Předmětem této diplomové práce je analyzovat sadu učebnic angličtiny určenou pro základní školy (Project, druhé vydání) z hlediska výuky výslovnosti. Na základě této analýzy jsou navržena doplňující cvičení. Důvodem je snaha ulehčit českým mluvčím, kteří se učí anglicky, osvojit si anglickou výslovnost. Tudíž se autor této práce nezaměřuje pouze na možnou "neúplnost" učebnic, ale bere v potaz také další faktory, které mohou hrát roli při osvojování si výslovnosti cílového jazyka. Proto při výběru seznamu doplňujících výslovnostním cvičení a aktivit hrály roli také následující faktory: potenciální potíže, kterým by čeští mluvčí učící se anglické výslovnosti mohli čelit; jejich věk a pokročilost či srovnání anglického a českého jazyka. Cílem práce bylo zjistit bylo zjistit efektivity navržených doplňujících cvičení, čehož bylo dosaženo pomocí výzkumu.
Teoretická část se zabývá obecnou terminologií vztahující se k tématu a cílem je také objasnit tematiku týkající se praktické části výzkumu.
Praktická část je zaměřena na analýzu učebnic a na prezentaci výzkumu. Data získaná na základě tohoto výzkumu jsou v této části práce prezentována a analyzována.
Anotace v angličtině
The subject matter of the thesis is to analyse a set of primary and lower-secondary English textbooks (Project, Second Edition) from the phonetic point of view and design a list of additional exercises. The reason is to help Czech learners of English to acquire English pronunciation as smoothly as possible. To do so, the author focuses not only on the possible "incompleteness" of the textbooks but takes also other factors that could play a role when acquiring target language pronunciation. Therefore, factors like difficulties Czech learners may face when acquiring English pronunciation features, their age and language proficiency or Czech and English comparison played a role when making a list of the additional pronunciation exercises and activities. The aim of the thesis was to prove their effectivity, which was done within the research.
The theoretical part deals with clarification of general terminology and subject matter referring to the practical part.
The practical part is focused on the textbooks analysis and research presentation. The data gained within the research are presented and analysed.
Předmětem této diplomové práce je analyzovat sadu učebnic angličtiny určenou pro základní školy (Project, druhé vydání) z hlediska výuky výslovnosti. Na základě této analýzy jsou navržena doplňující cvičení. Důvodem je snaha ulehčit českým mluvčím, kteří se učí anglicky, osvojit si anglickou výslovnost. Tudíž se autor této práce nezaměřuje pouze na možnou "neúplnost" učebnic, ale bere v potaz také další faktory, které mohou hrát roli při osvojování si výslovnosti cílového jazyka. Proto při výběru seznamu doplňujících výslovnostním cvičení a aktivit hrály roli také následující faktory: potenciální potíže, kterým by čeští mluvčí učící se anglické výslovnosti mohli čelit; jejich věk a pokročilost či srovnání anglického a českého jazyka. Cílem práce bylo zjistit bylo zjistit efektivity navržených doplňujících cvičení, čehož bylo dosaženo pomocí výzkumu.
Teoretická část se zabývá obecnou terminologií vztahující se k tématu a cílem je také objasnit tematiku týkající se praktické části výzkumu.
Praktická část je zaměřena na analýzu učebnic a na prezentaci výzkumu. Data získaná na základě tohoto výzkumu jsou v této části práce prezentována a analyzována.
Anotace v angličtině
The subject matter of the thesis is to analyse a set of primary and lower-secondary English textbooks (Project, Second Edition) from the phonetic point of view and design a list of additional exercises. The reason is to help Czech learners of English to acquire English pronunciation as smoothly as possible. To do so, the author focuses not only on the possible "incompleteness" of the textbooks but takes also other factors that could play a role when acquiring target language pronunciation. Therefore, factors like difficulties Czech learners may face when acquiring English pronunciation features, their age and language proficiency or Czech and English comparison played a role when making a list of the additional pronunciation exercises and activities. The aim of the thesis was to prove their effectivity, which was done within the research.
The theoretical part deals with clarification of general terminology and subject matter referring to the practical part.
The practical part is focused on the textbooks analysis and research presentation. The data gained within the research are presented and analysed.
Cílem práce je analyzovat učebnice používané během výuky na ZŠ z hlediska nácviku výslovnosti a na základě výsledků analýzy navrhnout doplňující cvičení a aktivity.
