Tato diplomová práce se zabývá využitím interaktivní tabule jako didaktické pomůcky pro efektivní výuku anglické gramatiky zohledňující různé učební styly žáků. Efektivita aktivit vhodných pro práci s interaktivní tabulí je ověřena v hodinách anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Projekt je realizován ve třídě pro žáky se specifickými poruchami učení. Na základě analýzy učebnice používané v dané třídě byla vytvořena doplňková cvičení pro prezentaci, procvičení a testování určování času pomocí interaktivní tabule. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo ověření hypotézy, že použití interaktivní tabule zlepšuje učební výsledky žáků se specifickými poruchami učení, kteří navíc preferují různé učební styly. Projekt byl ohodnocen na základě závěrečného testu, jehož výsledky byly porovnány s výsledky před provedením projektu. Hodnocení zahrnovalo rovněž pozorování práce žáků v hodinách a také použití zpětnovazebného dotazníku. Bylo prokázáno, že aktivity pro interaktivní tabuli respektující různé učební styly jsou pro žáky se specifickými poruchami vhodné. Někteří žáci dosáhli lepších výsledků než při výuce jinými technikami, což dokázalo efektivitu interaktivní tabule.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of the interactive whiteboard as a didactic tool for effective teaching of English grammar addressing different learning styles of pupils. The effectiveness of the activities suitable for work with the interactive whiteboard was verified in English lessons at lower secondary school level in a class for pupils with specific learning difficulties. On the basis of analysis of a textbook used in the class, supplementary interactive activities for presentation, practice and testing of telling the time in were designed. The main objective of the project was to test the hypothesis that the use of the interactive whiteboard improves learning outcomes of pupils with specific learning difficulties preferring different learning styles. The project was evaluated on the basis of the final test results, which were compared with those before the implementation of the project. In the evaluation of the project, observing the work of pupils in lessons and a use of a questionnaire exploring the motivation of pupils' work were also included. It was proved that the activities using the interactive whiteboard respecting different learning styles are beneficial for the pupils with specific learning difficulties. In addition, some students achieved better results than with other teaching techniques, which proved the effectiveness of the interactive whiteboard.
Klíčová slova
Výuka gramatiky, interaktivní tabule, učební styly, specifické poruchy učení
Klíčová slova v angličtině
Teaching grammar, interactive whiteboard, learning styles, specific learning difficulties
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá využitím interaktivní tabule jako didaktické pomůcky pro efektivní výuku anglické gramatiky zohledňující různé učební styly žáků. Efektivita aktivit vhodných pro práci s interaktivní tabulí je ověřena v hodinách anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Projekt je realizován ve třídě pro žáky se specifickými poruchami učení. Na základě analýzy učebnice používané v dané třídě byla vytvořena doplňková cvičení pro prezentaci, procvičení a testování určování času pomocí interaktivní tabule. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo ověření hypotézy, že použití interaktivní tabule zlepšuje učební výsledky žáků se specifickými poruchami učení, kteří navíc preferují různé učební styly. Projekt byl ohodnocen na základě závěrečného testu, jehož výsledky byly porovnány s výsledky před provedením projektu. Hodnocení zahrnovalo rovněž pozorování práce žáků v hodinách a také použití zpětnovazebného dotazníku. Bylo prokázáno, že aktivity pro interaktivní tabuli respektující různé učební styly jsou pro žáky se specifickými poruchami vhodné. Někteří žáci dosáhli lepších výsledků než při výuce jinými technikami, což dokázalo efektivitu interaktivní tabule.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of the interactive whiteboard as a didactic tool for effective teaching of English grammar addressing different learning styles of pupils. The effectiveness of the activities suitable for work with the interactive whiteboard was verified in English lessons at lower secondary school level in a class for pupils with specific learning difficulties. On the basis of analysis of a textbook used in the class, supplementary interactive activities for presentation, practice and testing of telling the time in were designed. The main objective of the project was to test the hypothesis that the use of the interactive whiteboard improves learning outcomes of pupils with specific learning difficulties preferring different learning styles. The project was evaluated on the basis of the final test results, which were compared with those before the implementation of the project. In the evaluation of the project, observing the work of pupils in lessons and a use of a questionnaire exploring the motivation of pupils' work were also included. It was proved that the activities using the interactive whiteboard respecting different learning styles are beneficial for the pupils with specific learning difficulties. In addition, some students achieved better results than with other teaching techniques, which proved the effectiveness of the interactive whiteboard.
