Diplomová práce se zabývá hudební výchovou v primárním vzdělávání a zaměřuje se na instrumentální činnosti. Teoretická část vychází z vývojové psychologie dítěte, seznamuje se základními kameny hudební nauky a poskytuje poznatky nezbytné pro tvorbu notového materiálu a úprav písní pro žáky. Přináší přehled a možnosti využití instrumentáře na základní škole a uvádí metodiku hry na jednotlivé nástroje.
Praktická část obsahuje vytvořený metodický materiál a jeho ověření v praxi na ZŠ se zpracovanými výsledky a závěry. Diplomová práce chce ukázat a představit možnosti zařazení instrumentálních činností do výuky hudební výchovy. Součástí je také přehled průpravných cvičení pro hru na rytmické nástroje a partitury s úpravami hudebního doprovodu písní.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with musical education in primary schools and it is intent on instrumental activities. The theoretical part goes out of child psychology, it introduces foundation stones of the music theory and it gives pieces of knowledge that are necessary for making note material and arrangements of child songs. It gives a survey and possibilities to apply musical instruments at primary schools and it affords methodics of playing different musical instruments.
The practical part contains the methodical material and its testing in practice at a primary school with results and conclusions. This diploma thesis wants to show and present possibilities of including instrumental activities to musical education. There is also summary of exercises for playing rhythmical instruments and musical scores with arrangements of song accompaniments.
Klíčová slova
Hudební vývoj dítěte, hudební nauka, harmonie, hudební forma, notový zápis, part, partitura, doprovod, hudební nástroj, zpěv, píseň.
Klíčová slova v angličtině
Musical development of children, musical theory, harmony, musical form, nota record, passage, musical score, accompaniment, musical instrument, singing, song.
Rozsah průvodní práce
147 s. (195 882 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hudební výchovou v primárním vzdělávání a zaměřuje se na instrumentální činnosti. Teoretická část vychází z vývojové psychologie dítěte, seznamuje se základními kameny hudební nauky a poskytuje poznatky nezbytné pro tvorbu notového materiálu a úprav písní pro žáky. Přináší přehled a možnosti využití instrumentáře na základní škole a uvádí metodiku hry na jednotlivé nástroje.
Praktická část obsahuje vytvořený metodický materiál a jeho ověření v praxi na ZŠ se zpracovanými výsledky a závěry. Diplomová práce chce ukázat a představit možnosti zařazení instrumentálních činností do výuky hudební výchovy. Součástí je také přehled průpravných cvičení pro hru na rytmické nástroje a partitury s úpravami hudebního doprovodu písní.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with musical education in primary schools and it is intent on instrumental activities. The theoretical part goes out of child psychology, it introduces foundation stones of the music theory and it gives pieces of knowledge that are necessary for making note material and arrangements of child songs. It gives a survey and possibilities to apply musical instruments at primary schools and it affords methodics of playing different musical instruments.
The practical part contains the methodical material and its testing in practice at a primary school with results and conclusions. This diploma thesis wants to show and present possibilities of including instrumental activities to musical education. There is also summary of exercises for playing rhythmical instruments and musical scores with arrangements of song accompaniments.
Klíčová slova
Hudební vývoj dítěte, hudební nauka, harmonie, hudební forma, notový zápis, part, partitura, doprovod, hudební nástroj, zpěv, píseň.
Klíčová slova v angličtině
Musical development of children, musical theory, harmony, musical form, nota record, passage, musical score, accompaniment, musical instrument, singing, song.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je zaměřit se na metodické postupy a způsob instrumentální výuky na prvním stupni základní školy v hodinách hudební výchovy.
Metodické postupy a způsob výuky budou přizpůsobeny úrovni psychického a hudebního vývoje žáků.
V teoretické části práce bych se chtěla věnovat základům hudební nauky a hudebních forem a harmonií, bez jejichž znalostí bych nemohla diplomovou práci a související činnosti zpracovat.
Představím také hudební nástroje, se kterými můžeme na prvním stupni základní školy pracovat (nástroje Orffova instrumentáře, zobcová flétna, keyboard).
Obsahem praktické části budou průpravné činnosti ke hře na rytmické nástroje a sborníček instrumentálních úprav písní pro žáky prvního stupně.
Vybrané písně aplikuji v praxi a ověřím stanovený metodický postup nácviku a možnost provedení.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je zaměřit se na metodické postupy a způsob instrumentální výuky na prvním stupni základní školy v hodinách hudební výchovy.
Metodické postupy a způsob výuky budou přizpůsobeny úrovni psychického a hudebního vývoje žáků.
V teoretické části práce bych se chtěla věnovat základům hudební nauky a hudebních forem a harmonií, bez jejichž znalostí bych nemohla diplomovou práci a související činnosti zpracovat.
Představím také hudební nástroje, se kterými můžeme na prvním stupni základní školy pracovat (nástroje Orffova instrumentáře, zobcová flétna, keyboard).
Obsahem praktické části budou průpravné činnosti ke hře na rytmické nástroje a sborníček instrumentálních úprav písní pro žáky prvního stupně.
Vybrané písně aplikuji v praxi a ověřím stanovený metodický postup nácviku a možnost provedení.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
SEDLÁK, F.: Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon, 1974.
ZENKL, L.: ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1991.
ZENKL, L.: ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1990.
HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr a kol. Česká Orffova škola : I. Začátky. Praha: Supraphon, 1982.
SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. díl. Praha: SPN, 1985.
JURKOVIČ, Pavel. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis, 1997.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
SEDLÁK, F.: Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon, 1974.
ZENKL, L.: ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1991.
ZENKL, L.: ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1990.
HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr a kol. Česká Orffova škola : I. Začátky. Praha: Supraphon, 1982.
SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. díl. Praha: SPN, 1985.
JURKOVIČ, Pavel. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis, 1997.