Diplomová práce se zabývá využitím nápravných aktivit při odstraňování chyb způsobených mateřskou interferencí ve výuce anglického jazyka. Teoretická část definuje základní pojmy, představuje dva typy interference - lexikální a morfosyntaktickou a vymezuje techniky opravování chyb. Dále jsou zde shrnuty základní nápravné techniky a strategie používané k opakování slovní zásoby a gramatiky. Praktická část se poté zaměřuje na nejčastější chyby odhalené diagnostickým testem během první fáze výzkumu u žáků 9. třídy a poskytuje možná řešení na zlepšení v podobě navržených nápravných aktivit. Tyto aktivity jsou později testovány ve stejné třídě a ohodnoceny s ohledem na vymezené otázky pro hodnocení výzkumu. Závěrečný diagnostický test a analýza výsledků ukazují, že nápravné aktivity jsou účinným nástrojem pro odstraňování častých chyb u studentů, kteří se učí anglický jazyk jako cizí jazyk. Nicméně, další výzkum je nutný pro ověření účinnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the usage of remedial activities as a tool of eliminating errors caused by mother tongue interference in EFL classes and examines its aspects. The theoretical part provides definitions of basic terms, introduces two types of interference lexical and morphosyntactic interference and presents principles of correcting different mistakes. Furthermore, it summarizes basic remedial strategies and techniques used for vocabulary and grammar revision. The practical part focuses on analysing the most frequent errors revealed in the first step of the research through pre-testing in the 9th class and provides suggestions for improvement by means of designed remedial activities. The activities are later tested in the same class and evaluated with regard to the determined evaluation questions. The final post-tests and analysis of the results indicate that the remedial activities have been effective in reducing common mistakes made by students learning EFL. However, further research is needed to verify the effectiveness.
Klíčová slova
Negativní vliv mateřského jazyka - interference, lexikální, morfosyntaktická interference, přechodný jazyk, druhy chyb, opravování chyb, diagnostický test, nápravné aktivity, analýzy
Diplomová práce se zabývá využitím nápravných aktivit při odstraňování chyb způsobených mateřskou interferencí ve výuce anglického jazyka. Teoretická část definuje základní pojmy, představuje dva typy interference - lexikální a morfosyntaktickou a vymezuje techniky opravování chyb. Dále jsou zde shrnuty základní nápravné techniky a strategie používané k opakování slovní zásoby a gramatiky. Praktická část se poté zaměřuje na nejčastější chyby odhalené diagnostickým testem během první fáze výzkumu u žáků 9. třídy a poskytuje možná řešení na zlepšení v podobě navržených nápravných aktivit. Tyto aktivity jsou později testovány ve stejné třídě a ohodnoceny s ohledem na vymezené otázky pro hodnocení výzkumu. Závěrečný diagnostický test a analýza výsledků ukazují, že nápravné aktivity jsou účinným nástrojem pro odstraňování častých chyb u studentů, kteří se učí anglický jazyk jako cizí jazyk. Nicméně, další výzkum je nutný pro ověření účinnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the usage of remedial activities as a tool of eliminating errors caused by mother tongue interference in EFL classes and examines its aspects. The theoretical part provides definitions of basic terms, introduces two types of interference lexical and morphosyntactic interference and presents principles of correcting different mistakes. Furthermore, it summarizes basic remedial strategies and techniques used for vocabulary and grammar revision. The practical part focuses on analysing the most frequent errors revealed in the first step of the research through pre-testing in the 9th class and provides suggestions for improvement by means of designed remedial activities. The activities are later tested in the same class and evaluated with regard to the determined evaluation questions. The final post-tests and analysis of the results indicate that the remedial activities have been effective in reducing common mistakes made by students learning EFL. However, further research is needed to verify the effectiveness.
