Tato diplomová práce se zaměřuje na identifikaci naplňování osobnostní a sociální výchovy na 1. stupni ZŠ a nabízí její plnění s využitím metod a technik dramatické výchovy. Teoretická část se zabývá zpracováním odborné literatury z oblastí osobnostní a sociální výchovy a dramatické výchovy. Vymezuje základní pojmy, seznamuje s jejich cíly a obsahy, představuje jejich přínosy a hodnoty, rozebírá struktury lekcí a role učitelů. Praktická část obsahuje šetření o naplňování průřezového tématu osobnostní a sociální výchova na 1. stupni ZŠ, na které navazuje sestavení dvou praktických lekcí se zhodnocením jejich realizace.
Anotace v angličtině
The thesis aims to map the implementation of personality and social education at primary schools and offers possibilities of its implementation using drama techniques and methods. The theoretical part collects data from literature. It defines the terms, introduces the aims and contents of the thesis, analyzes lesson structure and the role of the teacher. The practical part is a survey of the cross-curricular implementation of personal and social education in primary school, followed by two practical lessons with drama methods and their analysis.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, naplňování průřezových témat, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
personality and social education, cross-curricular implementation, drama education, drama techniques and methods
Rozsah průvodní práce
86 s. (145 733)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na identifikaci naplňování osobnostní a sociální výchovy na 1. stupni ZŠ a nabízí její plnění s využitím metod a technik dramatické výchovy. Teoretická část se zabývá zpracováním odborné literatury z oblastí osobnostní a sociální výchovy a dramatické výchovy. Vymezuje základní pojmy, seznamuje s jejich cíly a obsahy, představuje jejich přínosy a hodnoty, rozebírá struktury lekcí a role učitelů. Praktická část obsahuje šetření o naplňování průřezového tématu osobnostní a sociální výchova na 1. stupni ZŠ, na které navazuje sestavení dvou praktických lekcí se zhodnocením jejich realizace.
Anotace v angličtině
The thesis aims to map the implementation of personality and social education at primary schools and offers possibilities of its implementation using drama techniques and methods. The theoretical part collects data from literature. It defines the terms, introduces the aims and contents of the thesis, analyzes lesson structure and the role of the teacher. The practical part is a survey of the cross-curricular implementation of personal and social education in primary school, followed by two practical lessons with drama methods and their analysis.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, naplňování průřezových témat, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
personality and social education, cross-curricular implementation, drama education, drama techniques and methods
Zásady pro vypracování
Cíle:
Identifikovat zařazení průřezového tématu osobnostní a sociální výchova ve školních vzdělávacích programech základního vzdělávání.
Sestavit a realizovat výuku osobnostní a sociální výchovy s využitím metod dramatické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ ve 2. období.
Metody:
- analýza kurikulárních dokumentů
- anketa
- strukturovaný rozhovor
Požadavky:
1. Studium odborné literatury
2. Analýza školních vzdělávacích programů základního vzdělávání
3. Sestavení a realizace výukového bloku osobnostní a sociální výchovy
Zásady pro vypracování
Cíle:
Identifikovat zařazení průřezového tématu osobnostní a sociální výchova ve školních vzdělávacích programech základního vzdělávání.
Sestavit a realizovat výuku osobnostní a sociální výchovy s využitím metod dramatické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ ve 2. období.
Metody:
- analýza kurikulárních dokumentů
- anketa
- strukturovaný rozhovor
Požadavky:
1. Studium odborné literatury
2. Analýza školních vzdělávacích programů základního vzdělávání
3. Sestavení a realizace výukového bloku osobnostní a sociální výchovy
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. Dokážu to??. ISBN 80-861-0610-1.
SRB, Vladimír a Jakub ŠVEC. Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV. Vyd. 2. Praha: Projekt Odyssea, 2007, 64 s. ISBN 978-80-87145-01-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4718-651.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Praha: VÚP, 2007
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. Dokážu to??. ISBN 80-861-0610-1.
SRB, Vladimír a Jakub ŠVEC. Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV. Vyd. 2. Praha: Projekt Odyssea, 2007, 64 s. ISBN 978-80-87145-01-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4718-651.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Praha: VÚP, 2007