Metody:
1) Studium literatury zabývající se výslovností a její výukou.
2) Analýza učebnic.
3) Návrh a aplikace doplňujících cvičení a aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat učebnice používané během výuky na ZŠ z hlediska nácviku výslovnosti a na základě výsledků analýzy navrhnout doplňující cvičení a aktivity.
Metody:
1) Studium literatury zabývající se výslovností a její výukou.
2) Analýza učebnic.
3) Návrh a aplikace doplňujících cvičení a aktivit.
Seznam doporučené literatury
Bowen, Tim and Marks, Jonathan. The Pronunciation Book: Student-centred Activities for Pronunciation Work. UK: Longman Group, 1992.
Celce-Murcia, Marianne, and Brinton, Donna, and Goodwin, Janet. Teaching Pronunciation: A Course Book and Reference Guide. UK: Cambridge University Press, 2010.
Hancock, Mark. English Pronunciation in Use: Self-study and Classroom Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Hewings, Martin. Pronunciation Practice Activities: A Resource Book for Teaching English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Kelly, Gerald. How to Teach Pronunciation. UK: Longman, 2000.
Laroy, Clement. Pronunciation: Resource Books for Teachers. UK: Oxford University Press, 1995.
Roach, Peter. English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Roach, Peter. Phonetics. UK: Oxford University Press, 2001.
Skaličková, Alena. Fonetika současné angličtiny. Czechoslovakia: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
Walker, Robin. Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca. UK: Oxford University Press, 2010.
Samantray, Kalyani. "Teaching English Pronunciation: Past and Present (Part 1)." Yemen Times (2005). Accessed April 9, 2013.
http://search.proquest.com/docview/429787554/13D5578DDC97C3630CE/48?accountid=17116
Yopp, Hallie Kay and Yopp, Ruth Helen. "Supporting Phonemic Awareness Development in the Classroom." The Reading Teacher 54 (2000): 130-143. Accessed April 10, 2013.
http://search.proquest.com/docview/203273838/13D5578DDC97C3630CE/80?accountid=17116
Trofimovich, Pavel and Baker, Wendy. "Learning Prosody and Fluency Characteristics of Second Language Speech: The Effect of Experience on Child Learners' Acquisition of Five Suprasegmentals." Applied Psycholinguistics 28 (2007): 251. Accessed April 9, 2013.
http://search.proquest.com/docview/200859527/13D55A26B803723D77A/16?accountid=17116
Seznam doporučené literatury
Bowen, Tim and Marks, Jonathan. The Pronunciation Book: Student-centred Activities for Pronunciation Work. UK: Longman Group, 1992.
Celce-Murcia, Marianne, and Brinton, Donna, and Goodwin, Janet. Teaching Pronunciation: A Course Book and Reference Guide. UK: Cambridge University Press, 2010.
Hancock, Mark. English Pronunciation in Use: Self-study and Classroom Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Hewings, Martin. Pronunciation Practice Activities: A Resource Book for Teaching English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Kelly, Gerald. How to Teach Pronunciation. UK: Longman, 2000.
Laroy, Clement. Pronunciation: Resource Books for Teachers. UK: Oxford University Press, 1995.
Roach, Peter. English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Roach, Peter. Phonetics. UK: Oxford University Press, 2001.
Skaličková, Alena. Fonetika současné angličtiny. Czechoslovakia: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
Walker, Robin. Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca. UK: Oxford University Press, 2010.
Samantray, Kalyani. "Teaching English Pronunciation: Past and Present (Part 1)." Yemen Times (2005). Accessed April 9, 2013.
http://search.proquest.com/docview/429787554/13D5578DDC97C3630CE/48?accountid=17116
Yopp, Hallie Kay and Yopp, Ruth Helen. "Supporting Phonemic Awareness Development in the Classroom." The Reading Teacher 54 (2000): 130-143. Accessed April 10, 2013.
http://search.proquest.com/docview/203273838/13D5578DDC97C3630CE/80?accountid=17116
Trofimovich, Pavel and Baker, Wendy. "Learning Prosody and Fluency Characteristics of Second Language Speech: The Effect of Experience on Child Learners' Acquisition of Five Suprasegmentals." Applied Psycholinguistics 28 (2007): 251. Accessed April 9, 2013.
http://search.proquest.com/docview/200859527/13D55A26B803723D77A/16?accountid=17116