Diplomová práce se zabývá problematikou sexuální výchovy na základních školách. Práce se
člení na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje historii sexuální
výchovy, psychickému a sexuálnímu vývoji člověka. Pojednává dále o Rámcovém
vzdělávacím programu a zařazení sexuální výchovy do výchovně vzdělávacího procesu.
Definuje cíl a obsah sexuální výchovy, metody a didaktické pomůcky používané v hodinách
sexuální výchovy. Praktická část práce je postavena na kvantitativním výzkumu, který byl
proveden pomocí dotazníkového šetření. Jeho cílem je analyzovat postoje žáků a učitelů
k sexuální výchově na vybraných základních školách. Výzkum se orientuje na zjištění
atmosféry při výuce sexuální výchovy, zdroje informací z oblasti sexuality a na poznatky,
které žáci získali v rámci školní výuky sexuální výchovy. Dále je zkoumána otevřenost
učitelů k výuce sexuální výchovy na základních školách.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with the issue of the sex education in primary schools. The thesis is
divided into the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes the
history of sex education and the psychological and sexual development of the individual. It is
also focused on Framework Educational Curriculum and the inclusion of sex education in the
educational system. The thesis defines the aim and content of sex education in primary
schools, the methods and didactic aids used during Sexual Education lessons. The practical
part of this thesis is based on quantitative research, which was performed by using a
questionnaire survey. Its aim is to analyze the attitudes of pupils and teachers for Sexual
Education lessons in selected primary schools. The research focuses on class atmosphere
during sexual education, the important sources of sexual health information and the
knowledge that pupils have gained in our schools. It is also examined the openness of teachers
to teach sex education.
Klíčová slova
sexuální výchova, psychický a sexuální vývoj jedince, Rámcový vzdělávací program, metody
sexuální výchovy, didaktické prostředky, zdroj informací
Klíčová slova v angličtině
Sexual education, physical and sexual development of the individual, Framework Educational
Programme, methods of Sexual Education lessons, didactics aids, source of information
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sexuální výchovy na základních školách. Práce se
člení na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje historii sexuální
výchovy, psychickému a sexuálnímu vývoji člověka. Pojednává dále o Rámcovém
vzdělávacím programu a zařazení sexuální výchovy do výchovně vzdělávacího procesu.
Definuje cíl a obsah sexuální výchovy, metody a didaktické pomůcky používané v hodinách
sexuální výchovy. Praktická část práce je postavena na kvantitativním výzkumu, který byl
proveden pomocí dotazníkového šetření. Jeho cílem je analyzovat postoje žáků a učitelů
k sexuální výchově na vybraných základních školách. Výzkum se orientuje na zjištění
atmosféry při výuce sexuální výchovy, zdroje informací z oblasti sexuality a na poznatky,
které žáci získali v rámci školní výuky sexuální výchovy. Dále je zkoumána otevřenost
učitelů k výuce sexuální výchovy na základních školách.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with the issue of the sex education in primary schools. The thesis is
divided into the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes the
history of sex education and the psychological and sexual development of the individual. It is
also focused on Framework Educational Curriculum and the inclusion of sex education in the
educational system. The thesis defines the aim and content of sex education in primary
schools, the methods and didactic aids used during Sexual Education lessons. The practical
part of this thesis is based on quantitative research, which was performed by using a
questionnaire survey. Its aim is to analyze the attitudes of pupils and teachers for Sexual
Education lessons in selected primary schools. The research focuses on class atmosphere
during sexual education, the important sources of sexual health information and the
knowledge that pupils have gained in our schools. It is also examined the openness of teachers
to teach sex education.
Klíčová slova
sexuální výchova, psychický a sexuální vývoj jedince, Rámcový vzdělávací program, metody
sexuální výchovy, didaktické prostředky, zdroj informací
Klíčová slova v angličtině
Sexual education, physical and sexual development of the individual, Framework Educational
Programme, methods of Sexual Education lessons, didactics aids, source of information
Zásady pro vypracování
Úvod:
Práce se snaží zapojit do současné diskuze k oblasti sexuální výchovy.
Cíl:
Zjistit, jaké jsou postoje k sexuální výchově u učitelů a žáků vybraných ZŠ.
Metody:
Rozhovor s učiteli
Dotazování, anketa - žáci
Rozbor produktu činnosti
Zásady pro vypracování
Úvod:
Práce se snaží zapojit do současné diskuze k oblasti sexuální výchovy.
Cíl:
Zjistit, jaké jsou postoje k sexuální výchově u učitelů a žáků vybraných ZŠ.
Metody:
Rozhovor s učiteli
Dotazování, anketa - žáci
Rozbor produktu činnosti
Seznam doporučené literatury
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Orbis, 1973. 325 s. ISBN 978-80-247-1174-4.
Vágnerová, M.Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 467 stran. ISBN 80-246-0956-8
Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 304 stran. ISBN 80-246-0181-8
Šilerová, L. Jak s dětmi mluvit o sexu. 1. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6
Marádová, Eva; Výchova ke zdraví a ŠVP pro 6.-9. ročník ZŠ - Metodická příručka. 1.vyd. Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-973-4
Lenka Šulcová, Tomáš Fait, Petr Weiss a kolektiv, Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. 1. vyd.Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4
Seznam doporučené literatury
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Orbis, 1973. 325 s. ISBN 978-80-247-1174-4.
Vágnerová, M.Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 467 stran. ISBN 80-246-0956-8
Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 304 stran. ISBN 80-246-0181-8
Šilerová, L. Jak s dětmi mluvit o sexu. 1. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6
Marádová, Eva; Výchova ke zdraví a ŠVP pro 6.-9. ročník ZŠ - Metodická příručka. 1.vyd. Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-973-4
Lenka Šulcová, Tomáš Fait, Petr Weiss a kolektiv, Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. 1. vyd.Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4