Bakalářská práce zjišťuje a porovnává individuální vývoj dětí ve vybraných kritériích školní zralosti v posledním roce předškolní docházky. Teoretické část bakalářské práce se zabývá předškolní výchovou, školní zralostí, zápisem k povinné školní docházce a případným odkladem povinné školní docházky. Praktická část obsahuje kresby postavy, kazuistiky dětí a analýzy jejich výsledků, které jsme shromažďovali v určitých intervalech v posledním roce školní docházky. Porovnávali jsme výsledky z mateřské škole s výsledky u zápisu do 1. třídy základní školy.
Anotace v angličtině
This work finds and compares individual development of children in school readiness criteria selected in the last year of pre-school attendance. The theoretical part of the work deals with pre-school education, school maturity, registration for compulsory school attendance and the possible postponement of compulsory school attendance. The practical part contains drawings of figures, case reports of children and analyzing their results, which we congregated at certain intervals in the last year of school. We compared the results from the kindergarten to the results, the entry into the first grade of primary school.
Klíčová slova
vývoj vybraných kritérií, školní zralost, předškolní docházka, zápis k povinné školní docházce, kresba postavy, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
development of selected criteria, school readiness, preschool attendance, enrollment for compulsory school attendance, drawing figures, kindergarten
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zjišťuje a porovnává individuální vývoj dětí ve vybraných kritériích školní zralosti v posledním roce předškolní docházky. Teoretické část bakalářské práce se zabývá předškolní výchovou, školní zralostí, zápisem k povinné školní docházce a případným odkladem povinné školní docházky. Praktická část obsahuje kresby postavy, kazuistiky dětí a analýzy jejich výsledků, které jsme shromažďovali v určitých intervalech v posledním roce školní docházky. Porovnávali jsme výsledky z mateřské škole s výsledky u zápisu do 1. třídy základní školy.
Anotace v angličtině
This work finds and compares individual development of children in school readiness criteria selected in the last year of pre-school attendance. The theoretical part of the work deals with pre-school education, school maturity, registration for compulsory school attendance and the possible postponement of compulsory school attendance. The practical part contains drawings of figures, case reports of children and analyzing their results, which we congregated at certain intervals in the last year of school. We compared the results from the kindergarten to the results, the entry into the first grade of primary school.
Klíčová slova
vývoj vybraných kritérií, školní zralost, předškolní docházka, zápis k povinné školní docházce, kresba postavy, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
development of selected criteria, school readiness, preschool attendance, enrollment for compulsory school attendance, drawing figures, kindergarten
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit a analyzovat vývoj vybraných kritérií školní zralosti u šetřených dětí z mateřské školy v posledním roce školní docházky. Porovnat dosažení úrovně vybraných kritérií školní zralosti s úrovní dosažené u zápisu do 1. ročníku základní školy. Stručnou kazuistikou zmapovat sociální zázemí dítěte, jeho schopnosti, dovednosti a návyky. Porovnat úroveň školní zralosti u chlapců a dívek.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit a analyzovat vývoj vybraných kritérií školní zralosti u šetřených dětí z mateřské školy v posledním roce školní docházky. Porovnat dosažení úrovně vybraných kritérií školní zralosti s úrovní dosažené u zápisu do 1. ročníku základní školy. Stručnou kazuistikou zmapovat sociální zázemí dítěte, jeho schopnosti, dovednosti a návyky. Porovnat úroveň školní zralosti u chlapců a dívek.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R., 2001. Kresba jako nástroj poznání dítěte, dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-449-4.
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. upr. vyd. Jinočany: H&H. ISBN 80-85467-06-2.
GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
HRABAL, V., 1989. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-22149-1.
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds, 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
SROKOVÁ, E., VAVROŠOVÁ, D., 2004. Speciálně pedagogická diagnostika ve školní praxi. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-143-0.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R., 2001. Kresba jako nástroj poznání dítěte, dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-449-4.
DITTRICH, P., 1993. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. upr. vyd. Jinočany: H&H. ISBN 80-85467-06-2.
GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
HRABAL, V., 1989. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-22149-1.
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds, 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
SROKOVÁ, E., VAVROŠOVÁ, D., 2004. Speciálně pedagogická diagnostika ve školní praxi. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-143-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.