Diplomová práce se zabývá činnostním učením v pojetí vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřena na žáky mladšího školního věku. Hlavním cílem je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a na základě těchto pilířů navrhnout vlastní vyučovací sekvence. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je soustředěna na charakteristiku sdružení Tvořivá škola a jeho pojetí činnostního učení. Ve stěžejní části je provedena pedagogická analýza hlavních principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola. Praktická část obsahuje návrhy vlastních vyučovacích sekvencí. Tyto sekvence jsou založeny na principech činnostního učení dle projektu Tvořivá škola a jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Sekvence jsou následně ověřeny v edukační realitě. Formou reflexe a sebereflexe je posouzeno, do jaké míry jsou jednotlivé činnosti v praxi účinné a jak na ně reagují samotní žáci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with action learning in the conception of educational program called Creative school and it is focused mainly on younger pupils. The major aim is to define the basic pedagogical and didactic pillars of action learning in the project called Creative school and to propose the own teaching sequences based on these pillars. The thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on characteristic of the association named Creative school and its conception of action learning. The pedagogical analysis of the main principles and methodological processes of action learning according to the project Creative school is performed in the major part of the thesis. The practical part contains my own teaching sequences. These sequences are based on the principles of action learning according to the project Creative school and they are in the conformity with requirements of Framework educational programme for elementary education. These sequences are verified in the educational reality. It is evaluated the efficiency of particular activities in practice and also
Klíčová slova
činnostní učení, Tvořivá škola, mladší školní věk, pedagogické a didaktické pilíře, vyučovací sekvence
Diplomová práce se zabývá činnostním učením v pojetí vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřena na žáky mladšího školního věku. Hlavním cílem je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a na základě těchto pilířů navrhnout vlastní vyučovací sekvence. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je soustředěna na charakteristiku sdružení Tvořivá škola a jeho pojetí činnostního učení. Ve stěžejní části je provedena pedagogická analýza hlavních principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola. Praktická část obsahuje návrhy vlastních vyučovacích sekvencí. Tyto sekvence jsou založeny na principech činnostního učení dle projektu Tvořivá škola a jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Sekvence jsou následně ověřeny v edukační realitě. Formou reflexe a sebereflexe je posouzeno, do jaké míry jsou jednotlivé činnosti v praxi účinné a jak na ně reagují samotní žáci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with action learning in the conception of educational program called Creative school and it is focused mainly on younger pupils. The major aim is to define the basic pedagogical and didactic pillars of action learning in the project called Creative school and to propose the own teaching sequences based on these pillars. The thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on characteristic of the association named Creative school and its conception of action learning. The pedagogical analysis of the main principles and methodological processes of action learning according to the project Creative school is performed in the major part of the thesis. The practical part contains my own teaching sequences. These sequences are based on the principles of action learning according to the project Creative school and they are in the conformity with requirements of Framework educational programme for elementary education. These sequences are verified in the educational reality. It is evaluated the efficiency of particular activities in practice and also
Klíčová slova
činnostní učení, Tvořivá škola, mladší školní věk, pedagogické a didaktické pilíře, vyučovací sekvence
Cílem diplomové práce je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a navrhnout vlastní vyučovací sekvence na základě pilířů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola.
Teoretická část bude zaměřena na pedagogickou analýzu principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola na základě manuálu a návštěv škol.
V praktické části navrhnu vlastní vyučovací sekvence na základě pilířů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola.
Metody, které při tvorbě diplomové práce použiji:
pedagogická analýza, didaktická analýza a tvorba vlastních vyučovacích sekvencí.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a navrhnout vlastní vyučovací sekvence na základě pilířů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola.
Teoretická část bude zaměřena na pedagogickou analýzu principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola na základě manuálu a návštěv škol.
V praktické části navrhnu vlastní vyučovací sekvence na základě pilířů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola.
Metody, které při tvorbě diplomové práce použiji:
pedagogická analýza, didaktická analýza a tvorba vlastních vyučovacích sekvencí.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika činnostního učení v přípravném ročníku a v předčtenářském období 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-18-8.
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika čtení a psaní s porozuměním v 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-18-8.
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika čtení a psaní s porozuměním ve 2. a 3. ročníku v 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-19-5.
KOMENSKÝ, J. A., 2004. Didaktika analytická. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 80-903397-1-9.
ROSECKÁ, Z. a kol., 2006. Malá didaktika činnostního učení. 2. uprav. a dopl. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 80-903397-2-7.
METODICKÝ PORTÁL RVP. Metodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [vid. 2013-01-03]. Dostupné z: http://rvp.cz/
TVOŘIVÁ ŠKOLA, o.s. Tvořivá škola: hlava ruce sdrce [online]. [vid. 2013-01-03]. Dostupné z: http://www.tvorivaskola.cz/
TVOŘIVÁ ŠKOLA o.s., 2006. Činnostní učení matematice v 5. ročníku [DVD]. Brno: Tvořivá škola. [vid. 2013-01-13].
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický Praha. [vid. 2012-12-02]. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika činnostního učení v přípravném ročníku a v předčtenářském období 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-18-8.
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika čtení a psaní s porozuměním v 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-18-8.
DOLEŽALOVÁ, A. B., 2012. Metodika čtení a psaní s porozuměním ve 2. a 3. ročníku v 1. ročníku. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 978-80-87433-19-5.
KOMENSKÝ, J. A., 2004. Didaktika analytická. 1. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 80-903397-1-9.
ROSECKÁ, Z. a kol., 2006. Malá didaktika činnostního učení. 2. uprav. a dopl. vyd. Brno: Tvořivá škola. ISBN 80-903397-2-7.
METODICKÝ PORTÁL RVP. Metodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [vid. 2013-01-03]. Dostupné z: http://rvp.cz/
TVOŘIVÁ ŠKOLA, o.s. Tvořivá škola: hlava ruce sdrce [online]. [vid. 2013-01-03]. Dostupné z: http://www.tvorivaskola.cz/
TVOŘIVÁ ŠKOLA o.s., 2006. Činnostní učení matematice v 5. ročníku [DVD]. Brno: Tvořivá škola. [vid. 2013-01-13].
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický Praha. [vid. 2012-12-02]. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf