Bakalářská práce se zabývá problematikou deskové hry a jejího využití ve výuce německého jazyka. Teoretická část pojednává o hře všeobecně a posléze se koncentruje na hru jakožto prostředek výuky. Dále se práce zabývá tématem slovní zásoby a její prezentace prostřednictvím deskové hry. Teoretické poznatky, podle kterých byla vytvořená didaktická hra, byly ověřeny a aplikovány v praktické části. Samotnému vytvoření hry předcházelo dotazníkové šetření, které se zabývalo nejpoužívanější učebnicí německého jazyka v Liberci a její analýzou. Cílem praktické části práce je zjistit, zda-li je opakování slovní zásoby skrze didaktickou hru efektivnější než pomocí tradičního postupu - testu. Výzkum byl proveden na vybraných základních školách ZŠ Křížanská a ZŠ Doctrina s.r.o. Na základě porovnání výsledů byl poté výzkum vyhodnocen.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis deals with issues of board game and its usage during German language education. The theoretical part discusses a game in general at the beginning and then it focuses on the game as an educational medium. Moreover, the thesis intervenes in a vocabulary building topic together with its presentation through a didactic game. Theoretical knowledge was verified and applied in a practical part and a didactic board game was created according to it. A small research, which dealt with the most commonly used textbook in Liberec and its analysis, preceded to all. A research part works with a hypothesis whether a vocabulary revision through the didactic game is more effective than a traditional method - a test. The research took place at primary schools ZŠ Křížanská and ZŠ Doctrina s.r.o. and results were compared and evaluated.
Klíčová slova
Hra, didaktická hra, slovní zásoba, opakování, učebnice Deutsch mit Max - 1. díl.
Klíčová slova v angličtině
game, didactic game, vocabulary, revision, textbook 'Deutsch mit Max' - the first part
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
NE
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou deskové hry a jejího využití ve výuce německého jazyka. Teoretická část pojednává o hře všeobecně a posléze se koncentruje na hru jakožto prostředek výuky. Dále se práce zabývá tématem slovní zásoby a její prezentace prostřednictvím deskové hry. Teoretické poznatky, podle kterých byla vytvořená didaktická hra, byly ověřeny a aplikovány v praktické části. Samotnému vytvoření hry předcházelo dotazníkové šetření, které se zabývalo nejpoužívanější učebnicí německého jazyka v Liberci a její analýzou. Cílem praktické části práce je zjistit, zda-li je opakování slovní zásoby skrze didaktickou hru efektivnější než pomocí tradičního postupu - testu. Výzkum byl proveden na vybraných základních školách ZŠ Křížanská a ZŠ Doctrina s.r.o. Na základě porovnání výsledů byl poté výzkum vyhodnocen.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis deals with issues of board game and its usage during German language education. The theoretical part discusses a game in general at the beginning and then it focuses on the game as an educational medium. Moreover, the thesis intervenes in a vocabulary building topic together with its presentation through a didactic game. Theoretical knowledge was verified and applied in a practical part and a didactic board game was created according to it. A small research, which dealt with the most commonly used textbook in Liberec and its analysis, preceded to all. A research part works with a hypothesis whether a vocabulary revision through the didactic game is more effective than a traditional method - a test. The research took place at primary schools ZŠ Křížanská and ZŠ Doctrina s.r.o. and results were compared and evaluated.
Klíčová slova
Hra, didaktická hra, slovní zásoba, opakování, učebnice Deutsch mit Max - 1. díl.
Klíčová slova v angličtině
game, didactic game, vocabulary, revision, textbook 'Deutsch mit Max' - the first part
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce student na základě studia odborných pramenů charakterizuje deskovou hru a možnosti jejího užití ve výuce cizího jazyka. Dále student provede dotazníkové šetření k aktuálně používaným učebním souborům německého jazyka na ZŠ v Liberci. Na základě teoretických poznatků a dat získaných z dotazníků student vytvoří k jedné vybrané učebnici deskovou hru, která bude zaměřena na opakování zvoleného jazykového prostředku. Hra bude ověřena alespoň u dvou cílových skupin.
Metody: Rešerše odborné lingvodidaktické literatury, dotazníkové šetření, kvantitativní vyhodnocení dat, analýza jazykového materiálu zvolené učebnice dle vybraného jazykového aspektu, testování hry u dvou cílových skupin, pozorování, interview, vyhodnocení výsledků testování, syntéza poznatků.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce student na základě studia odborných pramenů charakterizuje deskovou hru a možnosti jejího užití ve výuce cizího jazyka. Dále student provede dotazníkové šetření k aktuálně používaným učebním souborům německého jazyka na ZŠ v Liberci. Na základě teoretických poznatků a dat získaných z dotazníků student vytvoří k jedné vybrané učebnici deskovou hru, která bude zaměřena na opakování zvoleného jazykového prostředku. Hra bude ověřena alespoň u dvou cílových skupin.
Metody: Rešerše odborné lingvodidaktické literatury, dotazníkové šetření, kvantitativní vyhodnocení dat, analýza jazykového materiálu zvolené učebnice dle vybraného jazykového aspektu, testování hry u dvou cílových skupin, pozorování, interview, vyhodnocení výsledků testování, syntéza poznatků.
Seznam doporučené literatury
DAUVILLIER CH.; LÉVY-HILLERICH D. Spiele im Deutschunterricht, 2004 Goethe Institut, München, ISBN 978-3-468-49646-2.
EMMERICH S.; COLOMBO F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätsel, Eli s.r.l. ISBN 978-88-8148-823-0.
KLIPPERT, Herbert. Planspiele-Spielvorlagen zum sozialen, politischen und
methodischen Lernen in Gruppen. Weinheim u. Basel: Beltz. 1996. 195 s.
BENITO, J. S., OBERBERGER, C. S., DREKE, M. Spielend Deutsch lernen. Berlin: Langenscheidt KG, 1997. ISBN 3-468-49988-4.
Seznam doporučené literatury
DAUVILLIER CH.; LÉVY-HILLERICH D. Spiele im Deutschunterricht, 2004 Goethe Institut, München, ISBN 978-3-468-49646-2.
EMMERICH S.; COLOMBO F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätsel, Eli s.r.l. ISBN 978-88-8148-823-0.
KLIPPERT, Herbert. Planspiele-Spielvorlagen zum sozialen, politischen und
methodischen Lernen in Gruppen. Weinheim u. Basel: Beltz. 1996. 195 s.
BENITO, J. S., OBERBERGER, C. S., DREKE, M. Spielend Deutsch lernen. Berlin: Langenscheidt KG, 1997. ISBN 3-468-49988-4.