Klíčová slova
Negativní vliv mateřského jazyka - interference, lexikální, morfosyntaktická interference, přechodný jazyk, druhy chyb, opravování chyb, diagnostický test, nápravné aktivity, analýzy
Cílem diplomové práce je na základě provedeného výzkumu analyzovat časté gramatické a lexikální chyby, kterých se čeští žáci v hodinách anglického jazyka dopouští. Hlavním úkolem je chyby interpretovat, vysvětlit jejich příčiny a navrhnout nápravná cvičení, která by pomohla českým žákům se těchto chyb vyvarovat. Práce by měla pomoci žákům i učitelům uvědomit si problematické oblasti, zaměřit se na ně a zároveň přispět k jejich eliminaci.
Metody:
1) Studium anglické gramatiky.
2) Určení oblastí častých lexikálních a gramatických chyb na základě teoretických zdrojů zabývajících se srovnáním obou jazyků a provedeného výzkumu.
3) Příprava a praktická ověření vhodných nápravných cvičení a aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je na základě provedeného výzkumu analyzovat časté gramatické a lexikální chyby, kterých se čeští žáci v hodinách anglického jazyka dopouští. Hlavním úkolem je chyby interpretovat, vysvětlit jejich příčiny a navrhnout nápravná cvičení, která by pomohla českým žákům se těchto chyb vyvarovat. Práce by měla pomoci žákům i učitelům uvědomit si problematické oblasti, zaměřit se na ně a zároveň přispět k jejich eliminaci.
Metody:
1) Studium anglické gramatiky.
2) Určení oblastí častých lexikálních a gramatických chyb na základě teoretických zdrojů zabývajících se srovnáním obou jazyků a provedeného výzkumu.
3) Příprava a praktická ověření vhodných nápravných cvičení a aktivit.
Seznam doporučené literatury
Books:
1)Ouirk, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985.
2)Ellis, R. Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1977.
3)Edge, J. Mistakes and Correction. London: Longman, 1990.
4)Harmer, J. How to Teach English: An Introduction to the Practice of English Language Teaching. London: Longman ELT, 2007.
5)Turton, N.D, and J.B. Heaton. Longman Dictionary of Common Errors. London: Longman, 1996.
Journal articles:
1)Boote, Catherine. "Vocabulary: Reasons to Teach It, an Effective Teaching Method, and Words Worth Teaching." New England Reading Association Journal 42 (2006): 24-28. Accessed April 10, 2013. http://search.proquest.com/docview/206038946/13D59108C4F44FAECBB/1?accountid=17116.
2)Littlewood, William, and Yu Baohua."First language and target language in the foreign language classroom."Language Teaching 44 (2011): 64-77. Accessed April 10, 2013. http://dx.doi.org/10.1017/S0261444809990310.
3)Voicu, Cristina-Georgiana."Overusing of Mother Tongue in English Language Teaching." International Journal of Communication Research 2 (2012): 212-218. Accessed April 10, 2013.
http://search.proquest.com/docview/1114878529?accountid=17116.
Seznam doporučené literatury
Books:
1)Ouirk, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985.
2)Ellis, R. Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1977.
3)Edge, J. Mistakes and Correction. London: Longman, 1990.
4)Harmer, J. How to Teach English: An Introduction to the Practice of English Language Teaching. London: Longman ELT, 2007.
5)Turton, N.D, and J.B. Heaton. Longman Dictionary of Common Errors. London: Longman, 1996.
Journal articles:
1)Boote, Catherine. "Vocabulary: Reasons to Teach It, an Effective Teaching Method, and Words Worth Teaching." New England Reading Association Journal 42 (2006): 24-28. Accessed April 10, 2013. http://search.proquest.com/docview/206038946/13D59108C4F44FAECBB/1?accountid=17116.
2)Littlewood, William, and Yu Baohua."First language and target language in the foreign language classroom."Language Teaching 44 (2011): 64-77. Accessed April 10, 2013. http://dx.doi.org/10.1017/S0261444809990310.
3)Voicu, Cristina-Georgiana."Overusing of Mother Tongue in English Language Teaching." International Journal of Communication Research 2 (2012): 212-218. Accessed April 10, 2013.
http://search.proquest.com/docview/1114878529?accountid=17116.