Diplomová práce s názvem "Aplikace regionální kultury do výuky v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti" pojednává o využití projektové výuky zaměřené na čtení s porozuměním v regionálním učivu na 1. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce byla podpora čtenářské gramotnosti formou přiblížení regionální kultury Novohradských hor žákům 1. stupně ZŠ.Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část obsahuje 3 celky, které analyzují pojem gramotnost (její druhy, mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti, rámcový vzdělávací program a začlenění problematiky čtení s porozuměním do školní praxe)a projektové vyučování (typologie, plánování, jeho význam, program RWCT), následuje charakteristika regionu Novohradských hor, především jeho severní části zvané Vitorazsko (okolí Horní Stropnice).
Praktická část souvisí s úpravou místních pověstí stropnického regionu do textů určených žákům 4. a 5. třídy ZŠ, a jejich aplikace do výuky formou projektového vyučování.Jsou zde popsány jednotlivé kroky při přípravě a průběhu projektu "Pětilistá růže pověstí z Horní Stropnice a okolí". Součástí je také charakteristika školy a třídy,ve které projekt proběhl. Závěr praktické části je věnován evaluaci a autoevaluaci projektu, jehož finálním výstupem se staly omalovánky s tématikou přečtených pověstí.
Text práce je doplněn fotodokumentací a ukázkami výstupů z projektu.
Anotace v angličtině
The thesis titled "Application of regional culture in teaching in connection with the development of literacy" discusses the use of project-oriented teaching of reading comprehension in the regional curriculum for the first grade of primary school. The aim of the thesis was to support literacy approach in the form of regional culture Novohradske mountains for 1st grade elementary school pupils.The thesis is divided into theoretical and practical.
The theoretical part contains three units that analyze the concept of literacy (its second international surveys of literacy, educational program and the integration of reading comprehension in school practice) and project-based learning (typology, planning, its importance, program RWCT), followed by the characteristic region Novohradske mountains, especially its northern part called Vitorazsko (around the Horni Stropnice).
The practical part has to do with the adjustment of local legends stropnice's region in texts for pupils 4th and 5th grade elementary school, and their application in teaching by project teaching.Theŕe are describtion of the different steps in the preparation and conduct of the project "Pětilistá růže pověstí z Horní Stropnice a okolí" . Also included is a characteristic of school and class in which the project took place. Conclusion The practical part is devoted to the evaluation and self-evaluation of the project, whose final output is still themed coloring book from read rumors.
The text is accompanied by photographs and examples of outputs from the project.
Klíčová slova
Gramotnost, čtenářství, Rámcový vzdělávací program, čtenářské strategie, čtenářské kompetence, techniky čtení, projekt, čtení s porozuměním, program RWCT, program PISA, program PIRLS, program ICILS, region, Vitorazsko, Novohradské hory, Horní Stropnice, pověst, projektové vyučování
Diplomová práce s názvem "Aplikace regionální kultury do výuky v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti" pojednává o využití projektové výuky zaměřené na čtení s porozuměním v regionálním učivu na 1. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce byla podpora čtenářské gramotnosti formou přiblížení regionální kultury Novohradských hor žákům 1. stupně ZŠ.Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část obsahuje 3 celky, které analyzují pojem gramotnost (její druhy, mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti, rámcový vzdělávací program a začlenění problematiky čtení s porozuměním do školní praxe)a projektové vyučování (typologie, plánování, jeho význam, program RWCT), následuje charakteristika regionu Novohradských hor, především jeho severní části zvané Vitorazsko (okolí Horní Stropnice).
Praktická část souvisí s úpravou místních pověstí stropnického regionu do textů určených žákům 4. a 5. třídy ZŠ, a jejich aplikace do výuky formou projektového vyučování.Jsou zde popsány jednotlivé kroky při přípravě a průběhu projektu "Pětilistá růže pověstí z Horní Stropnice a okolí". Součástí je také charakteristika školy a třídy,ve které projekt proběhl. Závěr praktické části je věnován evaluaci a autoevaluaci projektu, jehož finálním výstupem se staly omalovánky s tématikou přečtených pověstí.
Text práce je doplněn fotodokumentací a ukázkami výstupů z projektu.
Anotace v angličtině
The thesis titled "Application of regional culture in teaching in connection with the development of literacy" discusses the use of project-oriented teaching of reading comprehension in the regional curriculum for the first grade of primary school. The aim of the thesis was to support literacy approach in the form of regional culture Novohradske mountains for 1st grade elementary school pupils.The thesis is divided into theoretical and practical.
