Diplomová práce "Zpracování odpadů - Jak to funguje?" se zaměřuje
na technologické postupy a zařízení, která jsou využívána při recyklaci odpadů. Práce je rozdělena na dvě části. První část je věnována vymezení problematiky environmentální výchovy jako průřezového tématu základního vzdělávání, vzdělávacím oblastem, způsobům výuky průřezových témat na základních školách, výukovým metodám a také samotné recyklaci odpadu. Ve druhé části byla vytvořena metodická příručka zaměřená na technologické postupy a zařízení využívaná k likvidaci a zpracování odpadů, která umožní učitelům na 1. stupni základní školy zařadit problematiku recyklace odpadů do výuky a tím nejen rozšířit okruh znalostí o ochraně životního prostředí, ale především rozvíjet technické myšlení žáků. Cílem práce bylo ukázat žákům na prvním stupni, jak stroje
a zařízení na recyklaci odpadu pracují a tímto nenásilným způsobem rozvíjet jejich technické myšlení.
Anotace v angličtině
The dissertation work "Waste management - How does it work?" concentrates on technological processes and equipment, which are used for the recycling of waste. The dissertation is dividend into two parts. The first part concentrates on the description of enviromental education problems as a cross sectional subject of basic education, educational areas, teaching methods at basic schools, and also the recycling of waste it self. A methodical manual was created for the second part concentrating on technological processes and equiment used for the disposal and management of waste into the teaching method and thus not only expand the students' horizons of knowledge concerning this subject, but primarly to expand their technical thinking. The aim of the dissertation was to show the students at the first level of elementary school, how waste managments machines and equipment function and thus effortlessly expand their technical thinking.
Environmental education, cross sectional subjekt, recycling of waste, recycling of paper, recycling of glass
Rozsah průvodní práce
57 s. (56041 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Zpracování odpadů - Jak to funguje?" se zaměřuje
na technologické postupy a zařízení, která jsou využívána při recyklaci odpadů. Práce je rozdělena na dvě části. První část je věnována vymezení problematiky environmentální výchovy jako průřezového tématu základního vzdělávání, vzdělávacím oblastem, způsobům výuky průřezových témat na základních školách, výukovým metodám a také samotné recyklaci odpadu. Ve druhé části byla vytvořena metodická příručka zaměřená na technologické postupy a zařízení využívaná k likvidaci a zpracování odpadů, která umožní učitelům na 1. stupni základní školy zařadit problematiku recyklace odpadů do výuky a tím nejen rozšířit okruh znalostí o ochraně životního prostředí, ale především rozvíjet technické myšlení žáků. Cílem práce bylo ukázat žákům na prvním stupni, jak stroje
a zařízení na recyklaci odpadu pracují a tímto nenásilným způsobem rozvíjet jejich technické myšlení.
Anotace v angličtině
The dissertation work "Waste management - How does it work?" concentrates on technological processes and equipment, which are used for the recycling of waste. The dissertation is dividend into two parts. The first part concentrates on the description of enviromental education problems as a cross sectional subject of basic education, educational areas, teaching methods at basic schools, and also the recycling of waste it self. A methodical manual was created for the second part concentrating on technological processes and equiment used for the disposal and management of waste into the teaching method and thus not only expand the students' horizons of knowledge concerning this subject, but primarly to expand their technical thinking. The aim of the dissertation was to show the students at the first level of elementary school, how waste managments machines and equipment function and thus effortlessly expand their technical thinking.
Environmental education, cross sectional subjekt, recycling of waste, recycling of paper, recycling of glass
Zásady pro vypracování
Tématické zaměření DP:
Zpracování odpadů patří k důležitým oblastem ochrany životního prostředí. Žáci na 1. st. ZŠ se s touto problematikou setkávají především ve vztahu ke sběru a třídění odpadu, které je organizováno na školách. Méně jsou ale informováni již o tom, co se s odpadem dále děje, jaké technologické postupy a zařízení se používají. A právě na tuto technickou stránku se diplomová práce zaměřuje. Příprava vhodných metodických materiálů umožní učitelům 1. st. ZŠ začlenit téma do výuky a tím nejen rozšířit okruh znalostí o ochraně životního prostředí, ale i rozvíjet technické myšlení žáků.
