V této diplomové práci je popsán vliv metody prezentace na zapamatování anglické slovní zásoby. Tyto metody jsou zaměřeny na žáky drůhého stupně zákaldní školy a jejich individuální učební styly. V teoretické části jsou popsány všechny okolnosti, které se týkají výuky a osvojování anglické slovní zásoby včetně aspektů slova, se kterými by žáci měli být seznámeni, procesu ukládání slovíček do paměti, učebních strategií a stylů, dále způsobů prezentace a testování slovní zásoby. Poznatky z teoretické části jsou zdrojem pro výzkumný projekt, jehož průběh a výsledky jsou popsány v části praktické. Celý projekt navrhuje a zavádí do praxe pět metod prezentace anglických slovíček, které jsou zaměřené na tři hlavní učební styly (zrakový, sluchový, pohybový), do běžných hodin angličtiny jako cizího jazyka. Následně je zde popsán vliv těchto navržených metod na ukládání slovní zásoby do paměti. V této části je dále zahrnuta analýza učebnice dané třídy opět zaměřená na prezentaci slovní zásoby. Efektivita navržených metod je demonstrována na výsledcích závěrečného testu a na zpětnovazebném dotazníkovém průzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the stage of presentation of English vocabulary and its impact on learners' retention. Attention is concentrated on lower secondary pupils and their individual learning styles. The theoretical part describes all of the factors of vocabulary learning and teaching including the aspects of a word that need to be taught, the process of storing words in memory, learning strategies and styles that facilitate vocabulary retention, the ways of vocabulary presentation and testing. The findings from the theoretical part are crucial for the practical part, which describes the project procedures and outcomes. The project focuses on designing and introducing five presentation techniques in common EFL classes that are based on the three main learning styles (e.g. visual, auditory, kinaesthetic) and their impact on learners' vocabulary retention. Moreover, an analysis of the textbook used by the group from the point of view of vocabulary presentation is included. The effectiveness of the designed methods is demonstrated by means of the results of the final vocabulary test. Moreover, the class survey provides feedback from the participants on the techniques applied in the class.
Klíčová slova
slovní zásoba, metody prezentace, učební styly, zrakový, sluchový, pohybový, zapamatování
V této diplomové práci je popsán vliv metody prezentace na zapamatování anglické slovní zásoby. Tyto metody jsou zaměřeny na žáky drůhého stupně zákaldní školy a jejich individuální učební styly. V teoretické části jsou popsány všechny okolnosti, které se týkají výuky a osvojování anglické slovní zásoby včetně aspektů slova, se kterými by žáci měli být seznámeni, procesu ukládání slovíček do paměti, učebních strategií a stylů, dále způsobů prezentace a testování slovní zásoby. Poznatky z teoretické části jsou zdrojem pro výzkumný projekt, jehož průběh a výsledky jsou popsány v části praktické. Celý projekt navrhuje a zavádí do praxe pět metod prezentace anglických slovíček, které jsou zaměřené na tři hlavní učební styly (zrakový, sluchový, pohybový), do běžných hodin angličtiny jako cizího jazyka. Následně je zde popsán vliv těchto navržených metod na ukládání slovní zásoby do paměti. V této části je dále zahrnuta analýza učebnice dané třídy opět zaměřená na prezentaci slovní zásoby. Efektivita navržených metod je demonstrována na výsledcích závěrečného testu a na zpětnovazebném dotazníkovém průzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the stage of presentation of English vocabulary and its impact on learners' retention. Attention is concentrated on lower secondary pupils and their individual learning styles. The theoretical part describes all of the factors of vocabulary learning and teaching including the aspects of a word that need to be taught, the process of storing words in memory, learning strategies and styles that facilitate vocabulary retention, the ways of vocabulary presentation and testing. The findings from the theoretical part are crucial for the practical part, which describes the project procedures and outcomes. The project focuses on designing and introducing five presentation techniques in common EFL classes that are based on the three main learning styles (e.g. visual, auditory, kinaesthetic) and their impact on learners' vocabulary retention. Moreover, an analysis of the textbook used by the group from the point of view of vocabulary presentation is included. The effectiveness of the designed methods is demonstrated by means of the results of the final vocabulary test. Moreover, the class survey provides feedback from the participants on the techniques applied in the class.
Klíčová slova
slovní zásoba, metody prezentace, učební styly, zrakový, sluchový, pohybový, zapamatování
Cílem práce je popsat způsoby prezentace slovní zásoby, zaměřit se na učební styly žáků a zohlednit je při návrhu efektivních metod prezentace nových slovíček. Efektivnost navržených způsobů bude ověřena v hodinách AJ na vybrané základní škole.
Metody:
1. Studium odborné literatury zaměřené na výuku slovní zásoby v cizím jazyce.
2. Analýza učebnice běžně používané v hodinách AJ z hlediska zhodnocení prezentace slovní zásoby.
3. Dotazník zaměřený na zjištění přístupů žáků k výuce nové slovní zásoby.
4. Test k ověření účinnosti způsobů prezentace na zapamatování slovní zásoby.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat způsoby prezentace slovní zásoby, zaměřit se na učební styly žáků a zohlednit je při návrhu efektivních metod prezentace nových slovíček. Efektivnost navržených způsobů bude ověřena v hodinách AJ na vybrané základní škole.
Metody:
1. Studium odborné literatury zaměřené na výuku slovní zásoby v cizím jazyce.
2. Analýza učebnice běžně používané v hodinách AJ z hlediska zhodnocení prezentace slovní zásoby.
3. Dotazník zaměřený na zjištění přístupů žáků k výuce nové slovní zásoby.
4. Test k ověření účinnosti způsobů prezentace na zapamatování slovní zásoby.
Seznam doporučené literatury
Allen, Kelli, Jeanna Scheve and Vicky Nieter. Understanding learning styles: Making a Difference for Diverse Learners. Huntington Beach: Shell Educational Publishing, 2011.
Carter, Ronald and Michael McCarthy. Vocabulary and Language Teaching. New York: Longman, 1991.
Harmer, Jeremy. The Practise of English Teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 2007.
Nation, I.S.P.. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge:Cambridge University Press, 2001.
Scrivener, Jim. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillian, 2011.
Ur, Penny. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
Seznam doporučené literatury
Allen, Kelli, Jeanna Scheve and Vicky Nieter. Understanding learning styles: Making a Difference for Diverse Learners. Huntington Beach: Shell Educational Publishing, 2011.
Carter, Ronald and Michael McCarthy. Vocabulary and Language Teaching. New York: Longman, 1991.
Harmer, Jeremy. The Practise of English Teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 2007.
Nation, I.S.P.. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge:Cambridge University Press, 2001.
Scrivener, Jim. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillian, 2011.
Ur, Penny. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.