Bakalářská práce se zabývá využitelností tabletů ve speciálním školství. Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku a možnosti využití tabletů ve speciálním školství u dětí s různými druhy postižení a zjistit, jak délka praxe speciálních pedagogů ovlivňuje využívání tabletů ve výuce.
V teoretické části práce je vymezen pojem tablet, jeho druhy a historie, přiblížen je vývoj informačních a komunikačních technologií ve školství v České republice. Důraz je kladen na výuku s využíváním tabletu iPad. Další kapitoly práce se věnují přizpůsobení tabletu dětem s různým druhem postižení a jeho možnostem využití u konkrétního druhu postižení. Pozornost je věnována také pedagogům, kteří tablet na výuku připravují, vytváří na něm výukové materiály a prostřednictvím vhodných aplikací následně cíleně rozvíjí zvolené oblasti u konkrétního žáka. Ve speciálním školství je tablet využíván především pro podporu individuálního přístupu k žákovi.
V empirické části práce jsou představeny výsledky průzkumu, který se věnoval otázce využitelnosti tabletů při výuce žáků s různým druhem postižení a vlivu délky praxe speciálního pedagoga na využívání tabletů ve výuce. Zvolenou metodou průzkumu byl dotazník, který byl distribuován mezi pedagogy ve speciálním školství, kteří používají tablet při práci s dětmi.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že tablety jsou užitečným pomocníkem při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a že délka praxe speciálních pedagogů není při využívání tabletů ve výuce rozhodující. Většina oslovených pedagogů se shodla na tom, že ač tablety ve výuce mohou zvýšit její kvalitu, nelze jimi nahradit základní prvky obsahu výuky, a proto jsou vhodné především jako doplněk klasické výuky.
Anotace v angličtině
Bachelor´s project deals with an utilization of tablets in special education.
The target is to characterize the issues and possibilities of the tablets utilization in special education for children suffered from various disabilities - and find out how length of special educators´s practice can affect utilization of tablets in classes.
The theoretical composition part defines the term ´tablet´, its types, history and also development of information and communication technologies in czech education systém. Emphasis is placed on education with tablet Ipad utilization. Following chapters engage in adaptation of tablet for children affected with various disabilities and the posibilities of utilization for concrete type of disability. The aattention is also paid to pedagogues who prepare the tablet for classes, create teaching materials and then through the appropriate applications they evolve selected spheres with concrete student. In special education system tablet is mainly used for supporting individual approach to a student.
Empirical part of this labor presents results of a survey. This survey engaged in issue tablets usability for education students with various types of disabilities and length of praxes of special teacher possible effect to tablets usability in education process. A method of that survey was just a simple questionnaire which was distributed to pedagogues working in special school systém. These class teachers use tablet during theirs classes with children.
The results of this bachelor´s project demonstrated that the tablets are just usefull assistants in the education process for children with special education needs and also showed that a praxes length of special educators is not determinative for tablet utilization. Most of the surveyed teachers agreed that tablets can improve quality of education but also said that these devices cannot supply the basic content education elements so they are particularly suitable as a complement to traditional education process.
Klíčová slova
děti, iPad, postižení, speciální pedagog, speciální školství, speciální vzdělávací potřeby, tablet, výuka
Klíčová slova v angličtině
disability, education, children, iPad, special education, special education needs, special education teacher, tablet
Rozsah průvodní práce
69 s. (108 454 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitelností tabletů ve speciálním školství. Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku a možnosti využití tabletů ve speciálním školství u dětí s různými druhy postižení a zjistit, jak délka praxe speciálních pedagogů ovlivňuje využívání tabletů ve výuce.
V teoretické části práce je vymezen pojem tablet, jeho druhy a historie, přiblížen je vývoj informačních a komunikačních technologií ve školství v České republice. Důraz je kladen na výuku s využíváním tabletu iPad. Další kapitoly práce se věnují přizpůsobení tabletu dětem s různým druhem postižení a jeho možnostem využití u konkrétního druhu postižení. Pozornost je věnována také pedagogům, kteří tablet na výuku připravují, vytváří na něm výukové materiály a prostřednictvím vhodných aplikací následně cíleně rozvíjí zvolené oblasti u konkrétního žáka. Ve speciálním školství je tablet využíván především pro podporu individuálního přístupu k žákovi.
V empirické části práce jsou představeny výsledky průzkumu, který se věnoval otázce využitelnosti tabletů při výuce žáků s různým druhem postižení a vlivu délky praxe speciálního pedagoga na využívání tabletů ve výuce. Zvolenou metodou průzkumu byl dotazník, který byl distribuován mezi pedagogy ve speciálním školství, kteří používají tablet při práci s dětmi.
