Diplomová práce se zaměřuje na využití rytmizačních činností ve vyučovacím předmětu Český jazyk. Cílem diplomové práce je předkládat žákům učivo způsobem, který má vliv na ukládání informací do dlouhodobé paměti a na snadné zapamatování pravidla. Rytmizačními činnostmi zároveň dochází k propojení kognitivních a motorických dovedností.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována třem oddílům. První oddíl se zabývá vývojem hudební výchovy a jejím postavení v českém školství. Druhý oddíl charakterizuje zakotvení a pojetí předmětu Hudební výchova v RVP ZV. Třetí oddíl je zaměřen na výklad slova rytmus a na využití rytmu vědci a odborníky z různých oborů.
Praktická část nabízí popis realizace výuky hudební výchovy s využitím rytmizačních činností a zavedení rytmizačních činností do výuky českého jazyka. Z tohoto vychází metodické listy pro učitele, které byly realizovány ve výuce. V metodických listech jsou prezentována říkadla, ve kterých je pravidlo spojeno s rytmem. Závěrečná evaluace metodických listů obsahuje vnímání edukačního procesu a postoj žáků k využití rytmizačních činností.
Anotace v angličtině
The thesis aims at using rhythmical activities in the classes of Czech language. The target of the thesis is to present a subject matter using methods which effect storing information in long-term memory and an easy storage of a rule. Rhythmical activities also interconnect cognitive and motoric skills.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part includes three sections. The first section discusses the development of music education and its position within the Czech educational system. The second sections characterises the conception of the subject Music within the RVP ZV (i.e. Framework Education Programme for Primary Education). The third section deals with a definition of the word rhythm and using rhythm by scientists and experts of various spheres.
The practical part describes the realisation of music classes using rhythmical activities and incorporating rhythmical activities into the classes of Czech language. On this basis, methodological sheets for teachers have been realised and practiced in classes. Methodological sheets present rhymes in which a rule is linked with a rhythm. The concluding evaluation of methodological sheets includes pupils´ apprehension of educational process and their attitude towards using rhythmical activities.
Klíčová slova
metodické listy, muzikoterapie, pravopis a gramatika, rytmická cvičení, rytmus, vědecké výzkumy, vývoj hudební výchovy, vzdělávací obory.
Klíčová slova v angličtině
development of music education, educational branches, methodological sheets, music therapy, rhythm, rhythmical practice, scientific research, spelling and grammar.
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na využití rytmizačních činností ve vyučovacím předmětu Český jazyk. Cílem diplomové práce je předkládat žákům učivo způsobem, který má vliv na ukládání informací do dlouhodobé paměti a na snadné zapamatování pravidla. Rytmizačními činnostmi zároveň dochází k propojení kognitivních a motorických dovedností.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována třem oddílům. První oddíl se zabývá vývojem hudební výchovy a jejím postavení v českém školství. Druhý oddíl charakterizuje zakotvení a pojetí předmětu Hudební výchova v RVP ZV. Třetí oddíl je zaměřen na výklad slova rytmus a na využití rytmu vědci a odborníky z různých oborů.
Praktická část nabízí popis realizace výuky hudební výchovy s využitím rytmizačních činností a zavedení rytmizačních činností do výuky českého jazyka. Z tohoto vychází metodické listy pro učitele, které byly realizovány ve výuce. V metodických listech jsou prezentována říkadla, ve kterých je pravidlo spojeno s rytmem. Závěrečná evaluace metodických listů obsahuje vnímání edukačního procesu a postoj žáků k využití rytmizačních činností.
Anotace v angličtině
The thesis aims at using rhythmical activities in the classes of Czech language. The target of the thesis is to present a subject matter using methods which effect storing information in long-term memory and an easy storage of a rule. Rhythmical activities also interconnect cognitive and motoric skills.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part includes three sections. The first section discusses the development of music education and its position within the Czech educational system. The second sections characterises the conception of the subject Music within the RVP ZV (i.e. Framework Education Programme for Primary Education). The third section deals with a definition of the word rhythm and using rhythm by scientists and experts of various spheres.
The practical part describes the realisation of music classes using rhythmical activities and incorporating rhythmical activities into the classes of Czech language. On this basis, methodological sheets for teachers have been realised and practiced in classes. Methodological sheets present rhymes in which a rule is linked with a rhythm. The concluding evaluation of methodological sheets includes pupils´ apprehension of educational process and their attitude towards using rhythmical activities.
Klíčová slova
metodické listy, muzikoterapie, pravopis a gramatika, rytmická cvičení, rytmus, vědecké výzkumy, vývoj hudební výchovy, vzdělávací obory.
Klíčová slova v angličtině
development of music education, educational branches, methodological sheets, music therapy, rhythm, rhythmical practice, scientific research, spelling and grammar.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je popsat vliv rytmizačních činností na osvojování učiva u žáků 1. stupně základní školy a vyvodit doporučení pro učitele 1. stupně základní školy pro efektivní práci s touto metodou ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Součástí vypracování je studium odborné literatury a ověření rytmizačních činností na osvojení učiva u žáků 1. stupně ve výuce na vybrané základní škole.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je popsat vliv rytmizačních činností na osvojování učiva u žáků 1. stupně základní školy a vyvodit doporučení pro učitele 1. stupně základní školy pro efektivní práci s touto metodou ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Součástí vypracování je studium odborné literatury a ověření rytmizačních činností na osvojení učiva u žáků 1. stupně ve výuce na vybrané základní škole.
Seznam doporučené literatury
GREGOR, V., SEDLICKÝ, T., 1990. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Vyd. 2. dopl. Praha: Supraphon ISBN 80-7058-131.
KOPÁČ, J., 1971. Dějiny školství a pedagogiky v Československu: České a slovenské školství a pedagogika v letech 1918-1928. Vyd. 1. Brno: Univerzita J. E. Purkyně
ŠIMONÍK, O., 2005. Úvod do didaktiky základní školy.Vyd. MSD Brno ISBN 80-86633-33-0
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Vyd.Portál ISBN 80-7367-23-75
ŠIMANOVSKÝ, Z., 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie.Vyd. Portál ISBN 978-80-7367-928-6
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. Grada ISBN 978-80-247-3520-7
Dílo Jana Amose Komenského, Sv. 11., 1973 Vyd. Praha: Academia
Dílo Jana Amose Komenského, Sv. 15/I, 1986 Vyd. Praha: Academia
Seznam doporučené literatury
GREGOR, V., SEDLICKÝ, T., 1990. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Vyd. 2. dopl. Praha: Supraphon ISBN 80-7058-131.
KOPÁČ, J., 1971. Dějiny školství a pedagogiky v Československu: České a slovenské školství a pedagogika v letech 1918-1928. Vyd. 1. Brno: Univerzita J. E. Purkyně
ŠIMONÍK, O., 2005. Úvod do didaktiky základní školy.Vyd. MSD Brno ISBN 80-86633-33-0
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Vyd.Portál ISBN 80-7367-23-75
ŠIMANOVSKÝ, Z., 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie.Vyd. Portál ISBN 978-80-7367-928-6
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. Grada ISBN 978-80-247-3520-7
Dílo Jana Amose Komenského, Sv. 11., 1973 Vyd. Praha: Academia
Dílo Jana Amose Komenského, Sv. 15/I, 1986 Vyd. Praha: Academia