Pozice školního sociálního pracovníka není v České republice zavedena, a to i přesto, že jinde ve světě již funguje. Bakalářská práce se zaměřuje právě na problematiku školního sociálního pracovníka a na to, zda by tato pozice mohla fungovat i v českých podmínkách. Teoretická část se zabývá obecnými tématy ? školní prostředí v České republice, kompetence speciálního pedagoga, sociálního pracovníka a školního sociálního pracovníka a rizikovými skupinami. Empirická část již konkrétně analyzuje informace, které byly zjištěny dotazníkovým šetřením. Toto šetření se zaměřilo na získání dat od školních pracovníků (učitelé, speciální pedagogové, psychologové, atd.) a na jejich názor na to, jaký smysl by pozice školního sociálního pracovníka měla, co by obnášela a co je potřeba zavést a překonat, aby k zavedení skutečně došlo.
Annotation in English
School social worker is not position that is settled in the Czech Republic even though in the world it is existing profession. The bachelor thesis is focusing on the topic of school social worker and on the question whether this position could function in the Czech conditions. The theoretical part deal with general topics ? school environment in the Czech Republic, authorities of special pedagogues, social workers and school social workers and risk groups. The empirical part is analysing information that was found out by questionnaire research. This research was focused on finding data from school workers (teachers, special pedagogues, psychologists, etc.) and their opinions on what sense the position of school social worker would have, what it should involve and what is needed to install and overcome to set this position in real.
Keywords
Sociální práce, speciální pedagogika, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, školní sociální pracovník.
Keywords in English
Social work, special pedagogy, children with special education needs, school social worker.
Length of the covering note
66 s. (114 614 znaků)
Language
CZ
Annotation
Pozice školního sociálního pracovníka není v České republice zavedena, a to i přesto, že jinde ve světě již funguje. Bakalářská práce se zaměřuje právě na problematiku školního sociálního pracovníka a na to, zda by tato pozice mohla fungovat i v českých podmínkách. Teoretická část se zabývá obecnými tématy ? školní prostředí v České republice, kompetence speciálního pedagoga, sociálního pracovníka a školního sociálního pracovníka a rizikovými skupinami. Empirická část již konkrétně analyzuje informace, které byly zjištěny dotazníkovým šetřením. Toto šetření se zaměřilo na získání dat od školních pracovníků (učitelé, speciální pedagogové, psychologové, atd.) a na jejich názor na to, jaký smysl by pozice školního sociálního pracovníka měla, co by obnášela a co je potřeba zavést a překonat, aby k zavedení skutečně došlo.
Annotation in English
School social worker is not position that is settled in the Czech Republic even though in the world it is existing profession. The bachelor thesis is focusing on the topic of school social worker and on the question whether this position could function in the Czech conditions. The theoretical part deal with general topics ? school environment in the Czech Republic, authorities of special pedagogues, social workers and school social workers and risk groups. The empirical part is analysing information that was found out by questionnaire research. This research was focused on finding data from school workers (teachers, special pedagogues, psychologists, etc.) and their opinions on what sense the position of school social worker would have, what it should involve and what is needed to install and overcome to set this position in real.
Keywords
Sociální práce, speciální pedagogika, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, školní sociální pracovník.
Keywords in English
Social work, special pedagogy, children with special education needs, school social worker.
Research Plan
Cíl BP: Analyzovat možnosti spolupráce speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků při řešení výchovně-vzdělávacích potřeb žáků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru.
Metody: Dotazník.
Research Plan
Cíl BP: Analyzovat možnosti spolupráce speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků při řešení výchovně-vzdělávacích potřeb žáků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru.
Metody: Dotazník.
Recommended resources
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. 1.vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3
FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-626-8
KRAUS, B., 2008. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATULAYOVÁ, T., 2003. Sociálna práca v materskej škole. In: Empirické poznatky z edukácie rómskych detí : zborník z vedeckého seminára s medzinárodnou účasťou. Spišská Nová Ves: Univerzita Konštantína Filozofa. s. 106-110. ISBN 80-8050-667-1.
MATULAYOVÁ, T., KLEIN, V., 2007. Asistent učiteľa a multikultúrna výchova. In Multikultúrne aspekty edukácie v učiacej sa spoločnosti : zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. Žilina : Fakulta prírodných vied Žilinskej univerzity, Katedra pedagogiky, psychológie a sociálnych vied. s.56 - 65. ISSN 1336-5126.
OPENSAH, W., 2007. School Social Work: Skills and Interventions for Effective Practice. Guilford Press. ISBN 9781593855789.
PRŮCHA, J., 2002. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071786314.
Recommended resources
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. 1.vyd. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3
FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-626-8
KRAUS, B., 2008. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATULAYOVÁ, T., 2003. Sociálna práca v materskej škole. In: Empirické poznatky z edukácie rómskych detí : zborník z vedeckého seminára s medzinárodnou účasťou. Spišská Nová Ves: Univerzita Konštantína Filozofa. s. 106-110. ISBN 80-8050-667-1.
MATULAYOVÁ, T., KLEIN, V., 2007. Asistent učiteľa a multikultúrna výchova. In Multikultúrne aspekty edukácie v učiacej sa spoločnosti : zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. Žilina : Fakulta prírodných vied Žilinskej univerzity, Katedra pedagogiky, psychológie a sociálnych vied. s.56 - 65. ISSN 1336-5126.
OPENSAH, W., 2007. School Social Work: Skills and Interventions for Effective Practice. Guilford Press. ISBN 9781593855789.
PRŮCHA, J., 2002. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071786314.
Enclosed appendices
2 CD
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.