Klíčová slova
Výuka gramatiky, interaktivní tabule, učební styly, specifické poruchy učení
Klíčová slova v angličtině
Teaching grammar, interactive whiteboard, learning styles, specific learning difficulties
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prostudovat odbornou literaturu zaměřenou na vliv učebních stylů žáků při osvojování cizího jazyka a navrhnout aktivity pro procvičování gramatických jevů, které budou vybrané učební styly respektovat. Efektivita aktivit vhodných pro práci s interaktivní tabulí bude ověřena v hodinách anglického jazyka na vybrané základní škole.
Metody:
1. Studium odborné literatury zabývající se využitím informačních technologií ve výuce a dále obecnými zásadami výuky gramatiky v cizím jazyce.
2. Analýza učebnice z hlediska prezentace gramatiky.
3. Test určený ke zmapování učebních stylů žáků vybrané třídy.
4. Dotazník pro žáky ke zjištení jejich motivace pro práci s interaktivní tabulí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prostudovat odbornou literaturu zaměřenou na vliv učebních stylů žáků při osvojování cizího jazyka a navrhnout aktivity pro procvičování gramatických jevů, které budou vybrané učební styly respektovat. Efektivita aktivit vhodných pro práci s interaktivní tabulí bude ověřena v hodinách anglického jazyka na vybrané základní škole.
Metody:
1. Studium odborné literatury zabývající se využitím informačních technologií ve výuce a dále obecnými zásadami výuky gramatiky v cizím jazyce.
2. Analýza učebnice z hlediska prezentace gramatiky.
3. Test určený ke zmapování učebních stylů žáků vybrané třídy.
4. Dotazník pro žáky ke zjištení jejich motivace pro práci s interaktivní tabulí.
Seznam doporučené literatury
Allen, Kelly, Scheve, Jeanna, and Nieter, Vicki. Understanding Learning Styles : Making a Difference for Diverse Learners. Huntington Beach: Shell Education, 2011.
Hall, Nick and Shepheard, John. The Anti-Grammar Grammar Book : A Teacher's Resource Book of Discovery Activities for Grammar Teaching. Essex: Longman, 1991.
Martin, Daniel. Activities for Interactive Whiteboards. Esshinger: Helbling Languages, 2009.
Scrivener, Jim. Learning Teaching : The Essential Guide to English. Oxford: Macmillian, 2011.
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
Steinbauer, Miroslav. Efektivní využití ICT ve výuce : metodická příručka pro efektivní využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce v počátečním vzděkávání. Brno: Entity Production, 2011.
Seznam doporučené literatury
Allen, Kelly, Scheve, Jeanna, and Nieter, Vicki. Understanding Learning Styles : Making a Difference for Diverse Learners. Huntington Beach: Shell Education, 2011.
Hall, Nick and Shepheard, John. The Anti-Grammar Grammar Book : A Teacher's Resource Book of Discovery Activities for Grammar Teaching. Essex: Longman, 1991.
Martin, Daniel. Activities for Interactive Whiteboards. Esshinger: Helbling Languages, 2009.
Scrivener, Jim. Learning Teaching : The Essential Guide to English. Oxford: Macmillian, 2011.
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
Steinbauer, Miroslav. Efektivní využití ICT ve výuce : metodická příručka pro efektivní využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce v počátečním vzděkávání. Brno: Entity Production, 2011.