Bakalářská práce se zabývá problematikou využívání počítačů a informačních a komunikačních technologií u dětí v předškolním vzdělávání. Cílem bylo charakterizovat využití počítačů v předškolní výchově v běžných mateřských školách a zjistit, jaké mají učitelky vzdělání v oblasti informačních a komunikačních technologií. Bakalářská práce analyzuje podmínky a formy využívání informačních a komunikačních technologií, zdůrazňuje cíle, které sledujeme v předškolním vzdělávání při využívání počítačů. Byla konkretizována organizace využívání informačních a komunikačních technologií v mateřských školách. Dále je pojednáno o typologii počítačových her, pozornost byla věnována počítačové stanici KidSmart a využívání interaktivních tabulí při výuce v mateřských školách. Předškolní pedagog je spojovacím článkem mezi použitím informačních a komunikačních technologií v mateřských školách a dítětem, a proto jeho schopnosti a dovednosti využít možnosti informačních a komunikačních technologií jsou velmi důležité. Z toho důvodu je třetí kapitola věnována vzdělávání pedagogů mateřských škol s důrazem na informační a komunikační technologie. Empirická část je členěna do sedmi kapitol a prezentuje výsledky průzkumu, který byl realizován formou dotazníku. Respondenty šetření byli předškolní pedagogové z Libereckého kraje. Prostřednictvím dotazníku jsme zjišťovali především to, jakým způsobem se informační a komunikační technologie v mateřských školách využívají. Hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let umožňují dětem v mateřských školách využívat počítače, informační a komunikační technologie častěji než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se nepotvrdila. Druhá hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let měly oblast informační a komunikační technologie v rámci pregraduálního studia častěji než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se dotazníkovým šetřením potvrdila. Poslední hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let absolvovaly v oblasti informační a komunikační technologie méně vzdělávacích akcí než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se také nepotvrdila. Z výsledků vzešly konkrétní doporučení pro praxi, která se týkají především dalšího vzdělávání předškolních pedagogů v oblasti informačních a komunikačních technologií se zaměřením na využití pro výuku.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with the issue of the use of computers as well as information and communication technologies in the education of pre-school children. The aim of this work is to characterise the use of computers in pre-school education in ordinary kindergartens and to find out what information and communication technologies and education qualifications the teachers in these premises have. This work analyses the conditions and forms of the use of computers technologies, as well as emphasising the targets, which we aim to reach in pre- school education when using computers. It has concretised the organization of the usage of computers technologies in kindergartens. Further on, the work deals with the typology of computer games. It also closely looks at the computer channel, KidSmart and the usage of interactive whiteboards during teaching in kindergartens. The pre-school pedagogue represents the link between the use of information and communication technologies and the children and therefore the teachers' abilities and skills in just how to use the wide possibilities that information and communication technologies can offer, are really crucial. For this reason the third chapter is devoted to the education of kindergarten teachers with the focus on computers technologies. The empirical part of this work is divided into seven chapters and it presents the results of the research, which took the form of a questionnaire. The respondents were pre-school teachers working in the Liberec Region. The main task of the questionnaire was to find out how computers technologies is used in kindergartens. There are several hypotheses which the questionnaire confirmed or disproved. The first hypothesis, that teachers with teaching practice shorter than 15 years allow kindergarten children to use computers and other computers technologies more often than teachers with teaching practice over 15 years, was not confirmed. However, the second hypothesis, that teachers with teaching practice under 15 years covered the computers technologies area within the undergraduate studies more frequently than those with teaching practice longer than 15 years, was confirmed. The last hypothesis, stating that teachers with teaching practice shorter than 15 years attended fewer computers technologies educational events than teachers with teaching practice longer than 15 years, was disproved. These results led to some specific suggestions for practical work, mainly concerning the further education of pre-school teachers within the area of comuputers technologies, focusing on its use in the teaching process.
