Bakalářská práce se zabývá využitím Evropského jazykové portfolia (EJP) ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. V teoretické části se zaměřuje na historii a důvody vzniku portfo-lia, popisuje jeho části a poukazuje na důležitost jeho využití při učení se cizímu jazyku. V praktické části je na základě dotazníků, předloženém učitelům vybraných škol, vytvořen přehled užití EJP ve výuce, je porovnávána míra a způsob jeho využití ve zvolených vyučovacích předmětech.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with application of the European Language Port-folio in teaching German and Spanish languages in elementary and seconda-ry schools in the regions of Liberec and Vysočina. It is focused on history and origin of Portfolio in the theoretical part. It describes its parts and it also points to the importance of its application during learning foreign languages. Summary of ways of using the European Language Portfolio in teaching is created in the practical part of this Thesis. This summary is based on questionnaires which were answered by teachers of chosen schools. There is also compared extent and way of application of Portfolio among certain subjects.
Klíčová slova
Evropské jazykové portfolio, cizí jazyk, společný evropský referenční rámec, sebehodnocení.
Klíčová slova v angličtině
European Language Portfolio, foreign language, Common European Fra-mework of Reference for Languages, self-evaluation.
Rozsah průvodní práce
82s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím Evropského jazykové portfolia (EJP) ve výuce německého a španělského jazyka na ZŠ a SŠ v Libereckém kraji a Kraji Vysočina. V teoretické části se zaměřuje na historii a důvody vzniku portfo-lia, popisuje jeho části a poukazuje na důležitost jeho využití při učení se cizímu jazyku. V praktické části je na základě dotazníků, předloženém učitelům vybraných škol, vytvořen přehled užití EJP ve výuce, je porovnávána míra a způsob jeho využití ve zvolených vyučovacích předmětech.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with application of the European Language Port-folio in teaching German and Spanish languages in elementary and seconda-ry schools in the regions of Liberec and Vysočina. It is focused on history and origin of Portfolio in the theoretical part. It describes its parts and it also points to the importance of its application during learning foreign languages. Summary of ways of using the European Language Portfolio in teaching is created in the practical part of this Thesis. This summary is based on questionnaires which were answered by teachers of chosen schools. There is also compared extent and way of application of Portfolio among certain subjects.
Klíčová slova
Evropské jazykové portfolio, cizí jazyk, společný evropský referenční rámec, sebehodnocení.
Klíčová slova v angličtině
European Language Portfolio, foreign language, Common European Fra-mework of Reference for Languages, self-evaluation.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Na základě studia odborných pramenů a vlastního výzkumu studentka stanoví míru a způsob využití Evropského jazykového portfolia ve výuce německého a španělského jazyka na základních a středních školách.
Požadavky na zpracování:
1. Charakteristika EJP
2. Provedení dotazníkového šetření mezi učiteli ZŠ a SŠ ve dvou zvolených regionech
3. Vytvoření přehledu užití Evropského jazykového portfolia ve výuce
4. Porovnání míry a způsobu využití EJP ve zvolených vyučovacích předmětech
Metody:
1. Rešerše odborné lingvodidaktické literatury (Evropské jazykové portfolio)
2. Dotazníkové šetření mezi učiteli
3. Kvalitativní a kvantitativní vyhodnocení získaných dat
4. Modelový návrh implementace EJP do výuky v obou jazycích
Zásady pro vypracování
Cíl:
Na základě studia odborných pramenů a vlastního výzkumu studentka stanoví míru a způsob využití Evropského jazykového portfolia ve výuce německého a španělského jazyka na základních a středních školách.
Požadavky na zpracování:
1. Charakteristika EJP
2. Provedení dotazníkového šetření mezi učiteli ZŠ a SŠ ve dvou zvolených regionech
3. Vytvoření přehledu užití Evropského jazykového portfolia ve výuce
4. Porovnání míry a způsobu využití EJP ve zvolených vyučovacích předmětech
Metody:
1. Rešerše odborné lingvodidaktické literatury (Evropské jazykové portfolio)
2. Dotazníkové šetření mezi učiteli
3. Kvalitativní a kvantitativní vyhodnocení získaných dat
4. Modelový návrh implementace EJP do výuky v obou jazycích
Seznam doporučené literatury
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1425-2.
BOHUSLAVOVÁ, Libuše - JANÍKOVÁ, Věra - TÁBORSKÁ, Jana - SLÁDKOVÁ, Věra. Evropské jazykové portfolio pro dospělé studenty v České republice. Vyd. 1. Praha : Scientia,spol.s r.o. pedagogické nakladatelství, Praha 6, 2004. 43 s. ISBN 80 -7183 -313 -4.
MATUŠKOVÁ, T. Das europäische Sprachenportfolio im Deutschuterricht. In Das Rahmenbildungsprogramm in der Grundschullehrer - Ausbildung des Fachbereichs Deutsch. Sborník z konference konané 20.10.2005, Olomouc : VUP, 2006. s. 17-20. ISBN 80-244-1200-4
NOVÁKOVA, S. a kol. Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let v České republice. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-216-0
PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-796-0
BOHUSLAVOVÁ, L. a kol. Evropské jazykové portfolio : pro studenty ve věku 15 19 let v České republice. Praha : Scientia, 2002. ISBN 80 7183 259 6
ZBRANKOVÁ, Milena: Evropské jazykové portfolio. / European language portfolio. / Moderní vyučování, 10, 2004, č.5, s.8-9. Lit.
Seznam doporučené literatury
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1425-2.
BOHUSLAVOVÁ, Libuše - JANÍKOVÁ, Věra - TÁBORSKÁ, Jana - SLÁDKOVÁ, Věra. Evropské jazykové portfolio pro dospělé studenty v České republice. Vyd. 1. Praha : Scientia,spol.s r.o. pedagogické nakladatelství, Praha 6, 2004. 43 s. ISBN 80 -7183 -313 -4.
MATUŠKOVÁ, T. Das europäische Sprachenportfolio im Deutschuterricht. In Das Rahmenbildungsprogramm in der Grundschullehrer - Ausbildung des Fachbereichs Deutsch. Sborník z konference konané 20.10.2005, Olomouc : VUP, 2006. s. 17-20. ISBN 80-244-1200-4
NOVÁKOVA, S. a kol. Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let v České republice. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-216-0
PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-796-0
BOHUSLAVOVÁ, L. a kol. Evropské jazykové portfolio : pro studenty ve věku 15 19 let v České republice. Praha : Scientia, 2002. ISBN 80 7183 259 6
ZBRANKOVÁ, Milena: Evropské jazykové portfolio. / European language portfolio. / Moderní vyučování, 10, 2004, č.5, s.8-9. Lit.