Bakalářská práce se zabývala levorukostí u dětí předškolního věku. Cílem práce bylo
charakterizovat problematiku levorukých dětí v mateřských školách, zjistit četnost
výskytu leváctví u předškolních dětí a zastoupení chlapců a dívek mezi levorukými
dětmi. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, ve které jsme
charakterizovali hlavní pojmy související s lateralitou, popsali vývoj mozku a vlivy,
které mozek svým působením ovlivňují, a tím mohou ovlivňovat levorukost
či pravorukost dítěte, a také postojem společnosti vůči levákům. Dále jsme se zabývali
předškolní výchovou levorukých dětí, souvislostí mezi levorukostí a specifickými
poruchami učení, vzděláváním leváků v mateřských školách i dřívějším pohledem
a názory na problematiku týkající se levorukosti. Druhou částí je část empirická,
ve které jsme ověřovali formulované hypotézy. K získání potřebných dat bylo využito
metody dotazníku. Formulované hypotézy byly potvrzeny. V závěru práce jsou shrnuta
navrhovaná opatření, která zahrnují význam rozšiřování znalostí pedagogů
o problematice leváctví, například formou seminářů nebo školení a také využívání
většího množství pomůcek pro leváky v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with left-handedness within pre-school children. The aim
of the work was to characterize the issue of left-handedness in kindergartens, find out
ratios of left-handed children among pre-schoolers and ratios of left-handed children
among pre-school boys and girls. The hypothesis is divided into two main parts.
In the first theoretical part we addressed major terms related to laterality, described the
brain development and factors that are affecting brain and can affect left
or right- handedness of child and the attitude of society towards left-handed children.
Further we dealt with pre-school education of left-handed children, the connection
between left-handedness and specific learning disorders and kindergarten education
of left-handed children as well as past theories and opinions on issues related
to left- handedness. The second part is empirical part, in which we examined formulated
hypothesis. To obtained necessary information were used to questionnaire method. Her
results confirmed our hypothesis. At the end we summarized proposed measures, which
include the importance of educators expanding their knowledge of left-handedness;
for example by attending seminars or training courses and also by using more of aids for
left-handed in kindergartens.
Bakalářská práce se zabývala levorukostí u dětí předškolního věku. Cílem práce bylo
charakterizovat problematiku levorukých dětí v mateřských školách, zjistit četnost
výskytu leváctví u předškolních dětí a zastoupení chlapců a dívek mezi levorukými
dětmi. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, ve které jsme
charakterizovali hlavní pojmy související s lateralitou, popsali vývoj mozku a vlivy,
které mozek svým působením ovlivňují, a tím mohou ovlivňovat levorukost
či pravorukost dítěte, a také postojem společnosti vůči levákům. Dále jsme se zabývali
předškolní výchovou levorukých dětí, souvislostí mezi levorukostí a specifickými
poruchami učení, vzděláváním leváků v mateřských školách i dřívějším pohledem
a názory na problematiku týkající se levorukosti. Druhou částí je část empirická,
ve které jsme ověřovali formulované hypotézy. K získání potřebných dat bylo využito
metody dotazníku. Formulované hypotézy byly potvrzeny. V závěru práce jsou shrnuta
navrhovaná opatření, která zahrnují význam rozšiřování znalostí pedagogů
o problematice leváctví, například formou seminářů nebo školení a také využívání
většího množství pomůcek pro leváky v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with left-handedness within pre-school children. The aim
of the work was to characterize the issue of left-handedness in kindergartens, find out
ratios of left-handed children among pre-schoolers and ratios of left-handed children
among pre-school boys and girls. The hypothesis is divided into two main parts.
In the first theoretical part we addressed major terms related to laterality, described the
brain development and factors that are affecting brain and can affect left
or right- handedness of child and the attitude of society towards left-handed children.
Further we dealt with pre-school education of left-handed children, the connection
between left-handedness and specific learning disorders and kindergarten education
of left-handed children as well as past theories and opinions on issues related
to left- handedness. The second part is empirical part, in which we examined formulated
hypothesis. To obtained necessary information were used to questionnaire method. Her
results confirmed our hypothesis. At the end we summarized proposed measures, which
include the importance of educators expanding their knowledge of left-handedness;
for example by attending seminars or training courses and also by using more of aids for
left-handed in kindergartens.
Cíl BP: Charakterizovat problematiku levorukých dětí v mateřských školách, zjistit četnost výskytu leváctví u předškolních dětí a zastoupení chlapců a dívek mezi levorukými dětmi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Charakterizovat problematiku levorukých dětí v mateřských školách, zjistit četnost výskytu leváctví u předškolních dětí a zastoupení chlapců a dívek mezi levorukými dětmi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ-PAVLÍKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R., 1991. Záhada leváctví a praváctví. 2. dopl. vyd. Praha: Avicenum. ISBN 80-201-0113-6.
HEALEY, J. M., 2002. Leváci a jejich výchova. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-701-9.
SYNEK, F., 1991. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. 1. vyd. Praha: Horizont. ISBN 80-7012-054-1.
VODIČKA, I., 2008. Nechte leváky drápat: Metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-479-3.
ZOCHE, H.-J., 2006. Vidím svět i z druhé strany: mimořádné schopnosti leváků. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 80-249-0647-3.
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ-PAVLÍKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R., 1991. Záhada leváctví a praváctví. 2. dopl. vyd. Praha: Avicenum. ISBN 80-201-0113-6.
HEALEY, J. M., 2002. Leváci a jejich výchova. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-701-9.
SYNEK, F., 1991. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. 1. vyd. Praha: Horizont. ISBN 80-7012-054-1.
VODIČKA, I., 2008. Nechte leváky drápat: Metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-479-3.
ZOCHE, H.-J., 2006. Vidím svět i z druhé strany: mimořádné schopnosti leváků. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 80-249-0647-3.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.