Bakalářská práce se zabývá školskou integrací. Cílem bakalářské práce je zmapovat oblast školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol. Porovnat speciálně pedagogické vzdělání učitelů na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a porovnat množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a zjistit, jaké je mezi nimi zastoupení chlapců a dívek. Na počátku teoretické části práce je vymezen pojem školská integrace a žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je porovnána úroveň školské integrace v České republice a v zahraničí. Integraci žáků s těmi druhy postižení, která jsou v běžných základních školách nejvíce zastoupena, je pozornost věnována v samostatné kapitole. Následující kapitoly pojednávají o individuálním vzdělávacím plánu, péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a speciálně pedagogickém poradenství. Průzkum představený v empirické části bakalářské práce byl realizován prostřednictvím metody dotazníku. Zkoumaný vzorek tvořili učitelé a žáci 11 běžných základních škol v regionu Česká Lípa. Výsledky práce ukázaly, že podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou na sledovaných běžných základních školách různé. Bylo zjištěno, že neexistuje přímá souvislost mezi počtem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a počtem učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním či mírou využívání podpůrných opatření. Ve 4 z 11 škol zahrnutých do průzkumu nepůsobí žádný učitel se speciálně pedagogickým vzděláním, přičemž se tyto školy nachází ve městech se 4 000 nebo méně obyvateli. U ostatních škol jsme nezaznamenali, že by velikost města hrála ve vztahu k počtu učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním
(příp. k počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či míře využívání podpůrných opatření) podstatnější roli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis concentrates on educational integration. Its goals are: to map the area of educational integration of pupils with special education needs on ordinary primary and secondary schools; to compare education of ordinary primary and secondary school teachers in special pedagogy; to compare number of pupils with special education needs on ordinary primary and secondary schools and to determine ratio of boys and girls. In the introductory part educational integration and a pupil with special eduction needs terms are defined. Than the thesis compares educational integration level in the Czech Republic and in foreign countries. Integration of pupils with most common disabilities in ordinary primary and secondary schools is described in a separate chapter. Following chapters deal about an individual education plan, treatment of pupils with special education needs and about special pedagogical advisory. The survey presented in the empirical part of the thesis has been realized through questionnaire data collection method. The sample was constituted by teachers and pupils from eleven ordinary primary and secondary schools in the Česká Lípa region. The results showed that the conditions for integration of pupils with special eduction needs varies between the selected schools. The survey proved there is no direct connection between the number of pupils with special education needs and the number of teachers with special pedagogical education or a degree of supportive masures used. In four out of eleven schools included in the survey there is no teacher with special pedagogical education. All the four schools are located in towns with less than four thousand inhabitants. Regarding other schools we found no significant correlation between the size of a town and the number of teachers with special pedagogical education (or the number of pupils with special education needs or the degree of supportive measures used).
Klíčová slova
individuální vzdělávací plán, integrace, postižení, speciální vzdělávací potřeby, základní škola, žák
Klíčová slova v angličtině
individual education plan, integration, disability, special education needs, primary and secondary school, pupil
Rozsah průvodní práce
58 s. (87 818 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá školskou integrací. Cílem bakalářské práce je zmapovat oblast školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol. Porovnat speciálně pedagogické vzdělání učitelů na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a porovnat množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a zjistit, jaké je mezi nimi zastoupení chlapců a dívek. Na počátku teoretické části práce je vymezen pojem školská integrace a žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je porovnána úroveň školské integrace v České republice a v zahraničí. Integraci žáků s těmi druhy postižení, která jsou v běžných základních školách nejvíce zastoupena, je pozornost věnována v samostatné kapitole. Následující kapitoly pojednávají o individuálním vzdělávacím plánu, péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a speciálně pedagogickém poradenství. Průzkum představený v empirické části bakalářské práce byl realizován prostřednictvím metody dotazníku. Zkoumaný vzorek tvořili učitelé a žáci 11 běžných základních škol v regionu Česká Lípa. Výsledky práce ukázaly, že podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou na sledovaných běžných základních školách různé. Bylo zjištěno, že neexistuje přímá souvislost mezi počtem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a počtem učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním či mírou využívání podpůrných opatření. Ve 4 z 11 škol zahrnutých do průzkumu nepůsobí žádný učitel se speciálně pedagogickým vzděláním, přičemž se tyto školy nachází ve městech se 4 000 nebo méně obyvateli. U ostatních škol jsme nezaznamenali, že by velikost města hrála ve vztahu k počtu učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním
(příp. k počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či míře využívání podpůrných opatření) podstatnější roli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis concentrates on educational integration. Its goals are: to map the area of educational integration of pupils with special education needs on ordinary primary and secondary schools; to compare education of ordinary primary and secondary school teachers in special pedagogy; to compare number of pupils with special education needs on ordinary primary and secondary schools and to determine ratio of boys and girls. In the introductory part educational integration and a pupil with special eduction needs terms are defined. Than the thesis compares educational integration level in the Czech Republic and in foreign countries. Integration of pupils with most common disabilities in ordinary primary and secondary schools is described in a separate chapter. Following chapters deal about an individual education plan, treatment of pupils with special education needs and about special pedagogical advisory. The survey presented in the empirical part of the thesis has been realized through questionnaire data collection method. The sample was constituted by teachers and pupils from eleven ordinary primary and secondary schools in the Česká Lípa region. The results showed that the conditions for integration of pupils with special eduction needs varies between the selected schools. The survey proved there is no direct connection between the number of pupils with special education needs and the number of teachers with special pedagogical education or a degree of supportive masures used. In four out of eleven schools included in the survey there is no teacher with special pedagogical education. All the four schools are located in towns with less than four thousand inhabitants. Regarding other schools we found no significant correlation between the size of a town and the number of teachers with special pedagogical education (or the number of pupils with special education needs or the degree of supportive measures used).
Klíčová slova
individuální vzdělávací plán, integrace, postižení, speciální vzdělávací potřeby, základní škola, žák
Klíčová slova v angličtině
individual education plan, integration, disability, special education needs, primary and secondary school, pupil
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Zmapovat oblast školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol. Porovnat speciálně pedagogické vzdělání učitelů na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a porovnat množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a zjistit, jaké je mezi nimi zastoupení chlapců a dívek.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Zmapovat oblast školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol. Porovnat speciálně pedagogické vzdělání učitelů na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a porovnat množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a zjistit, jaké je mezi nimi zastoupení chlapců a dívek.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., ed., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
MERTIN, V., 1995. Individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-033-4.
MICHALÍK, J., 2002. Škola pro všechny, aneb, Integrace je když... Vsetín: ZŠ Integra. ISBN 80-238-9885-X.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1074-4.
VALENTA, M., aj., 2003. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M., aj., 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. ISBN 80-85931-51-6.
ZELINKOVÁ, O., 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-544-X.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., ed., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
MERTIN, V., 1995. Individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-033-4.
MICHALÍK, J., 2002. Škola pro všechny, aneb, Integrace je když... Vsetín: ZŠ Integra. ISBN 80-238-9885-X.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1074-4.
VALENTA, M., aj., 2003. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M., aj., 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. ISBN 80-85931-51-6.
ZELINKOVÁ, O., 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-544-X.
Přílohy volně vložené
1+1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.