Bakalářská práce se zabývala seniorem, který je umístěný v ústavním zařízení. Jejím cílem bylo zjistit důvody pobytu seniorů v domovech pro seniory v Libereckém kraji, jejich spokojenost s péčí rodiny a popsat zapojení rodiny do další péče o seniora. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, jednalo se o část teoretickou, která s pomocí odborných zdrojů popisovala základní pojmosloví, aspekty stárnutí, služby dostupné pro seniory a věnovala se oblasti zapojení rodiny do následné péče o seniora. Druhou stěžejní oblastí pak je empirická část, která představuje výsledky šetření, provedené pomocí strukturovaného rozhovoru s 35 seniory v domově pro seniory. Výsledky ukázaly, že senior je v ústavním zařízení umístěn z důvodu snížené soběstačnosti a je spokojen s péčí rodiny. Na základě výsledků byla navržena opatření v oblasti aktivizace seniora a opatření, která následně zvýší podíl zapojení rodiny do péče o seniora. Za přínos práce je možné považovat zjištění, že i přes dobré zapojení rodiny, je třeba podnikat další kroky k tomu, aby se toto zapojení nadále zlepšovalo.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with seniors who are placed in institutional facilities. The main goal was to discover reasons for placement of seniors into homes for the elderly in Liberec region, their contentment with the care in these facilities, and to describe engagement of families in caring about seniors. The thesis comprises of two fundamental areas: the theoretical part based on literature review described basic terminology, aspects of ageing, services accessible for seniors and engagement of families in caring about senior; and the empirical part, which introduced results of the research extracted from structured interviews with 35 seniors placed in homes for elderly. The results showed that seniors are mostly placed in institutional facilities because of their lowered self-sufficiency and were contented with care of their family. Based on the results, there were proposed arrangements in the area of activation of a senior and there were also proposals how to raise participation of family in caring about a senior. Among benefits of this thesis it can be considered the finding that despite the good family involvement, it is necessary to take further steps to improve engagement of families in caring about seniors.
Klíčová slova
senior, ústavní zařízení, rodina, péče, služba, aktivita
Klíčová slova v angličtině
senior, institutional facility, family, care, service, activity
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala seniorem, který je umístěný v ústavním zařízení. Jejím cílem bylo zjistit důvody pobytu seniorů v domovech pro seniory v Libereckém kraji, jejich spokojenost s péčí rodiny a popsat zapojení rodiny do další péče o seniora. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, jednalo se o část teoretickou, která s pomocí odborných zdrojů popisovala základní pojmosloví, aspekty stárnutí, služby dostupné pro seniory a věnovala se oblasti zapojení rodiny do následné péče o seniora. Druhou stěžejní oblastí pak je empirická část, která představuje výsledky šetření, provedené pomocí strukturovaného rozhovoru s 35 seniory v domově pro seniory. Výsledky ukázaly, že senior je v ústavním zařízení umístěn z důvodu snížené soběstačnosti a je spokojen s péčí rodiny. Na základě výsledků byla navržena opatření v oblasti aktivizace seniora a opatření, která následně zvýší podíl zapojení rodiny do péče o seniora. Za přínos práce je možné považovat zjištění, že i přes dobré zapojení rodiny, je třeba podnikat další kroky k tomu, aby se toto zapojení nadále zlepšovalo.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with seniors who are placed in institutional facilities. The main goal was to discover reasons for placement of seniors into homes for the elderly in Liberec region, their contentment with the care in these facilities, and to describe engagement of families in caring about seniors. The thesis comprises of two fundamental areas: the theoretical part based on literature review described basic terminology, aspects of ageing, services accessible for seniors and engagement of families in caring about senior; and the empirical part, which introduced results of the research extracted from structured interviews with 35 seniors placed in homes for elderly. The results showed that seniors are mostly placed in institutional facilities because of their lowered self-sufficiency and were contented with care of their family. Based on the results, there were proposed arrangements in the area of activation of a senior and there were also proposals how to raise participation of family in caring about a senior. Among benefits of this thesis it can be considered the finding that despite the good family involvement, it is necessary to take further steps to improve engagement of families in caring about seniors.
Klíčová slova
senior, ústavní zařízení, rodina, péče, služba, aktivita
Klíčová slova v angličtině
senior, institutional facility, family, care, service, activity
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je teoreticky popsat problematiku stáří a ústavní péče. Zjistit důvody pobytu seniorů v domovech pro seniory, jejich spokojenost s péčí a popsat zapojení rodiny do další péče o seniora.
Požadavky:
1) Studium odborných zdrojů.
2) Formulace teoretických východisek a vymezení základních pojmů.
3) Projektování průzkumu a stanovení časového rozvrhu.
4) Sběr dat.
5) Vyhodnocení dat a jejich interpretace.
6) Formulace závěrů.
7) Stanovení vhodných návrhů opatření pramenících z výsledků výzkumu.
Metody: Metoda dotazování, analýza dat.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je teoreticky popsat problematiku stáří a ústavní péče. Zjistit důvody pobytu seniorů v domovech pro seniory, jejich spokojenost s péčí a popsat zapojení rodiny do další péče o seniora.
Požadavky:
1) Studium odborných zdrojů.
2) Formulace teoretických východisek a vymezení základních pojmů.
3) Projektování průzkumu a stanovení časového rozvrhu.
4) Sběr dat.
5) Vyhodnocení dat a jejich interpretace.
6) Formulace závěrů.
7) Stanovení vhodných návrhů opatření pramenících z výsledků výzkumu.
Metody: Metoda dotazování, analýza dat.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H., 2010. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
MATOUŠEK O. a kol., 2010. Sociální práce v praxi. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
MLÝNKOVÁ, J., 2011. Péče o staré občany. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3872-7.
MÜHLPACHR, P., 2009. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5029-7.
ONDRUŠOVÁ, J., 2011. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1997-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318.
VENGLAŘOVÁ, M., 2007. Problematické situace v péči o seniory. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2170-5.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H., 2010. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
MATOUŠEK O. a kol., 2010. Sociální práce v praxi. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
MLÝNKOVÁ, J., 2011. Péče o staré občany. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3872-7.
MÜHLPACHR, P., 2009. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5029-7.
ONDRUŠOVÁ, J., 2011. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1997-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318.
VENGLAŘOVÁ, M., 2007. Problematické situace v péči o seniory. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2170-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.