Diplomová práce s názvem Využití komiksu v literární výchově na 1. stupni ZŠ se zabývá uplatněním komiksu v hodinách literární výchovy. Jejím hlavním cílem bylo zjištění, zdali u žáků prvního stupně existuje rozdíl mezi porozuměním, aktivizací tvořivosti a mírou vzbuzené empatie po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu.
Práce se skládá ze tří hlavních částí teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část práce pojednává o základních prvcích komiksu, přibližuje jeho historický vývoj a rozebírá jeho aktuální pozici ve školství. Výzkumná část práce obsahuje popis a výsledky výzkumného šetření, které jsme v rámci diplomové práce realizovali. Praktická část práce nabízí sborník námětů pro práci s tímto literárním žánrem v literární výchově a přehled komiksově zpracovaných učebnic.
Anotace v angličtině
The thesis that is called Using the comics in literature lessons at primary school is devoted to using the comics in literature lessons. The main intention was to find the difference between understandings, acquisition of creativity and level of empathy arouse after reading prosaic text and after reading comics for pupils at primary school.
The thesis has three main parts theoretical, research and practical part. The theoretical part describes basic elements, historical development of comics and its' pointing on actual position of using the comics in school education. The research part contains description and survey results which were realized within the thesis. The practical part is offering proceedings suggestions for work with this literary genre in literature and summary of comics schoolbook.
Klíčová slova
komiks, literární výchova, první stupeň ZŠ, žák
Klíčová slova v angličtině
comics, literature lesson, primary school, pupil
Rozsah průvodní práce
89 s. (138 456 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Využití komiksu v literární výchově na 1. stupni ZŠ se zabývá uplatněním komiksu v hodinách literární výchovy. Jejím hlavním cílem bylo zjištění, zdali u žáků prvního stupně existuje rozdíl mezi porozuměním, aktivizací tvořivosti a mírou vzbuzené empatie po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu.
Práce se skládá ze tří hlavních částí teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část práce pojednává o základních prvcích komiksu, přibližuje jeho historický vývoj a rozebírá jeho aktuální pozici ve školství. Výzkumná část práce obsahuje popis a výsledky výzkumného šetření, které jsme v rámci diplomové práce realizovali. Praktická část práce nabízí sborník námětů pro práci s tímto literárním žánrem v literární výchově a přehled komiksově zpracovaných učebnic.
Anotace v angličtině
The thesis that is called Using the comics in literature lessons at primary school is devoted to using the comics in literature lessons. The main intention was to find the difference between understandings, acquisition of creativity and level of empathy arouse after reading prosaic text and after reading comics for pupils at primary school.
The thesis has three main parts theoretical, research and practical part. The theoretical part describes basic elements, historical development of comics and its' pointing on actual position of using the comics in school education. The research part contains description and survey results which were realized within the thesis. The practical part is offering proceedings suggestions for work with this literary genre in literature and summary of comics schoolbook.
Klíčová slova
komiks, literární výchova, první stupeň ZŠ, žák
Klíčová slova v angličtině
comics, literature lesson, primary school, pupil
Zásady pro vypracování
ZPRACOVÁNÍ:
- literární rešerše
METODY:
- analýza žákovských produktů
- dotazník
CÍLE:
- vyzkoumat, zda u žáků prvního stupně základní školy existuje rozdíl mezi porozuměním prozaickému textu a porozuměním komiksu
- zjistit, zda u žáků prvního stupně základní školy existuje rozdíl mezi aktivizací tvořivosti po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu
- odhalit u žáků prvního stupně základní školy rozdíl mezi mírou vzbuzené empatie po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu
Zásady pro vypracování
ZPRACOVÁNÍ:
- literární rešerše
METODY:
- analýza žákovských produktů
- dotazník
CÍLE:
- vyzkoumat, zda u žáků prvního stupně základní školy existuje rozdíl mezi porozuměním prozaickému textu a porozuměním komiksu
- zjistit, zda u žáků prvního stupně základní školy existuje rozdíl mezi aktivizací tvořivosti po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu
- odhalit u žáků prvního stupně základní školy rozdíl mezi mírou vzbuzené empatie po přečtení prozaického textu a po přečtení komiksu
Seznam doporučené literatury
MCCLOUD, S., 2008. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. Praha: BB/art. ISBN 978-80-7381-419-9.
GROENSTEEN, T., 2005. Stavba komiksu. 1. vyd. Brno: Host. ISBN 80-7294-141-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., 2008. Literární výchova v podmínkách školní edukace. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-371-2.
TOMAN, J., 2007. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-038-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., 2012. Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-798-5.
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
MCCLOUD, S., 2008. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. Praha: BB/art. ISBN 978-80-7381-419-9.
GROENSTEEN, T., 2005. Stavba komiksu. 1. vyd. Brno: Host. ISBN 80-7294-141-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., 2008. Literární výchova v podmínkách školní edukace. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-371-2.
TOMAN, J., 2007. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-038-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., 2012. Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-798-5.
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.