Bakalářská práce se zabývala problematikou dobré praxe prevence šikany na školách. Cílem bylo monitorovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách ve vybraném regionu.
Bakalářská práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývala základními pojmy šikana a prevence, různými způsoby prevence šikany a preventivními programy. Cílem praktické části bylo na základě analýzy minimálních preventivních programů a ankety určené školním metodikům prevence, formulovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách.
Průzkum prokázal, že mezi příklady dobré praxe prevence šikany patří besedy, přednášky organizované odporníky; osvěta o problematice šikany; cílená prevence po dobu celé školní docházky, intenzivní práce s třídním kolektivem, vyhledávání rizikových jedinců.
Za stěžejní opatření lze považovat nutnost vytvoření spolupracujícího týmu odborníků, pedagogů, vychovatelů, žáků, rodičů, vedení školy a využití všech vhodných metod, prostředků a forem práce vedoucích k eliminaci vzniku šikany na základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the issue of a good practice of the bullying prevention at schools in the selected region. The aim was to monitor the good practice of the bullying prevention at primary schools in the region of Šluknov.
The thesis was divided into theoretical and practical parts. The theoretical part with the help of literatute dealt with the basic concepts of the bullying and prevention programmes. The aim of the practical part was based on an analysis of the preventive programmes and surveys for school prevention methodologists to formulate examples of the good practice of the bullying prevention at primary schools.
The survey showed that among the examples of the good practice of the bullying prevention include discussions, lectures organized by professionals, public awareness about the issue of the bullying, the targeted prevention for the entire school, the intensive work with the class team, the searching for the high-risk individuals.
For the key measures may be need for a cooperating team of professionals, teachers, educators, students, parents, school managment and use of all the appropriate methods, means and forms of the work leading to the elimination of the formation and the development of the bullying at primary schools.
Klíčová slova
šikana, prevence, preventivní program, školní metodik prevence, preventivní opatření, základní škola, třída, jednotlivec, spolupráce
Bakalářská práce se zabývala problematikou dobré praxe prevence šikany na školách. Cílem bylo monitorovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách ve vybraném regionu.
Bakalářská práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývala základními pojmy šikana a prevence, různými způsoby prevence šikany a preventivními programy. Cílem praktické části bylo na základě analýzy minimálních preventivních programů a ankety určené školním metodikům prevence, formulovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách.
Průzkum prokázal, že mezi příklady dobré praxe prevence šikany patří besedy, přednášky organizované odporníky; osvěta o problematice šikany; cílená prevence po dobu celé školní docházky, intenzivní práce s třídním kolektivem, vyhledávání rizikových jedinců.
Za stěžejní opatření lze považovat nutnost vytvoření spolupracujícího týmu odborníků, pedagogů, vychovatelů, žáků, rodičů, vedení školy a využití všech vhodných metod, prostředků a forem práce vedoucích k eliminaci vzniku šikany na základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the issue of a good practice of the bullying prevention at schools in the selected region. The aim was to monitor the good practice of the bullying prevention at primary schools in the region of Šluknov.
The thesis was divided into theoretical and practical parts. The theoretical part with the help of literatute dealt with the basic concepts of the bullying and prevention programmes. The aim of the practical part was based on an analysis of the preventive programmes and surveys for school prevention methodologists to formulate examples of the good practice of the bullying prevention at primary schools.
The survey showed that among the examples of the good practice of the bullying prevention include discussions, lectures organized by professionals, public awareness about the issue of the bullying, the targeted prevention for the entire school, the intensive work with the class team, the searching for the high-risk individuals.
For the key measures may be need for a cooperating team of professionals, teachers, educators, students, parents, school managment and use of all the appropriate methods, means and forms of the work leading to the elimination of the formation and the development of the bullying at primary schools.
Klíčová slova
šikana, prevence, preventivní program, školní metodik prevence, preventivní opatření, základní škola, třída, jednotlivec, spolupráce
Cíl bakalářské práce: Monitorovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách ve vybraném regionu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulce závěrů.
Metody: Analýza dokumentů, sekundární analýza, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Monitorovat příklady dobré praxe prevence šikany na základních školách ve vybraném regionu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulce závěrů.
Metody: Analýza dokumentů, sekundární analýza, dotazník.
Seznam doporučené literatury
HERZOG, R., 2009. Násilí není řešení: prevence násilí a management konfliktu ve školách. 1. vyd. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-850-9.
JANOŠOVÁ, P., ŘÍČAN, P., 2010. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-513-X.
KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
NECKAŘ, P., 2010. Stop šikaně: publikace pro žáky a jejich rodiče. 1. vyd. Hradec Králové: Statutární město Hradec Králové. ISBN 978-80-904690-1-3.
Seznam doporučené literatury
HERZOG, R., 2009. Násilí není řešení: prevence násilí a management konfliktu ve školách. 1. vyd. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-850-9.
JANOŠOVÁ, P., ŘÍČAN, P., 2010. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-513-X.
KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
NECKAŘ, P., 2010. Stop šikaně: publikace pro žáky a jejich rodiče. 1. vyd. Hradec Králové: Statutární město Hradec Králové. ISBN 978-80-904690-1-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.