Diplomová práce se zabývá vývojem písemného projevu žáků, kteří se zúčastnili pokusného ověřování písma Comenia Script v průběhu prvního, druhého a čtvrtého ročníku. Cílem práce je analyzovat a popsat tento vývoj z hlediska znaků písma a některých dalších faktorů.
Teoretická část se zabývá vývojem písma, jeho znaky a metodikou výuky a přibližuje písmo Comenia Script. V rámci této části jsou také podrobně představeny a analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, které jsou obohaceny o odborné poznámky učitelky.
Dále jsou v práci analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, opatřené metodickými poznámkami učitelky.
V praktické části je popsána metodika, realizace a závěry výzkumného šetření zabývajícího se analýzami písemného projevu žáků a zhodnoceny výsledky dalších výzkumných metod.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns with the development of handwriting of pupils that were involved in the examination of the Comenia Script, during the first, the second and the fourth grade. The aim of this paper is to analyze and describe the development from the point of view of the handwriting attributes and several other factors.
The theoretical part describes the development of the handwriting, with the handwriting attributes, the methodology and introduces Comenia Script. In this part there are also in detail introduced and analyzed materials for teaching Comenia Script that are extended by professional teachers´ comments.
In the practical part there are described the methodology, realization and conclusions of the pupils´ handwriting examination analyses as well as assessments of other methods of research.
Klíčová slova
Comenia Script, levák, vývoj písemného projevu žáka, znaky písma, žák nadprůměrný, žák průměrný, žák s ADHD, žák s dysgrafií.
Klíčová slova v angličtině
Above-average pupil, average pupil, handwriting attributes, handwriting development, Comenia Script, left-handed person, pupil with ADHD, pupil with dysgraphia
Rozsah průvodní práce
116 s. (172 778 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem písemného projevu žáků, kteří se zúčastnili pokusného ověřování písma Comenia Script v průběhu prvního, druhého a čtvrtého ročníku. Cílem práce je analyzovat a popsat tento vývoj z hlediska znaků písma a některých dalších faktorů.
Teoretická část se zabývá vývojem písma, jeho znaky a metodikou výuky a přibližuje písmo Comenia Script. V rámci této části jsou také podrobně představeny a analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, které jsou obohaceny o odborné poznámky učitelky.
Dále jsou v práci analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, opatřené metodickými poznámkami učitelky.
V praktické části je popsána metodika, realizace a závěry výzkumného šetření zabývajícího se analýzami písemného projevu žáků a zhodnoceny výsledky dalších výzkumných metod.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns with the development of handwriting of pupils that were involved in the examination of the Comenia Script, during the first, the second and the fourth grade. The aim of this paper is to analyze and describe the development from the point of view of the handwriting attributes and several other factors.
The theoretical part describes the development of the handwriting, with the handwriting attributes, the methodology and introduces Comenia Script. In this part there are also in detail introduced and analyzed materials for teaching Comenia Script that are extended by professional teachers´ comments.
In the practical part there are described the methodology, realization and conclusions of the pupils´ handwriting examination analyses as well as assessments of other methods of research.
Klíčová slova
Comenia Script, levák, vývoj písemného projevu žáka, znaky písma, žák nadprůměrný, žák průměrný, žák s ADHD, žák s dysgrafií.
Klíčová slova v angličtině
Above-average pupil, average pupil, handwriting attributes, handwriting development, Comenia Script, left-handed person, pupil with ADHD, pupil with dysgraphia
Zásady pro vypracování
CÍL PRÁCE
Analyzovat a popsat vývoj písemného projevu vybraných žáků, kteří testují písmo Comenia Script, v průběhu 1. - 4. ročníku.
Diplomová práce se opírá o těsnou spolupráci diplomantky a učitelky ověřující písmo Comenia Script v pilotním programu MŠMT, který se realizoval v letech 2010 - 2012.
Dále sleduje vývoj písma vybraných žáků v dalších ročnících.
Analyzuje sešity a práce těchto žáků a srovnává je na základě individuální vztahové normy.
Sleduje také další atributy vztahující se k danému tématu získané rozhovory s učitelkou a rodiči žáků.
METODY VÝZKUMU
V diplomové práci budou užity tyto kvalitativní metody:
analýza prací vybraných žáků,
rozhovory se žáky, rodiči, učiteli o zkoumané problematice.
Zásady pro vypracování
CÍL PRÁCE
Analyzovat a popsat vývoj písemného projevu vybraných žáků, kteří testují písmo Comenia Script, v průběhu 1. - 4. ročníku.
Diplomová práce se opírá o těsnou spolupráci diplomantky a učitelky ověřující písmo Comenia Script v pilotním programu MŠMT, který se realizoval v letech 2010 - 2012.
Dále sleduje vývoj písma vybraných žáků v dalších ročnících.
Analyzuje sešity a práce těchto žáků a srovnává je na základě individuální vztahové normy.
Sleduje také další atributy vztahující se k danému tématu získané rozhovory s učitelkou a rodiči žáků.
METODY VÝZKUMU
V diplomové práci budou užity tyto kvalitativní metody:
analýza prací vybraných žáků,
rozhovory se žáky, rodiči, učiteli o zkoumané problematice.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-717-8463-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody. a aplikace. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-485-4.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, ISBN 80-860-3955-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007, ISBN 978-80-902986-8-2.
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Karolinum Praha 2005. ISBN 80-246-0924-X
Pedagogická encyklopedie. Editor Jan Průcha. Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-546-2.
STRAUSS, Anselm. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie Přel. S. Ježek. Boskovice: Albert, 1999, ISBN 80-858-3460-X.
Comenia Script [online]. 2010 [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://projektcomeniascript.cz/index.php?site=pismo
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-717-8463-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody. a aplikace. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-485-4.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, ISBN 80-860-3955-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007, ISBN 978-80-902986-8-2.
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Karolinum Praha 2005. ISBN 80-246-0924-X
Pedagogická encyklopedie. Editor Jan Průcha. Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-546-2.
STRAUSS, Anselm. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie Přel. S. Ježek. Boskovice: Albert, 1999, ISBN 80-858-3460-X.
Comenia Script [online]. 2010 [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://projektcomeniascript.cz/index.php?site=pismo