Výsledky bakalářské práce ukázaly, že tablety jsou užitečným pomocníkem při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a že délka praxe speciálních pedagogů není při využívání tabletů ve výuce rozhodující. Většina oslovených pedagogů se shodla na tom, že ač tablety ve výuce mohou zvýšit její kvalitu, nelze jimi nahradit základní prvky obsahu výuky, a proto jsou vhodné především jako doplněk klasické výuky.
Anotace v angličtině
Bachelor´s project deals with an utilization of tablets in special education.
The target is to characterize the issues and possibilities of the tablets utilization in special education for children suffered from various disabilities - and find out how length of special educators´s practice can affect utilization of tablets in classes.
The theoretical composition part defines the term ´tablet´, its types, history and also development of information and communication technologies in czech education systém. Emphasis is placed on education with tablet Ipad utilization. Following chapters engage in adaptation of tablet for children affected with various disabilities and the posibilities of utilization for concrete type of disability. The aattention is also paid to pedagogues who prepare the tablet for classes, create teaching materials and then through the appropriate applications they evolve selected spheres with concrete student. In special education system tablet is mainly used for supporting individual approach to a student.
Empirical part of this labor presents results of a survey. This survey engaged in issue tablets usability for education students with various types of disabilities and length of praxes of special teacher possible effect to tablets usability in education process. A method of that survey was just a simple questionnaire which was distributed to pedagogues working in special school systém. These class teachers use tablet during theirs classes with children.
The results of this bachelor´s project demonstrated that the tablets are just usefull assistants in the education process for children with special education needs and also showed that a praxes length of special educators is not determinative for tablet utilization. Most of the surveyed teachers agreed that tablets can improve quality of education but also said that these devices cannot supply the basic content education elements so they are particularly suitable as a complement to traditional education process.
Klíčová slova
děti, iPad, postižení, speciální pedagog, speciální školství, speciální vzdělávací potřeby, tablet, výuka
Klíčová slova v angličtině
disability, education, children, iPad, special education, special education needs, special education teacher, tablet
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku a možnosti využití tabletů ve speciálním školství u dětí s různými druhy postižení a zjistit, jak délka praxe speciálních pedagogů ovlivňuje využívání tabletů při výuce.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku a možnosti využití tabletů ve speciálním školství u dětí s různými druhy postižení a zjistit, jak délka praxe speciálních pedagogů ovlivňuje využívání tabletů při výuce.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
APPLE.COM, 2012. Apple in Education: Useful to everyone. Right from the start. In: Apple. com[online]. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.apple.com/education/special-education/
HLAVENKA, J., 2012. Druhé podání: Apple si chce podmanit školství. In: Lupa.cz [online]. 24. 1. 2012 [vid. 14. 3. 2012]. ISSN 1213-0702. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/druhe-podani-apple-si-chce-podmanit-skolstvi/
IPAD VE ŠKOLE, 2012. Speciální škola Poděbrady. In: iPad ve škole.cz [online]. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://ipadveskole.cz/success-stories/specialni-skola-podebrady/
ISEN, 2012. Proč iPad pro děti se speciálními potřebami? In: iSen.cz [online]. 27. 4. 2011. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/2011/04/proc-ipad-pro-deti-se-specialnimi.html
KURUC, J., aj., 2012. Fenomén jménem tablet. Computer, roč. 19, č. 5/2012, s.6, 7. ISSN 1214-8790.
SLOVÁČEK, P., 2012. Zajímavé tablety na českém trhu. Computer, roč. 19, č. 5/2012, s. 8, 9. ISSN 1214-8790.
Seznam doporučené literatury
APPLE.COM, 2012. Apple in Education: Useful to everyone. Right from the start. In: Apple. com[online]. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.apple.com/education/special-education/
HLAVENKA, J., 2012. Druhé podání: Apple si chce podmanit školství. In: Lupa.cz [online]. 24. 1. 2012 [vid. 14. 3. 2012]. ISSN 1213-0702. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/druhe-podani-apple-si-chce-podmanit-skolstvi/
IPAD VE ŠKOLE, 2012. Speciální škola Poděbrady. In: iPad ve škole.cz [online]. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://ipadveskole.cz/success-stories/specialni-skola-podebrady/
ISEN, 2012. Proč iPad pro děti se speciálními potřebami? In: iSen.cz [online]. 27. 4. 2011. [vid. 14. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/2011/04/proc-ipad-pro-deti-se-specialnimi.html
KURUC, J., aj., 2012. Fenomén jménem tablet. Computer, roč. 19, č. 5/2012, s.6, 7. ISSN 1214-8790.
SLOVÁČEK, P., 2012. Zajímavé tablety na českém trhu. Computer, roč. 19, č. 5/2012, s. 8, 9. ISSN 1214-8790.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.