Diplomová práce "Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci Literární výchovy v období počáteční čtenářské gramotnosti", se zaměřuje na rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literární výchovy, jako jedné ze složek předmětu český jazyk v prvním vzdělávacím období základní školní docházky. Cílem diplomové práce je nabídnout některé možnosti, jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v rámci Literární výchovy již v období počáteční čtenářské gramotnosti.
Práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická cast je věnována vymezení pojmu čtenářské gramotnosti, jejím složkám, dále je představena koncepce předmětu český jazyk v prvním období 1. stupně, představena problematika rozvoje porozumění textu a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost.
Praktická část je členěna do dvou oddílů. V prvním je podán přehled učebních materialů čítanek pro druhý ročník základní školy a zpracována jejich komparace z různých hledisek. Z těchto materialů vychází deset autorkou vytvořených samostatných didaktických materiálů určených pro podporu a rozvíjení čtenářství dětí, představených ve druhém oddíle, jako inspirace do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The possibilities how to develop literacy skills in the context of Literary Education in the period of initial literacy skills" focuses on the development of literacy skills through literature as one of the components of Czech language in the first educational period of elementary schooling. The aim of the thesis is to offer some options how you can develop a reading literacy in the context of Literary Education in the period of initial literacy skills.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is aimed at the definition of literacy skills, its components, the concept of Czech language teaching in the first period of elementary education, the development of text understanding, and methods of developing reading literacy.
The practical part is divided into two sections. The first is an overview of the reading books learning materials for the second grade of elementary school, and their comparison from different perspectives. These materials are the basis for ten educational materials created by the author to support and develop the children´s reading. They are introduced in the second section as an inspiration to the teaching practice.
Klíčová slova
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, školní vzdělávací plán, metody rozvoje čtenářství, učební materiály, metodický list, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Key words
Reading literacy, school education plan, methods of reading development, teaching materials, methodical sheet, worksheet.
Rozsah průvodní práce
98 s. (116 238 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci Literární výchovy v období počáteční čtenářské gramotnosti", se zaměřuje na rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literární výchovy, jako jedné ze složek předmětu český jazyk v prvním vzdělávacím období základní školní docházky. Cílem diplomové práce je nabídnout některé možnosti, jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v rámci Literární výchovy již v období počáteční čtenářské gramotnosti.
Práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická cast je věnována vymezení pojmu čtenářské gramotnosti, jejím složkám, dále je představena koncepce předmětu český jazyk v prvním období 1. stupně, představena problematika rozvoje porozumění textu a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost.
Praktická část je členěna do dvou oddílů. V prvním je podán přehled učebních materialů čítanek pro druhý ročník základní školy a zpracována jejich komparace z různých hledisek. Z těchto materialů vychází deset autorkou vytvořených samostatných didaktických materiálů určených pro podporu a rozvíjení čtenářství dětí, představených ve druhém oddíle, jako inspirace do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The possibilities how to develop literacy skills in the context of Literary Education in the period of initial literacy skills" focuses on the development of literacy skills through literature as one of the components of Czech language in the first educational period of elementary schooling. The aim of the thesis is to offer some options how you can develop a reading literacy in the context of Literary Education in the period of initial literacy skills.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is aimed at the definition of literacy skills, its components, the concept of Czech language teaching in the first period of elementary education, the development of text understanding, and methods of developing reading literacy.
The practical part is divided into two sections. The first is an overview of the reading books learning materials for the second grade of elementary school, and their comparison from different perspectives. These materials are the basis for ten educational materials created by the author to support and develop the children´s reading. They are introduced in the second section as an inspiration to the teaching practice.
Klíčová slova
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, školní vzdělávací plán, metody rozvoje čtenářství, učební materiály, metodický list, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Key words
Reading literacy, school education plan, methods of reading development, teaching materials, methodical sheet, worksheet.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a v praxi ověřit podpůrný didaktický materiál k učebnicím čítanek pro 1. a 2. ročníky, který bude rozvíjet všechny roviny čtenářské gramotnosti v jejím počátečním stadiu.
1. Na základě prostudování odborné literatury k tématu připravit pracovní listy s metodikou.
2. Ověřit materiály a metodické pokyny ve výuce žáků v období počáteční čtenářské gramotnosti.
3. Na základě ověření v praxi evaulovat tyto materiály.
4. Formulovat zásady pro tvorbu a použití didaktických materiálů, které podporují počáteční čtenářskou gramotnost.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a v praxi ověřit podpůrný didaktický materiál k učebnicím čítanek pro 1. a 2. ročníky, který bude rozvíjet všechny roviny čtenářské gramotnosti v jejím počátečním stadiu.
1. Na základě prostudování odborné literatury k tématu připravit pracovní listy s metodikou.
2. Ověřit materiály a metodické pokyny ve výuce žáků v období počáteční čtenářské gramotnosti.
3. Na základě ověření v praxi evaulovat tyto materiály.
4. Formulovat zásady pro tvorbu a použití didaktických materiálů, které podporují počáteční čtenářskou gramotnost.
Seznam doporučené literatury
Havel, V. Najvarová. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. ISBN 978-80-210-5714-2
Metelková Svobodová R., Hyplová J. Rozvíjení čtenářských strategií gramotnosti v čítankách 1. stupně. ISBN 978-80-7464-003-2
Lederbuchová L. Strategie čtenářské gramotnosti. ISBN 954-60-7154-108-7
Průcha J. Pedagogická encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2
Švrčková M. Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. ISBN 978-80-7464-020-9
Wildová R. Rozvíjení počáteční gramotnosti. -ISBN 978-80-7290-228-8
Zajícová P. Přehled kategorií čtenářských strategií. ISBN 80-7290-103-6
Seznam doporučené literatury
Havel, V. Najvarová. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. ISBN 978-80-210-5714-2
Metelková Svobodová R., Hyplová J. Rozvíjení čtenářských strategií gramotnosti v čítankách 1. stupně. ISBN 978-80-7464-003-2
Lederbuchová L. Strategie čtenářské gramotnosti. ISBN 954-60-7154-108-7
Průcha J. Pedagogická encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2
Švrčková M. Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. ISBN 978-80-7464-020-9
Wildová R. Rozvíjení počáteční gramotnosti. -ISBN 978-80-7290-228-8
Zajícová P. Přehled kategorií čtenářských strategií. ISBN 80-7290-103-6