V bakalářské práci je řešen problém trávení volného času sociálně vyloučených dětí a práce vycházela z námi získaných informací z profesního zaměření.
Cílem práce bylo zjistit, jak sociálně vyloučené děti které navštěvují dvě volnočasové střediska tráví svůj volný čas. Součástí práce byl také dotazník, kde bylo zjišťováno, jaké kroužky by chtěly děti navštěvovat a jak často. Práce se skládala ze dvou oblastí, přičemž teoretická část byla tvořena především pomocí informací z odborných zdrojů a objasňovala pojmy z oblasti sociálního vyloučení a volného času. V empirické části bylo pomocí polostandardizovaného rozhovoru , který byl vykonán se 20 dětmi ve věkové kategorii 10?13 let, navštěvující dvě volnočasové zařízení v České Lípě zjišťováno, s kým tráví svůj volný čas a zda dávají přednost trávení volného času v instituci nebo mimo ni. Pomocí dotazníku bylo mezi stejnými respondenty zjišťováno, jaké typy zájmových činností by chtěly navštěvovat v případě jejich bezplatnosti. Na základě realizovaného průzkumu bylo zjištěno, že děti tráví volný čas s minoritní skupinou a že dávají přednost trávení volného času ve volnočasovém zařízení. Na základě těchto zjištění jsme vypracovali návrhy opatření, které jsou změřeny na sociální vazby účastníků volnočasových aktivit. Za obrovský přínos naší práce považujeme informace o tom, jak sociálně vyloučené děti tráví volný čas, a že tato situace na základě námi potvrzených předpokladů není ideální, tudíž by se měla v celospolečenském kontextu začít řešit.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis the problem of leisure time of socially excluded children is solved and the thesis is based on information obtained by us from professional environment. The aim was to find out how socially excluded children attending two leisure time center spend their leisure time. The thesis also includes the survey investigating which leisure time groups children prefer to visit and how often. The thesis consists of two parts, the theoretical one is based on scholarly sources and explains the terms related to social exclusion and leisure time. The empiric part is based on semi-standardized interviews with 20 children in the age group of 10?13 years attending two leisure time facilities in Česká Lípa. The interwiev focuse on following questions: Who do they spend leisure time with? Do they prefer to spend their leisure time institutionalized or non-institutionalized? What kinds of unpaid leisure time activities would they like to attend? On the basis of realized survey it was found out children spend their leasure time with minority group and that they prefer to spend their time in leisure time facilities. On the basis of these findings we have developed proposals for measures focusing on social ties of leisure time activities participants. As important contribution of this bachelor thesis we consider the information how socially excluded children spend their leisure time and that this situation on the basis of confirmed premises is not ideal and should be addressed in societial context.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociální vyloučení a dítě, prevence sociálního vyloučení, sociální začleňování, volný čas, funkce výchovy, volnočasové instituce
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, social exclusion and child, prevention of social exclusion, social inclusion, leisure time, function of education, leisure time institutions
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci je řešen problém trávení volného času sociálně vyloučených dětí a práce vycházela z námi získaných informací z profesního zaměření.
Cílem práce bylo zjistit, jak sociálně vyloučené děti které navštěvují dvě volnočasové střediska tráví svůj volný čas. Součástí práce byl také dotazník, kde bylo zjišťováno, jaké kroužky by chtěly děti navštěvovat a jak často. Práce se skládala ze dvou oblastí, přičemž teoretická část byla tvořena především pomocí informací z odborných zdrojů a objasňovala pojmy z oblasti sociálního vyloučení a volného času. V empirické části bylo pomocí polostandardizovaného rozhovoru , který byl vykonán se 20 dětmi ve věkové kategorii 10?13 let, navštěvující dvě volnočasové zařízení v České Lípě zjišťováno, s kým tráví svůj volný čas a zda dávají přednost trávení volného času v instituci nebo mimo ni. Pomocí dotazníku bylo mezi stejnými respondenty zjišťováno, jaké typy zájmových činností by chtěly navštěvovat v případě jejich bezplatnosti. Na základě realizovaného průzkumu bylo zjištěno, že děti tráví volný čas s minoritní skupinou a že dávají přednost trávení volného času ve volnočasovém zařízení. Na základě těchto zjištění jsme vypracovali návrhy opatření, které jsou změřeny na sociální vazby účastníků volnočasových aktivit. Za obrovský přínos naší práce považujeme informace o tom, jak sociálně vyloučené děti tráví volný čas, a že tato situace na základě námi potvrzených předpokladů není ideální, tudíž by se měla v celospolečenském kontextu začít řešit.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis the problem of leisure time of socially excluded children is solved and the thesis is based on information obtained by us from professional environment. The aim was to find out how socially excluded children attending two leisure time center spend their leisure time. The thesis also includes the survey investigating which leisure time groups children prefer to visit and how often. The thesis consists of two parts, the theoretical one is based on scholarly sources and explains the terms related to social exclusion and leisure time. The empiric part is based on semi-standardized interviews with 20 children in the age group of 10?13 years attending two leisure time facilities in Česká Lípa. The interwiev focuse on following questions: Who do they spend leisure time with? Do they prefer to spend their leisure time institutionalized or non-institutionalized? What kinds of unpaid leisure time activities would they like to attend? On the basis of realized survey it was found out children spend their leasure time with minority group and that they prefer to spend their time in leisure time facilities. On the basis of these findings we have developed proposals for measures focusing on social ties of leisure time activities participants. As important contribution of this bachelor thesis we consider the information how socially excluded children spend their leisure time and that this situation on the basis of confirmed premises is not ideal and should be addressed in societial context.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociální vyloučení a dítě, prevence sociálního vyloučení, sociální začleňování, volný čas, funkce výchovy, volnočasové instituce
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, social exclusion and child, prevention of social exclusion, social inclusion, leisure time, function of education, leisure time institutions
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku sociálního vyloučení a volnočasové aktivity. Zjistit a popsat možnosti využití volného času u vybraných respondentů z řad sociálně vyloučené mládeže v České Lípě.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda dotazování, technika standardizovaný rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku sociálního vyloučení a volnočasové aktivity. Zjistit a popsat možnosti využití volného času u vybraných respondentů z řad sociálně vyloučené mládeže v České Lípě.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda dotazování, technika standardizovaný rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BUDILOVÁ, L., JAKOUBEK, M., 2007. Cikánská rodina a příbuzenství. 1. vyd. Ústí nad Labem: Dryada. ISBN: 987-80-87025-11-6.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
HIRTZ, T., JAKOUBEK, M., 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-76-8.
PÁVKOVÁ, J., aj., 2002. Pedagogika volného času. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
ŠIŠKOVÁ, T., 2001. Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-8187-648-9.
ŠOTOLOVÁ, E., 2001. Vzdělávání Romů. 2. roz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0277-0.
Seznam doporučené literatury
BUDILOVÁ, L., JAKOUBEK, M., 2007. Cikánská rodina a příbuzenství. 1. vyd. Ústí nad Labem: Dryada. ISBN: 987-80-87025-11-6.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
HIRTZ, T., JAKOUBEK, M., 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-76-8.
PÁVKOVÁ, J., aj., 2002. Pedagogika volného času. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
ŠIŠKOVÁ, T., 2001. Menšiny a migranti v České republice. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-8187-648-9.
ŠOTOLOVÁ, E., 2001. Vzdělávání Romů. 2. roz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0277-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.