child, information and communication technologies, information literacy, KidSmart, kindergarten, pre-school age, computer literacy
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou využívání počítačů a informačních a komunikačních technologií u dětí v předškolním vzdělávání. Cílem bylo charakterizovat využití počítačů v předškolní výchově v běžných mateřských školách a zjistit, jaké mají učitelky vzdělání v oblasti informačních a komunikačních technologií. Bakalářská práce analyzuje podmínky a formy využívání informačních a komunikačních technologií, zdůrazňuje cíle, které sledujeme v předškolním vzdělávání při využívání počítačů. Byla konkretizována organizace využívání informačních a komunikačních technologií v mateřských školách. Dále je pojednáno o typologii počítačových her, pozornost byla věnována počítačové stanici KidSmart a využívání interaktivních tabulí při výuce v mateřských školách. Předškolní pedagog je spojovacím článkem mezi použitím informačních a komunikačních technologií v mateřských školách a dítětem, a proto jeho schopnosti a dovednosti využít možnosti informačních a komunikačních technologií jsou velmi důležité. Z toho důvodu je třetí kapitola věnována vzdělávání pedagogů mateřských škol s důrazem na informační a komunikační technologie. Empirická část je členěna do sedmi kapitol a prezentuje výsledky průzkumu, který byl realizován formou dotazníku. Respondenty šetření byli předškolní pedagogové z Libereckého kraje. Prostřednictvím dotazníku jsme zjišťovali především to, jakým způsobem se informační a komunikační technologie v mateřských školách využívají. Hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let umožňují dětem v mateřských školách využívat počítače, informační a komunikační technologie častěji než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se nepotvrdila. Druhá hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let měly oblast informační a komunikační technologie v rámci pregraduálního studia častěji než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se dotazníkovým šetřením potvrdila. Poslední hypotéza, že učitelky s délkou pedagogické praxe do 15 let absolvovaly v oblasti informační a komunikační technologie méně vzdělávacích akcí než učitelky s délkou pedagogické praxe nad 15 let, se také nepotvrdila. Z výsledků vzešly konkrétní doporučení pro praxi, která se týkají především dalšího vzdělávání předškolních pedagogů v oblasti informačních a komunikačních technologií se zaměřením na využití pro výuku.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with the issue of the use of computers as well as information and communication technologies in the education of pre-school children. The aim of this work is to characterise the use of computers in pre-school education in ordinary kindergartens and to find out what information and communication technologies and education qualifications the teachers in these premises have. This work analyses the conditions and forms of the use of computers technologies, as well as emphasising the targets, which we aim to reach in pre- school education when using computers. It has concretised the organization of the usage of computers technologies in kindergartens. Further on, the work deals with the typology of computer games. It also closely looks at the computer channel, KidSmart and the usage of interactive whiteboards during teaching in kindergartens. The pre-school pedagogue represents the link between the use of information and communication technologies and the children and therefore the teachers' abilities and skills in just how to use the wide possibilities that information and communication technologies can offer, are really crucial. For this reason the third chapter is devoted to the education of kindergarten teachers with the focus on computers technologies. The empirical part of this work is divided into seven chapters and it presents the results of the research, which took the form of a questionnaire. The respondents were pre-school teachers working in the Liberec Region. The main task of the questionnaire was to find out how computers technologies is used in kindergartens. There are several hypotheses which the questionnaire confirmed or disproved. The first hypothesis, that teachers with teaching practice shorter than 15 years allow kindergarten children to use computers and other computers technologies more often than teachers with teaching practice over 15 years, was not confirmed. However, the second hypothesis, that teachers with teaching practice under 15 years covered the computers technologies area within the undergraduate studies more frequently than those with teaching practice longer than 15 years, was confirmed. The last hypothesis, stating that teachers with teaching practice shorter than 15 years attended fewer computers technologies educational events than teachers with teaching practice longer than 15 years, was disproved. These results led to some specific suggestions for practical work, mainly concerning the further education of pre-school teachers within the area of comuputers technologies, focusing on its use in the teaching process.
child, information and communication technologies, information literacy, KidSmart, kindergarten, pre-school age, computer literacy
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat využití počítačů v předškolní výchově v běžných mateřských školách a zjistit, jaké mají učitelky vzdělání v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat využití počítačů v předškolní výchově v běžných mateřských školách a zjistit, jaké mají učitelky vzdělání v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1993. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-534-3.
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J., 1998. Využití počítače při vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-272-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds., 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J., 1997. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-149-5.
SVOBODOVÁ, E., a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1993. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-534-3.
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J., 1998. Využití počítače při vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-272-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds., 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J., 1997. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-149-5.
SVOBODOVÁ, E., a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.