Tato bakalářská práce se zabývá zjišťováním potřebnosti zavedení pozice školního sociálního pracovníka do systému českého školství a možných oblastí jeho práce a působení ve školách. V České republice není tato pozice dosud zavedena, avšak v zahraničí se již vyprofilovala na základě reflexe požadavků a školní sociální pracovník působí jako nezbytný pracovník školy. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Část teoretická objasňuje základní terminologii z oblasti speciální pedagogiky a oblasti sociální práce. Výzkumná část předkládá průzkumové šetření, které bylo uskutečněno kvantitativní metodou nestandardizovaného dotazníku a kvalitativní metodou řízeného rozhovoru. Dále výzkumná část předkládá výsledky šetření, jejich interpretaci a navržená opatření. Bakalářská práce přináší poznatky o potřebách zavedení pozice školního sociálního pracovníka. Pro zpracování tohoto tématu jsem se rozhodla z důvodu nárůstu nežádoucích změn v oblasti sociálně patologických jevů na školách.
Annotation in English
This Bachelor's thesis is looking into the issue of necessity of establishing the position of a social worker in the Czech school system and their range of work and activities within the schools.
The position of a school social worker doesn't exist in the Czech Republic yet but can be find in schools abroad. Such an employee became one of the fundamental members of the school staff.
My Bachelor's thesis is divided into two parts, a theoretical one and a research one.
The theoretical part explains the basic vocabulary of special education and social work.
The research part includes the used types of surveys (non-standardized questionnaire as the quantitative method and directed interview as the qualitative method) and their results, interpretation and proposed measures to be taken.
My Bachelor's thesis points out the need of establishing a school social worker in Czech schools.
I decided to look into this issue because of the increase of undesirable changes in the social pathology behaviour in Czech schools.
Keywords
Inkluze, kompetence, speciální pedagog, sociální pracovník, školní sociální pracovník, poradenské služby.
Keywords in English
Inclusion, competencies, SEN teacher (special education needs teacher), social worker, school social worker, counselling
Length of the covering note
62 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá zjišťováním potřebnosti zavedení pozice školního sociálního pracovníka do systému českého školství a možných oblastí jeho práce a působení ve školách. V České republice není tato pozice dosud zavedena, avšak v zahraničí se již vyprofilovala na základě reflexe požadavků a školní sociální pracovník působí jako nezbytný pracovník školy. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Část teoretická objasňuje základní terminologii z oblasti speciální pedagogiky a oblasti sociální práce. Výzkumná část předkládá průzkumové šetření, které bylo uskutečněno kvantitativní metodou nestandardizovaného dotazníku a kvalitativní metodou řízeného rozhovoru. Dále výzkumná část předkládá výsledky šetření, jejich interpretaci a navržená opatření. Bakalářská práce přináší poznatky o potřebách zavedení pozice školního sociálního pracovníka. Pro zpracování tohoto tématu jsem se rozhodla z důvodu nárůstu nežádoucích změn v oblasti sociálně patologických jevů na školách.
Annotation in English
This Bachelor's thesis is looking into the issue of necessity of establishing the position of a social worker in the Czech school system and their range of work and activities within the schools.
The position of a school social worker doesn't exist in the Czech Republic yet but can be find in schools abroad. Such an employee became one of the fundamental members of the school staff.
My Bachelor's thesis is divided into two parts, a theoretical one and a research one.
The theoretical part explains the basic vocabulary of special education and social work.
The research part includes the used types of surveys (non-standardized questionnaire as the quantitative method and directed interview as the qualitative method) and their results, interpretation and proposed measures to be taken.
My Bachelor's thesis points out the need of establishing a school social worker in Czech schools.
I decided to look into this issue because of the increase of undesirable changes in the social pathology behaviour in Czech schools.
Keywords
Inkluze, kompetence, speciální pedagog, sociální pracovník, školní sociální pracovník, poradenské služby.
Keywords in English
Inclusion, competencies, SEN teacher (special education needs teacher), social worker, school social worker, counselling
Research Plan
Cíl bakalářské práce: Zjistit podmínky pro vytvoření funkce školního sociálního pracovníka a zjistit možnosti spolupráce se speciálními pedagogy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: Dotazník
Research Plan
Cíl bakalářské práce: Zjistit podmínky pro vytvoření funkce školního sociálního pracovníka a zjistit možnosti spolupráce se speciálními pedagogy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: Dotazník
Recommended resources
ALLEN-MARES, P., 2006. One hunders yers: A historical analysis od social work service in the schools. School Social Work Journal, vol. 30, no. 3, s. 24-43. ISSN 0161-563.
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. 1. vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D., 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
FONTANA, D., 2003. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-626-8.
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
LABÁTH, V. 1999. Školská sociálna práca. Potreba alebo rozmar Efeta, roč. 9, č. 3, s. 2. ISSN 1335-1397.
MATULAYOVÁ, T., 2007. Školská sociálna práca na Slovensku. Súčasný stav. In Pedagogika spoleczna w Polsce po 1989 roku: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Katowice: Wydawnictwo Slaskiej Wyszej Sokoly Zarzadzania, 2007. ISBN 83-88789-13-9.
PRŮCHA, J., 2009. Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071786314.
SPECK, K., 2009. Schulsozialarbeit: eine einführung. 2. vyd. Stuttgart: UTB für wissenschaft. ISBN 978-3-8252-2929-0.
Recommended resources
ALLEN-MARES, P., 2006. One hunders yers: A historical analysis od social work service in the schools. School Social Work Journal, vol. 30, no. 3, s. 24-43. ISSN 0161-563.
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. 1. vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D., 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
FONTANA, D., 2003. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-626-8.
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
LABÁTH, V. 1999. Školská sociálna práca. Potreba alebo rozmar Efeta, roč. 9, č. 3, s. 2. ISSN 1335-1397.
MATULAYOVÁ, T., 2007. Školská sociálna práca na Slovensku. Súčasný stav. In Pedagogika spoleczna w Polsce po 1989 roku: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Katowice: Wydawnictwo Slaskiej Wyszej Sokoly Zarzadzania, 2007. ISBN 83-88789-13-9.
PRŮCHA, J., 2009. Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071786314.
SPECK, K., 2009. Schulsozialarbeit: eine einführung. 2. vyd. Stuttgart: UTB für wissenschaft. ISBN 978-3-8252-2929-0.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.