMMEL, Peter; RAMPILLON, Ute. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin : Langenscheidt, 2000. 208 s. ISBN 3-468-49651-6.
BOHN, Reiner. Probleme der Worschatzarbeit. Berlin, München: Langenscheidt, 1999, 192 S, ISBN 3-468-49652-4.
HEYD, Gertroude. Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweiterte Aufl. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991. 290 s. ISBN 3425043730.
MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Deutsches Institut für Fernstudium an der Universität Tübingen (DIFF), 1994, 119 S, ISBN 3-468-49672-9.
PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-293-07.
Výuka.jazyků.cz [online]. 11.7.2007 [cit. 2010-12-18]. Interaktivní tabule - jednoznačný přínos nebo zbytečný přepych?. Dostupné z WWW: <http://vyuka.jazyku.cz/l.php?id=271>.