Předložená bakalářská práce se zabývala problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Cílem práce bylo zjišťování četností jednotlivých druhů narušení komunikační schopností a zmapování poskytování logopedické péče v mateřských školách v Libereckém kraji ve školním roce 2012/2013. Práce se skládala ze dvou částí a to praktické a teoretické. Teoretická část se zabývala vývojem lidské řeči, klasifikací narušené komunikační schopnosti a pojmy logopedická diagnostika, terapie či prevence. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření analyzovala ze zkoumaného vzorku četnosti jednotlivých diagnóz. Výsledky ukazovaly, že nejčastějšími diagnózami jsou dyslalie, opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie. Zjištění vedla k navržení opatřením, která jsou spíše preventivní charakteru a určeny pro rodiče, pedagogické pracovníky i širší veřejnost.
Annotation in English
The following Bachelor Thesis focuses on issue of preschoolers suffering of speech disorder. The aim of this study is to analyze the frequency of the various kinds of communication skill disorders and the availability of speech therapy and other methods in kindergartens situated in Liberec region. The study is divided onto theoretical and practical part. The theoretical part summarizes the development of human communication skills in time, defines general kinds of speech disorders and the methods used in speech therapy. The practical part is based upon the survey considering the frequency of different kinds of speech disorder. The result states that the most common diagnosis is dyslalia, problems with retarded speech development and developmental dysphasia. The conclusion inspires the author to propone several methods for teachers and parents which should help to prevent such speech disorder problems.
Předložená bakalářská práce se zabývala problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Cílem práce bylo zjišťování četností jednotlivých druhů narušení komunikační schopností a zmapování poskytování logopedické péče v mateřských školách v Libereckém kraji ve školním roce 2012/2013. Práce se skládala ze dvou částí a to praktické a teoretické. Teoretická část se zabývala vývojem lidské řeči, klasifikací narušené komunikační schopnosti a pojmy logopedická diagnostika, terapie či prevence. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření analyzovala ze zkoumaného vzorku četnosti jednotlivých diagnóz. Výsledky ukazovaly, že nejčastějšími diagnózami jsou dyslalie, opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie. Zjištění vedla k navržení opatřením, která jsou spíše preventivní charakteru a určeny pro rodiče, pedagogické pracovníky i širší veřejnost.
Annotation in English
The following Bachelor Thesis focuses on issue of preschoolers suffering of speech disorder. The aim of this study is to analyze the frequency of the various kinds of communication skill disorders and the availability of speech therapy and other methods in kindergartens situated in Liberec region. The study is divided onto theoretical and practical part. The theoretical part summarizes the development of human communication skills in time, defines general kinds of speech disorders and the methods used in speech therapy. The practical part is based upon the survey considering the frequency of different kinds of speech disorder. The result states that the most common diagnosis is dyslalia, problems with retarded speech development and developmental dysphasia. The conclusion inspires the author to propone several methods for teachers and parents which should help to prevent such speech disorder problems.
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku a zjistit četnost jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dar, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Research Plan
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku a zjistit četnost jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dar, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Recommended resources
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, Beáta, 2007. Dyslalie - patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2011. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, Viktor, 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
ŠKODOVÁ, Eva, aj., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
Recommended resources
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, Beáta, 2007. Dyslalie - patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2011. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, Viktor, 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
ŠKODOVÁ, Eva, aj., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.