The theoretical part contains three units that analyze the concept of literacy (its second international surveys of literacy, educational program and the integration of reading comprehension in school practice) and project-based learning (typology, planning, its importance, program RWCT), followed by the characteristic region Novohradske mountains, especially its northern part called Vitorazsko (around the Horni Stropnice).
The practical part has to do with the adjustment of local legends stropnice's region in texts for pupils 4th and 5th grade elementary school, and their application in teaching by project teaching.Theŕe are describtion of the different steps in the preparation and conduct of the project "Pětilistá růže pověstí z Horní Stropnice a okolí" . Also included is a characteristic of school and class in which the project took place. Conclusion The practical part is devoted to the evaluation and self-evaluation of the project, whose final output is still themed coloring book from read rumors.
The text is accompanied by photographs and examples of outputs from the project.
Klíčová slova
Gramotnost, čtenářství, Rámcový vzdělávací program, čtenářské strategie, čtenářské kompetence, techniky čtení, projekt, čtení s porozuměním, program RWCT, program PISA, program PIRLS, program ICILS, region, Vitorazsko, Novohradské hory, Horní Stropnice, pověst, projektové vyučování
Cíl práce:
Podpora čtenářské gramotnosti formou přiblížení regionální kultury Novohradských hor žákům 1. stupně ZŠ.
Postup vypracování DP:
1. Studium odborné literatury k tématu (pojetí čtenářské gramotnosti, zásady tvorby dětského textu, regionální kultura a literatura atd.)
2. Sběr materiálu- lidové pověsti Novohradských hor
3. Úprava místních pověstí (Novohradské hory) z uměleckého stylu určeného dospělým do uměleckého stylu určeného dětem
4. Návrh a realizace praktického použití pověstí v praxi formou projektového vyučování u žáků 2. období 1. stupně ZŠ
5. Evaluace a autoevaluace materiálu
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Podpora čtenářské gramotnosti formou přiblížení regionální kultury Novohradských hor žákům 1. stupně ZŠ.
Postup vypracování DP:
1. Studium odborné literatury k tématu (pojetí čtenářské gramotnosti, zásady tvorby dětského textu, regionální kultura a literatura atd.)
2. Sběr materiálu- lidové pověsti Novohradských hor
3. Úprava místních pověstí (Novohradské hory) z uměleckého stylu určeného dospělým do uměleckého stylu určeného dětem
4. Návrh a realizace praktického použití pověstí v praxi formou projektového vyučování u žáků 2. období 1. stupně ZŠ
5. Evaluace a autoevaluace materiálu
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E.: Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4
HOKR, V.; GOLOMBEK, V.: Pamětí Novohradska. Novohradská občanská společnost, 2003.
KALÁBOVÁ, N.: Pohádkové vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007. ISBN 978-80-86784-56-4
KOLEKTIV AUTORŮ: Novohradské hory a novohradské podhůří- příroda, historie, život. Baset, 2006. ISBN 80-7340-091-X
KOŠŤÁLOVÁ, H.; ŠAFRÁNKOVÁ, K.; HAUSENBLAS, O.; ŠLAPAL, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010.
KOTEN, T.: Škola? V pohodě! (2) : projektové vyučování na základní škole: metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat (aktivní činnostní učení napříč předměty v kooperativních skupinách) Most: Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4
VÁVRA, A.: Vrkoče pro regenta.Historie a pověsti z Novohradska. Nové Hrady, 1986.
VIKTOROVÁ, I.: Od sedmi do jedenácti: jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E.: Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4
HOKR, V.; GOLOMBEK, V.: Pamětí Novohradska. Novohradská občanská společnost, 2003.
KALÁBOVÁ, N.: Pohádkové vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007. ISBN 978-80-86784-56-4
KOLEKTIV AUTORŮ: Novohradské hory a novohradské podhůří- příroda, historie, život. Baset, 2006. ISBN 80-7340-091-X
KOŠŤÁLOVÁ, H.; ŠAFRÁNKOVÁ, K.; HAUSENBLAS, O.; ŠLAPAL, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010.
KOTEN, T.: Škola? V pohodě! (2) : projektové vyučování na základní škole: metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat (aktivní činnostní učení napříč předměty v kooperativních skupinách) Most: Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4
VÁVRA, A.: Vrkoče pro regenta.Historie a pověsti z Novohradska. Nové Hrady, 1986.
VIKTOROVÁ, I.: Od sedmi do jedenácti: jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8