Bakalářská práce se zabývala syndromem Porucha pozornosti s hyperaktivitou u dětí v předškolním věku. Cílem práce bylo zjistit četnost dětí diagnostikovaných poruchou pozornosti s hyperaktivitou ve vybraných mateřských školách v Liberci. Konkrétně, zda je v každé třídě mateřské školy alespoň jedno diagnostikované dítě. Dále práce zjišťovala, jaký přehled mají učitelky mateřských škol o metodách pro výchovu a vzdělávání dětí s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Práci tvořily dvě stěžejní části. Část teoretická se opírala o znalosti a informace čerpané z odborných zdrojů a monografií našich i zahraničních odborníků. Popisovala problematiku poruchy pozornosti s hyperaktivitou a její závěr byl věnován technikám terapeutické a intervenční péče. V praktické části byla formou 40 distribuovaných dotazníků zjišťována četnost dětí s poruchou pozornosti a hyperaktivitou v mateřských školách. Dále byl dotazník zaměřen na přehled učitelek mateřských škol o problematice syndromu. Výsledky průzkumné části vyvrátily předpoklad, že by v každé třídě mateřské školy bylo alespoň jedno dítě s diagnózou. Výsledky dotazníků jednomyslně prokázaly, že učitelky souhlasí, aby byly děti, u nichž se syndrom předpokládá, diagnostikovány již v předškolním věku.
Annotation in English
The bachelor thesis dealt with the syndrome attention deficit disorder with hyperactivity of children of pre-school age. The aim of this study was to determine the amount of children diagnosed with attention deficit disorder with hyperactivity in selected kindergartens in Liberec. Concretely if there is at least one diagnosed child in each kindergartens class. The thesis also examined which overview the kindergarten teachers have of methods in upbringing and education of children with attention deficit disorder and hyperactivity. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part was based on knowledge and information obtained from specialized sources and monographs from domestic and foreign experts. The thesis also described the problems of attention deficit disorder with hyperactivity and its conclusion was focused on the techniques of therapeutic and intervention care. In the practical part there were distributed 40 questionnaires which should have determined the frequency of children with attention deficit disorder with hyperactivity in kindergartens. Furthermore, the questionnaire was focused on knowledge of kindergarten teachers about the issue of the syndrome. The results of the exploratory part refuted the presumption that at least one child with a diagnosis of the syndrome should be in each kindergarten class. The results of the questionnaires also clearly showed, that teachers agreed that the children where the syndrome is presumed have to be diagnosed at pre-school age.
Keywords
ADHD, hyperkinetická porucha, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývala syndromem Porucha pozornosti s hyperaktivitou u dětí v předškolním věku. Cílem práce bylo zjistit četnost dětí diagnostikovaných poruchou pozornosti s hyperaktivitou ve vybraných mateřských školách v Liberci. Konkrétně, zda je v každé třídě mateřské školy alespoň jedno diagnostikované dítě. Dále práce zjišťovala, jaký přehled mají učitelky mateřských škol o metodách pro výchovu a vzdělávání dětí s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Práci tvořily dvě stěžejní části. Část teoretická se opírala o znalosti a informace čerpané z odborných zdrojů a monografií našich i zahraničních odborníků. Popisovala problematiku poruchy pozornosti s hyperaktivitou a její závěr byl věnován technikám terapeutické a intervenční péče. V praktické části byla formou 40 distribuovaných dotazníků zjišťována četnost dětí s poruchou pozornosti a hyperaktivitou v mateřských školách. Dále byl dotazník zaměřen na přehled učitelek mateřských škol o problematice syndromu. Výsledky průzkumné části vyvrátily předpoklad, že by v každé třídě mateřské školy bylo alespoň jedno dítě s diagnózou. Výsledky dotazníků jednomyslně prokázaly, že učitelky souhlasí, aby byly děti, u nichž se syndrom předpokládá, diagnostikovány již v předškolním věku.
Annotation in English
The bachelor thesis dealt with the syndrome attention deficit disorder with hyperactivity of children of pre-school age. The aim of this study was to determine the amount of children diagnosed with attention deficit disorder with hyperactivity in selected kindergartens in Liberec. Concretely if there is at least one diagnosed child in each kindergartens class. The thesis also examined which overview the kindergarten teachers have of methods in upbringing and education of children with attention deficit disorder and hyperactivity. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part was based on knowledge and information obtained from specialized sources and monographs from domestic and foreign experts. The thesis also described the problems of attention deficit disorder with hyperactivity and its conclusion was focused on the techniques of therapeutic and intervention care. In the practical part there were distributed 40 questionnaires which should have determined the frequency of children with attention deficit disorder with hyperactivity in kindergartens. Furthermore, the questionnaire was focused on knowledge of kindergarten teachers about the issue of the syndrome. The results of the exploratory part refuted the presumption that at least one child with a diagnosis of the syndrome should be in each kindergarten class. The results of the questionnaires also clearly showed, that teachers agreed that the children where the syndrome is presumed have to be diagnosed at pre-school age.
Keywords
ADHD, hyperkinetická porucha, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita, mateřská škola
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku poruch pozornosti s hyperaktivitou u dětí předškolního věku. Zjistit, zda jsou učitelky mateřských škol odborně seznámeny s metodami pro výchovu a vzdělávání dětí s poruchami pozornosti s hyperaktivitou. Zjistit, zda mají učitelky mateřských škol ve svých třídách alespoň jedno diagnostikované dítě s poruchou pozornosti s hyperaktivitou.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Research Plan
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku poruch pozornosti s hyperaktivitou u dětí předškolního věku. Zjistit, zda jsou učitelky mateřských škol odborně seznámeny s metodami pro výchovu a vzdělávání dětí s poruchami pozornosti s hyperaktivitou. Zjistit, zda mají učitelky mateřských škol ve svých třídách alespoň jedno diagnostikované dítě s poruchou pozornosti s hyperaktivitou.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Recommended resources
DRTÍLKOVÁ, Ivana, ŠERÝ, Omar, et al., 2007. Hyperkinetická porucha - ADHD. 1. vyd. Praha: Galen. ISBN 978-80-7262-419-5.
GOETZ, Michal, UHLÍKOVÁ, Petra, 2009. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-630-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka, 2011. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-733-8.
MUNDEN, Alison, 2006. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-188-3.
PACLT, Ivo, 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1426-4.
TRAIN, Alan, 2001. Nejčastější poruchy chování dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-503-2.
VÁGNEROVÁ, Marie, KLÉGROVÁ, Jarmila, 2008. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Karolinium. ISBN 978-80-246-1538-7.
Recommended resources
DRTÍLKOVÁ, Ivana, ŠERÝ, Omar, et al., 2007. Hyperkinetická porucha - ADHD. 1. vyd. Praha: Galen. ISBN 978-80-7262-419-5.
GOETZ, Michal, UHLÍKOVÁ, Petra, 2009. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-630-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka, 2011. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-733-8.
MUNDEN, Alison, 2006. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-188-3.
PACLT, Ivo, 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1426-4.
TRAIN, Alan, 2001. Nejčastější poruchy chování dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-503-2.
VÁGNEROVÁ, Marie, KLÉGROVÁ, Jarmila, 2008. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Karolinium. ISBN 978-80-246-1538-7.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.