Bakalářská práce se zabývala problematikou šikany u dětí v předškolním věku. Analyzovala problematiku šikany, její projevy i stadia, pojednávala o nutnosti prevence sociálně patologických jevů v chování dětí od vstupu do prvního většího kolektivu vrstevníků, tedy do mateřské školy. Práce nás seznámila se základními pojmy týkajícími se šikany, zabývala se jejími stádii, formami a charakteristikou jejích účastníků, agresorů i obětí. Prostor byl dán vysvětlení rolí rodičů agresora, rodičů oběti, ale i roli pedagoga v mateřské škole.
Empirická část byla členěna do šesti kapitol a prezentovala výstupy průzkumu realizovaného na vybraném vzorku respondentů. Respondenty dotazníkového šetření byli pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol. Hlavním cílem průzkumu bylo zjistit, zda se v mateřských školách vyskytuje šikana a zda je relevantní užití pojmu šikana, hovoříme-li o dětech v předškolním věku. Byly formulovány předpoklady: šikana se vyskytuje již v mateřských školách, nejčastějším typem rizikového chování v mateřských školách je agrese, dívky i chlapci mají v předškolním věku stejné sklony k agresivnímu chování, mateřské školy se cíleně věnují prevenci šikany a učitelé nejsou dostatečně proškoleni pro boj se šikanou v mateřských školách. Průzkumem byly předpoklady ověřeny a byla potvrzena jejich platnost pro daný vzorek respondentů, z čehož vzešla konkrétní doporučení pro praxi, týkající se zejména odborného proškolení a vzdělávání pedagogů a doporučení k uplatňování výchovného principu důslednosti při práci se skupinou dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s thesis addressed the issue of bullying among preschool children. It analysed the problem of bullying, its various manifestations and stages, it dealt with the necessity of prevention of socially pathological phenomena in children, starting with joining the first bigger same-age social group, the nursery school in particular. The thesis presented basic terms related to bullying and its various stages, in addition to this, it introduced the forms and characteristics of its participants, both the aggressors and the victims. The roles of the aggressor?s and the victim?s parents were explained, as well as the role of the nursery school teacher.
The empirical part of the thesis was divided into six chapters and it presented the results of the research conducted on chosen respondents. The test sample consisted of pedagogical and non-pedagogical nursery school staff members. The aim of the research was to find out whether or not bullying occurs in nursery schools and whether the term ?bullying? is relevant in connection with preschool children. Expected hypotheses were formulated: bullying occurs in nursery schools, aggression is the most frequent type of high-risk behaviour in nursery schools, preschool boys and girls are inclined to display the same level of aggressive behaviour, nursery schools engage in bullying prevention and nursery school teachers are not sufficiently educated to deal with bullying. The research confirmed all hypotheses and their validity for the test sample of respondents. Specific recommendations related particularly to professional training and education of pedagogical staff were made as well as recommendations for application of educational principle of consistency while working with preschool children.
Bakalářská práce se zabývala problematikou šikany u dětí v předškolním věku. Analyzovala problematiku šikany, její projevy i stadia, pojednávala o nutnosti prevence sociálně patologických jevů v chování dětí od vstupu do prvního většího kolektivu vrstevníků, tedy do mateřské školy. Práce nás seznámila se základními pojmy týkajícími se šikany, zabývala se jejími stádii, formami a charakteristikou jejích účastníků, agresorů i obětí. Prostor byl dán vysvětlení rolí rodičů agresora, rodičů oběti, ale i roli pedagoga v mateřské škole.
Empirická část byla členěna do šesti kapitol a prezentovala výstupy průzkumu realizovaného na vybraném vzorku respondentů. Respondenty dotazníkového šetření byli pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol. Hlavním cílem průzkumu bylo zjistit, zda se v mateřských školách vyskytuje šikana a zda je relevantní užití pojmu šikana, hovoříme-li o dětech v předškolním věku. Byly formulovány předpoklady: šikana se vyskytuje již v mateřských školách, nejčastějším typem rizikového chování v mateřských školách je agrese, dívky i chlapci mají v předškolním věku stejné sklony k agresivnímu chování, mateřské školy se cíleně věnují prevenci šikany a učitelé nejsou dostatečně proškoleni pro boj se šikanou v mateřských školách. Průzkumem byly předpoklady ověřeny a byla potvrzena jejich platnost pro daný vzorek respondentů, z čehož vzešla konkrétní doporučení pro praxi, týkající se zejména odborného proškolení a vzdělávání pedagogů a doporučení k uplatňování výchovného principu důslednosti při práci se skupinou dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s thesis addressed the issue of bullying among preschool children. It analysed the problem of bullying, its various manifestations and stages, it dealt with the necessity of prevention of socially pathological phenomena in children, starting with joining the first bigger same-age social group, the nursery school in particular. The thesis presented basic terms related to bullying and its various stages, in addition to this, it introduced the forms and characteristics of its participants, both the aggressors and the victims. The roles of the aggressor?s and the victim?s parents were explained, as well as the role of the nursery school teacher.
The empirical part of the thesis was divided into six chapters and it presented the results of the research conducted on chosen respondents. The test sample consisted of pedagogical and non-pedagogical nursery school staff members. The aim of the research was to find out whether or not bullying occurs in nursery schools and whether the term ?bullying? is relevant in connection with preschool children. Expected hypotheses were formulated: bullying occurs in nursery schools, aggression is the most frequent type of high-risk behaviour in nursery schools, preschool boys and girls are inclined to display the same level of aggressive behaviour, nursery schools engage in bullying prevention and nursery school teachers are not sufficiently educated to deal with bullying. The research confirmed all hypotheses and their validity for the test sample of respondents. Specific recommendations related particularly to professional training and education of pedagogical staff were made as well as recommendations for application of educational principle of consistency while working with preschool children.
Cíl BP: Vysvětlit pojem šikana v kontextu prostředí mateřských škol, zmapovat názory zaměstnanců mateřských škol na výskyt šikany u dětí předškolního věku, zjistit, zda se v prostředí mateřské školy jedná o šikanu a konfrontovat s poznatky odborné literatury.
Požadavky BP: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Základní metody a techniky průzkumu: Sekundární analýza zdrojů, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Vysvětlit pojem šikana v kontextu prostředí mateřských škol, zmapovat názory zaměstnanců mateřských škol na výskyt šikany u dětí předškolního věku, zjistit, zda se v prostředí mateřské školy jedná o šikanu a konfrontovat s poznatky odborné literatury.
Požadavky BP: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Základní metody a techniky průzkumu: Sekundární analýza zdrojů, dotazník.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
FIELDOVÁ, M. E., 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče a učitele. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 978-80- 249-1176-2
KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
FIELDOVÁ, M. E., 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče a učitele. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 978-80- 249-1176-2
KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.