Bakalářská práce je zaměřená na výuku základů programování. V práci jsou nejprve ro-zebrány a zhodnoceny jednotlivé přístupy k výuce základů programování. Jsou zde porovnána paradigmata programování, která jsou používána v současné době při výuce základů programo-vání. Dále jsou rozebrány programovací jazyky, které jsou v dnešní době nejpoužívanější při výuce základů programování. Je zde také poukázáno na problematiku výuky na základních ško-lách a popis metod pro výuku programování již v relativně nízkém věku. V druhé části práce je popsán program, který je výstupem bakalářské práce a nachází se na přiloženém CD. Jedná se o formu interaktivního materiálu pro základy programování. Program je zde popsán jak z uživatelského, tak především z programátorského hlediska. Je uzpůsoben pro začátečníky a obsahuje jednak teoretické základy programování, jednak konkrétní praktická cvičení navazující na teorii.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on teaching the basics of programming. It first discusses and evaluates different educational approaches of programming. There are compared paradigms of programming used for teaching the basics of programming. Then it covers those programming languages that are most often used for this purpose these days. At this point, the paper introduces the specificities of teaching this subject at primary schools and methods suitable at this relatively early age. The second part of the thesis is devoted to the description of its practical result: a pro-gram located on the enclosed CD, suitable for presenting the basics of programming in an interactive way. Although the program is also introduced from the perspective of the user, even more attention is paid to the point of view of the programmer. The software itself is designed for beginners, and covers both the theoretical foundations of programming, and specific practical exercises related to theory.
Bakalářská práce je zaměřená na výuku základů programování. V práci jsou nejprve ro-zebrány a zhodnoceny jednotlivé přístupy k výuce základů programování. Jsou zde porovnána paradigmata programování, která jsou používána v současné době při výuce základů programo-vání. Dále jsou rozebrány programovací jazyky, které jsou v dnešní době nejpoužívanější při výuce základů programování. Je zde také poukázáno na problematiku výuky na základních ško-lách a popis metod pro výuku programování již v relativně nízkém věku. V druhé části práce je popsán program, který je výstupem bakalářské práce a nachází se na přiloženém CD. Jedná se o formu interaktivního materiálu pro základy programování. Program je zde popsán jak z uživatelského, tak především z programátorského hlediska. Je uzpůsoben pro začátečníky a obsahuje jednak teoretické základy programování, jednak konkrétní praktická cvičení navazující na teorii.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on teaching the basics of programming. It first discusses and evaluates different educational approaches of programming. There are compared paradigms of programming used for teaching the basics of programming. Then it covers those programming languages that are most often used for this purpose these days. At this point, the paper introduces the specificities of teaching this subject at primary schools and methods suitable at this relatively early age. The second part of the thesis is devoted to the description of its practical result: a pro-gram located on the enclosed CD, suitable for presenting the basics of programming in an interactive way. Although the program is also introduced from the perspective of the user, even more attention is paid to the point of view of the programmer. The software itself is designed for beginners, and covers both the theoretical foundations of programming, and specific practical exercises related to theory.
Cílem práce je vytvořit interaktivní materiál pro výuku základů programování. V teoretické části (min. 15 stran) student popíše přístupy, které se v současné době používají při výuce programování. Součástí teoretické části práce bude porovnání a zhodnocení jednotlivých přístupů. V praktické části student vytvoří aplikaci pro výuku základů programování. Aplikace by měla sloužit pro úplné začátečníky a měla by obsahovat jak teoretické základy tak praktická cvičení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit interaktivní materiál pro výuku základů programování. V teoretické části (min. 15 stran) student popíše přístupy, které se v současné době používají při výuce programování. Součástí teoretické části práce bude porovnání a zhodnocení jednotlivých přístupů. V praktické části student vytvoří aplikaci pro výuku základů programování. Aplikace by měla sloužit pro úplné začátečníky a měla by obsahovat jak teoretické základy tak praktická cvičení.
Seznam doporučené literatury
Pšenčíková, J. Algoritmizace. 2. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-034-6.
Satrapa, P. Pascal pro zelenáče. Praha: Neokortex, 2000. ISBN 80-86330-03-6.
Algorithms and Data Structures [online]. Dostupné z: http://www.algolist.net/.
Seznam doporučené literatury
Pšenčíková, J. Algoritmizace. 2. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-034-6.
Satrapa, P. Pascal pro zelenáče. Praha: Neokortex, 2000. ISBN 80-86330-03-6.
Algorithms and Data Structures [online]. Dostupné z: http://www.algolist.net/.