Diplomová práce Výuka prvopočátečního psaní z pohledu učitelů primárního vzdělávání se zabývá výukou psaní v prvním a druhém ročníku základního vzdělávání.
Teoretická část poskytuje základní přehled o variantách školního písma používaných v českých školách. Její součástí je komparace konkrétních prvků jednotažného psacího písma a písma Comenia Script.
Praktická část seznamuje čtenáře s přípravou i průběhem výzkumu využitelnosti psacích vzorů na základních školách, ale přináší také analýzu názorů prvostupňových učitelů základních škol na varianty písma. Důraz je kladen zejména na využívání těchto typů písma v elementárních ročnících. Součástí praktické části je též závěrečné vyhodnocení strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
My diploma thesis Teaching beginning writing from the perspective of primary school teachers deals with the teaching of writing in the first and the second year of primary education.
The theoretical part of my thesis offers the overview of the variants of school scripts used in Czech schools and also contains the comparation of specific elements of the Classical Script and the Comenia Script.
The practical part introduces the preparation and the conduct of the main research considering the applicability of writing patterns in primary schools. It also provides an analysis of the first-grade-teachers' opinions on examined scripts, focused on the usage of the scripts in primary education. The integral part of the practical part is the evaluation of the structured interviews.
Klíčová slova
1. ročník základní školy, 2. ročník základní školy, Comenia Script, jednotažné psací písmo, komparace písma, písmo, výuka prvopočátečního psaní
Klíčová slova v angličtině
1st year of primary school, 2nd year of primary school, Classical Script, Comenia Script, script, script comparation, teaching beginning writing
Rozsah průvodní práce
103 s. (130 837 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Výuka prvopočátečního psaní z pohledu učitelů primárního vzdělávání se zabývá výukou psaní v prvním a druhém ročníku základního vzdělávání.
Teoretická část poskytuje základní přehled o variantách školního písma používaných v českých školách. Její součástí je komparace konkrétních prvků jednotažného psacího písma a písma Comenia Script.
Praktická část seznamuje čtenáře s přípravou i průběhem výzkumu využitelnosti psacích vzorů na základních školách, ale přináší také analýzu názorů prvostupňových učitelů základních škol na varianty písma. Důraz je kladen zejména na využívání těchto typů písma v elementárních ročnících. Součástí praktické části je též závěrečné vyhodnocení strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
My diploma thesis Teaching beginning writing from the perspective of primary school teachers deals with the teaching of writing in the first and the second year of primary education.
The theoretical part of my thesis offers the overview of the variants of school scripts used in Czech schools and also contains the comparation of specific elements of the Classical Script and the Comenia Script.
The practical part introduces the preparation and the conduct of the main research considering the applicability of writing patterns in primary schools. It also provides an analysis of the first-grade-teachers' opinions on examined scripts, focused on the usage of the scripts in primary education. The integral part of the practical part is the evaluation of the structured interviews.
Klíčová slova
1. ročník základní školy, 2. ročník základní školy, Comenia Script, jednotažné psací písmo, komparace písma, písmo, výuka prvopočátečního psaní
Klíčová slova v angličtině
1st year of primary school, 2nd year of primary school, Classical Script, Comenia Script, script, script comparation, teaching beginning writing
Zásady pro vypracování
Cíl:
- srovnání výuky jednotažného psacího písma a písma Comenia Script na základě analýzy rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy
Metody:
- strukturovaný rozhovor
Požadavky:
- sběrt dat potřebných k vypracování teoretické části diplomové práce
- sestavení strukturovaného rozhovoru s učiteli prvního stupně ZŠ
- analýza strukturovaných rozhovorů a jejich následná komparace
Zásady pro vypracování
Cíl:
- srovnání výuky jednotažného psacího písma a písma Comenia Script na základě analýzy rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy
Metody:
- strukturovaný rozhovor
Požadavky:
- sběrt dat potřebných k vypracování teoretické části diplomové práce
- sestavení strukturovaného rozhovoru s učiteli prvního stupně ZŠ
- analýza strukturovaných rozhovorů a jejich následná komparace
Seznam doporučené literatury
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R., a kol., 1998. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 80-86039-55-2.
MLČÁKOVÁ, R., 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2630-4.
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
LENCOVÁ, R., 2010. Comenia Script universal: praktický manuál. Praha: Svět. ISBN 978-80-87201-02-2.
WILDOVÁ, R., 2002. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-103-6.
BENÍŠKOVÁ, T., 2007. První třídou bez pláče. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1906-1.
FABIÁNOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M., 1999. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-64-8.
SANTLEROVÁ, K., 1995. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.
Seznam doporučené literatury
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R., a kol., 1998. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 80-86039-55-2.
MLČÁKOVÁ, R., 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2630-4.
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
LENCOVÁ, R., 2010. Comenia Script universal: praktický manuál. Praha: Svět. ISBN 978-80-87201-02-2.
WILDOVÁ, R., 2002. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-103-6.
BENÍŠKOVÁ, T., 2007. První třídou bez pláče. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1906-1.
FABIÁNOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M., 1999. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-64-8.
SANTLEROVÁ, K., 1995. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2.