Diplomová práce s názvem "Role učitele/ky z pohledu dětí mladšího školního věku" pojednává o osobnosti učitele a jeho ideální podobě. Na základě obsahové analýzy ústních výpovědí žáků 1., 3. a 5. třídy prvního stupně ZŠ zjišťuje představu žáků mladšího školního věku o vlastnostech ideálního učitele a tuto představu porovnává s reálnou zkušeností s jejich konkrétní třídní vyučující.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "The role of the teacher from the perspective of a child under school age" is dedicated to teacher's personality and its ideal characteristics as seen by pupils of primary school age. Based on content analysis of oral testimonies 1 students 3rd and 5th grade First Instance author compares the idea of an ideal teacher of students with specific teachers and their pupils about the characteristics of an ideal teacher between classes.
Klíčová slova
Osobnost učitele, učitelská profese, ideální učitel, mladší školní věk, typologie učitelů.
Klíčová slova v angličtině
Personality of the teacher, the teaching profession, ideal teacher, elementary school age, teacher typolology.
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Role učitele/ky z pohledu dětí mladšího školního věku" pojednává o osobnosti učitele a jeho ideální podobě. Na základě obsahové analýzy ústních výpovědí žáků 1., 3. a 5. třídy prvního stupně ZŠ zjišťuje představu žáků mladšího školního věku o vlastnostech ideálního učitele a tuto představu porovnává s reálnou zkušeností s jejich konkrétní třídní vyučující.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "The role of the teacher from the perspective of a child under school age" is dedicated to teacher's personality and its ideal characteristics as seen by pupils of primary school age. Based on content analysis of oral testimonies 1 students 3rd and 5th grade First Instance author compares the idea of an ideal teacher of students with specific teachers and their pupils about the characteristics of an ideal teacher between classes.
Klíčová slova
Osobnost učitele, učitelská profese, ideální učitel, mladší školní věk, typologie učitelů.
Klíčová slova v angličtině
Personality of the teacher, the teaching profession, ideal teacher, elementary school age, teacher typolology.
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu a zdroje k tématu osobnost učitele 1. stupně ZŠ.
Realizovat výzkumné šetření na vybraném vzorku žáků 1. stupně ZŠ (použité metody: individuální a skupinový rozhovor, dotazník)
Provést kvantitativní i kvalitativní zpracování zjištěných dat.
Vyvodit smysluplné závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu a zdroje k tématu osobnost učitele 1. stupně ZŠ.
Realizovat výzkumné šetření na vybraném vzorku žáků 1. stupně ZŠ (použité metody: individuální a skupinový rozhovor, dotazník)
Provést kvantitativní i kvalitativní zpracování zjištěných dat.
Vyvodit smysluplné závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 554 s. ISBN 80-246-0924-X.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-802-4620-879.
KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. Zásady a cvičení. ISBN 80-717-8032-4.
BLÁHA, Karel a Michael ŠEBEK. Já - tvůj žák, ty - můj učitel. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 121 s.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Vyd. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 70 s. Zásady a cvičení. ISBN 80-731-5115-4.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada publishing, 2005. ISBN 8024707381
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 8024712849.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 8073151049.
Seznam doporučené literatury
Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 554 s. ISBN 80-246-0924-X.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-802-4620-879.
KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. Zásady a cvičení. ISBN 80-717-8032-4.
BLÁHA, Karel a Michael ŠEBEK. Já - tvůj žák, ty - můj učitel. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 121 s.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Vyd. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 70 s. Zásady a cvičení. ISBN 80-731-5115-4.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada publishing, 2005. ISBN 8024707381
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 8024712849.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 8073151049.