Cíl DP:
Vytvoření metodické příručky pro učitele 1. st.ZŠ, zaměřené na konstrukci a provoz technických zařízení používaných pro likvidaci a zpracování odpadů, jako podkladový materiál pro zařazení tohoto tématu do výuky na 1. st. ZŠ.
Osnova práce:
1. Úvod
2. Rozbor problematiky - literární rešerše a výběr základních postupů a technických zařízení pro zpracování odpadů. Zaměřit především na ty kategorie odpadů, se kterými se žáci běžně setkávají (směsný komunální odpad, tříděný odpad, nebezpečný odpad)
3. Metodika - přehled metodických přístupů použitých při tvorbě příručky (metodické listy, prezentace v PowerPointu, doprovodné texty pro učitele aj.)
4. Výsledky - metodické materiály pro učitele rozdělené do tématických bloků využitelných ve výuce
5. Diskuse - ověření metodických materiálů ve výuce a rozbor získaných zkušeností
6. Závěr - stručné shrnutí výsledků
7. Seznam citované literatury - předpoklad min. 25 citací
Zásady pro vypracování
Tématické zaměření DP:
Zpracování odpadů patří k důležitým oblastem ochrany životního prostředí. Žáci na 1. st. ZŠ se s touto problematikou setkávají především ve vztahu ke sběru a třídění odpadu, které je organizováno na školách. Méně jsou ale informováni již o tom, co se s odpadem dále děje, jaké technologické postupy a zařízení se používají. A právě na tuto technickou stránku se diplomová práce zaměřuje. Příprava vhodných metodických materiálů umožní učitelům 1. st. ZŠ začlenit téma do výuky a tím nejen rozšířit okruh znalostí o ochraně životního prostředí, ale i rozvíjet technické myšlení žáků.
Cíl DP:
Vytvoření metodické příručky pro učitele 1. st.ZŠ, zaměřené na konstrukci a provoz technických zařízení používaných pro likvidaci a zpracování odpadů, jako podkladový materiál pro zařazení tohoto tématu do výuky na 1. st. ZŠ.
Osnova práce:
1. Úvod
2. Rozbor problematiky - literární rešerše a výběr základních postupů a technických zařízení pro zpracování odpadů. Zaměřit především na ty kategorie odpadů, se kterými se žáci běžně setkávají (směsný komunální odpad, tříděný odpad, nebezpečný odpad)
3. Metodika - přehled metodických přístupů použitých při tvorbě příručky (metodické listy, prezentace v PowerPointu, doprovodné texty pro učitele aj.)
4. Výsledky - metodické materiály pro učitele rozdělené do tématických bloků využitelných ve výuce
5. Diskuse - ověření metodických materiálů ve výuce a rozbor získaných zkušeností
6. Závěr - stručné shrnutí výsledků
7. Seznam citované literatury - předpoklad min. 25 citací
Seznam doporučené literatury
Malaťák, J.:Technologická zařízení staveb odpadového hospodářství, zpracování biologicky rozložitelných odpadů. ČZU Praha 2008
Libra, J.:Stavby pro odpadové hospodářství. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno 2005
Juchelková, D.:Likvidace a využití odpadů. Vysoká škola báňská - Technická univerzita, Strojní fakulta 2000. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno 2005
Seznam doporučené literatury
Malaťák, J.:Technologická zařízení staveb odpadového hospodářství, zpracování biologicky rozložitelných odpadů. ČZU Praha 2008
Libra, J.:Stavby pro odpadové hospodářství. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno 2005
Juchelková, D.:Likvidace a využití odpadů. Vysoká škola báňská - Technická univerzita, Strojní fakulta 2000. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno 2005