Diplomová práce pojednává o možnostech využití aktivizujících metod výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy.
Teoretická část obeznamuje čtenáře s teoretickými poznatky především z oblasti klasických i aktivizujících výukových metod, a to z hlediska jejich vývoje, třídění i možností využití v hodinách literární výchovy na 1. stupni základní školy.
Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit vliv aktivizujících metod výuky na motivaci, zapojení, prožitek a tvořivost žáků 1. stupně.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with possibilities of using active learning methods in literature lessons at primary school.
The theoretical part apprises the reader with theoretical knowledge about classical and activating learning methods, with their evolution, classification and possibilities of using them at literature lessons at primary school.
The practical part provides an overview of preparation, process and results of our research. The goal of the research was to find out how active learning methods influences pupils motivation, involvement, immersion and creativity.
Klíčová slova
aktivizující metody výuky, klasické metody výuky, literární výchova, vliv metod výuky na žáky, žák 1. stupně ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Active Learning Methods, Classical Learning Methods , Influence of teaching methods on pupils, Literature lessons, Student of primary school
Rozsah průvodní práce
80 s. (129 542 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o možnostech využití aktivizujících metod výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy.
Teoretická část obeznamuje čtenáře s teoretickými poznatky především z oblasti klasických i aktivizujících výukových metod, a to z hlediska jejich vývoje, třídění i možností využití v hodinách literární výchovy na 1. stupni základní školy.
Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit vliv aktivizujících metod výuky na motivaci, zapojení, prožitek a tvořivost žáků 1. stupně.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with possibilities of using active learning methods in literature lessons at primary school.
The theoretical part apprises the reader with theoretical knowledge about classical and activating learning methods, with their evolution, classification and possibilities of using them at literature lessons at primary school.
The practical part provides an overview of preparation, process and results of our research. The goal of the research was to find out how active learning methods influences pupils motivation, involvement, immersion and creativity.
Klíčová slova
aktivizující metody výuky, klasické metody výuky, literární výchova, vliv metod výuky na žáky, žák 1. stupně ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Active Learning Methods, Classical Learning Methods , Influence of teaching methods on pupils, Literature lessons, Student of primary school
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- zjistit, zda využití aktivizujících metod zvyšuje motivaci žáků 1. stupně ZŠ k práci v hodině literární výchovy
- zjistit vliv aktivizujících metod na zapojení žáků 1. stupně ZŠ v hodině literární výchovy
- zjistit, jak využití aktivizujících metod ovlivňuje tvořivou činnost žáků 1. stupně ZŠ v hodině literární výchovy
- porovnat prožitek chlapců a dívek v souvislosti využitím různých metod výuky
METODY:
- experimentální vyučování s různými metodami výuky
- evaluační dotazník pro žáky
ZPRACOVÁNÍ:
- literární rešerše
- formou dotazníku a následujícího statistického zpracování zjistit výše uvedené cíle DP
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- zjistit, zda využití aktivizujících metod zvyšuje motivaci žáků 1. stupně ZŠ k práci v hodině literární výchovy
- zjistit vliv aktivizujících metod na zapojení žáků 1. stupně ZŠ v hodině literární výchovy
- zjistit, jak využití aktivizujících metod ovlivňuje tvořivou činnost žáků 1. stupně ZŠ v hodině literární výchovy
- porovnat prožitek chlapců a dívek v souvislosti využitím různých metod výuky
METODY:
- experimentální vyučování s různými metodami výuky
- evaluační dotazník pro žáky
ZPRACOVÁNÍ:
- literární rešerše
- formou dotazníku a následujícího statistického zpracování zjistit výše uvedené cíle DP
Seznam doporučené literatury
VÍŠKA, V., 2009. Vybrané aktivizující metody výuky v hodinách českého jazyka na ZŠ. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-015-3.
PECINA, P., ZORMANOVÁ, L., 2009. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4834-8.
GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Beno: Paido. ISBN 80-8593-1790.
TOMAN, J., 1999. Dětské čtenářství a literární výchova. 1.vyd. Brno: CERM. ISBN 80-7204-111-8.
VÁGNEROVÁ, M., 1997. Psychologie školního dítěte. 1.vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-487.
Seznam doporučené literatury
VÍŠKA, V., 2009. Vybrané aktivizující metody výuky v hodinách českého jazyka na ZŠ. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-015-3.
PECINA, P., ZORMANOVÁ, L., 2009. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4834-8.
GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Beno: Paido. ISBN 80-8593-1790.
TOMAN, J., 1999. Dětské čtenářství a literární výchova. 1.vyd. Brno: CERM. ISBN 80-7204-111-8.
VÁGNEROVÁ, M., 1997. Psychologie školního dítěte. 1.vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-487.