V diplomové práci Evropští malíři ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ se dotýkám historických pramenů uměleckých slohů a životů vybraných malířů. Nabízím jejich umělecká díla jako inspiraci k práci ve výtvarné výchově zpracované různými výtvarnými technikami. Diplomová práce představuje několik vybraných evropských malířů a umělecké směry, ve kterých tvořili. Poukazuje na umělecké směry v časovém vývoji. Vymezuje současné pojetí výtvarné výchovy dle RVP. Podporuje nevýukové složky výchovně vzdělávacího procesu a dotýká se průřezových témat. Snaží se o rozvoj smyslového vnímání a celkový rozvoj osobnosti žáka. Každý umělecký směr je doplněn metodickými listy. Výstupem těchto listů je samotná výtvarná tvorba a výtvarný projev žáků ve vybrané třídě získaný během realizace.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis European painters in Art Education at Primary school I touch the historical sources of artistic styles and lives of the selected painters. I offer their works as an inspiration for using them in Art Education by various techniques. The diploma thesis introduces selected European painters and artistic styles in which they created. It defines current conception of
Art Education according to the Framework Education Programme for Elementary Education. It supports the noneducational parts of the educational process and touches the Cross-Curricular Subjects. It tries to develop the sensory perception and the global development of the pupil´s personality. Each artistic style is completed by the methodology. The final artistic works and the
creative expression of the pupils in the selected class obtained during the realization is the output of the methodology.
Klíčová slova
malíři, výtvarné techniky, umělecké slohy, výtvarná výchova, tvorba, realizace, vyjádření
Klíčová slova v angličtině
painters, art techniques, styles, Art Education, creation, realization, expression
Rozsah průvodní práce
90 str.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci Evropští malíři ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ se dotýkám historických pramenů uměleckých slohů a životů vybraných malířů. Nabízím jejich umělecká díla jako inspiraci k práci ve výtvarné výchově zpracované různými výtvarnými technikami. Diplomová práce představuje několik vybraných evropských malířů a umělecké směry, ve kterých tvořili. Poukazuje na umělecké směry v časovém vývoji. Vymezuje současné pojetí výtvarné výchovy dle RVP. Podporuje nevýukové složky výchovně vzdělávacího procesu a dotýká se průřezových témat. Snaží se o rozvoj smyslového vnímání a celkový rozvoj osobnosti žáka. Každý umělecký směr je doplněn metodickými listy. Výstupem těchto listů je samotná výtvarná tvorba a výtvarný projev žáků ve vybrané třídě získaný během realizace.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis European painters in Art Education at Primary school I touch the historical sources of artistic styles and lives of the selected painters. I offer their works as an inspiration for using them in Art Education by various techniques. The diploma thesis introduces selected European painters and artistic styles in which they created. It defines current conception of
Art Education according to the Framework Education Programme for Elementary Education. It supports the noneducational parts of the educational process and touches the Cross-Curricular Subjects. It tries to develop the sensory perception and the global development of the pupil´s personality. Each artistic style is completed by the methodology. The final artistic works and the
creative expression of the pupils in the selected class obtained during the realization is the output of the methodology.
Klíčová slova
malíři, výtvarné techniky, umělecké slohy, výtvarná výchova, tvorba, realizace, vyjádření
Klíčová slova v angličtině
painters, art techniques, styles, Art Education, creation, realization, expression
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem mé diplomové práce je žákům 1. stupně ZŠ představit některé evropské malíře, jejich vybraná díla a využít jejich tvorbu ve výtvarné výchově.
Mým dalším úkolem je rozvinout osobnost dětí, jejich smyslové vnímání a podpořit mezipředmětové vztahy.
Dále pak využít děl umělců jako inspiraci pro výtvarnou tvorbu žáků s využitím různých výtvarných technik.
Metody:
Motivační pracovní listy
Vlastní výtvarný projev žáků
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem mé diplomové práce je žákům 1. stupně ZŠ představit některé evropské malíře, jejich vybraná díla a využít jejich tvorbu ve výtvarné výchově.
Mým dalším úkolem je rozvinout osobnost dětí, jejich smyslové vnímání a podpořit mezipředmětové vztahy.
Dále pak využít děl umělců jako inspiraci pro výtvarnou tvorbu žáků s využitím různých výtvarných technik.
Metody:
Motivační pracovní listy
Vlastní výtvarný projev žáků
Seznam doporučené literatury
Janson , H., Jonsonová, D. Cesty malířského umění. 1. vyd. Praha: Odeon, 1969.
Puchmajerová, L., Valešová, H. Úvod do didaktiky kresby. 2. dopl. vyd. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-421-4.
Poche, E., aj. Encyklopedie českého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Academia, 1975.
Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1.
Uhlíř, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5
Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-02-1.
Seznam doporučené literatury
Janson , H., Jonsonová, D. Cesty malířského umění. 1. vyd. Praha: Odeon, 1969.
Puchmajerová, L., Valešová, H. Úvod do didaktiky kresby. 2. dopl. vyd. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-421-4.
Poche, E., aj. Encyklopedie českého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Academia, 1975.
Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1.
Uhlíř, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5
Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-02-1.