Bakalářská práce si klade za cíl zjistit efektivnost prostředků určených k prevenci, odhalování, řešení, minimalizaci či potírání šikany, jež mají k dispozici zaměstnanci Vězeňské služby České republiky. Je rozdělena do dvou částí teoretické a empirické.
Teoretická část popisuje a vysvětluje základní pojmy týkající se dané problematiky. Zabývá se příčinami, souvislostmi a vlivy vedoucími k šikaně ve vězeňském prostředí, jejími důsledky a možnou léčbou či prevencí, čímž se stává východiskem pro empirickou část.
Empirická část se zaměřuje na průzkum důvěry v ochranný systém a průzkum efektivnosti preventivních a následných opatření proti šikaně, které má k dispozici Vězeňská služba České republiky, z pohledu dospělých odsouzených mužů z Věznice Stráž pod Ralskem, kde si odpykávají svůj nepodmíněný trest odnětí svobody. Pro průzkumné šetření byla zvolena kvantitativní metoda, jejímž nástrojem byl anonymní dotazník. Získaná data jsou vyhodnocena, zobecněna a upravena do doporučení především preventivních opatření proti šikanování.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis aims to determine effectiveness of the means of prevention, detection, solving or reduction of bullying that are available for employees of the Prison Service of the Czech Republic. It is divided into two parts theoretical and empirical.
The theoretical part describes and explains the basic concepts related to the issue. It deals with the reasons, contexts and influences leading to bullying in the prison environment, its implications and possible treatment or prevention thus becoming the basis for the empirical part.
The empirical part focuses on the research of trust in the system of protection and research of the effectiveness of preventive precautions and follow-up practices against bullying, which are available within the Prison Service of the Czech Republic, from the perspective of adult convicted men serving their unconditional sentence in the Prison Stráž pod Ralskem. An anonymous questionnaire was selected as a method for the quantitative survey. Results are evaluated, generalized and adapted to the recommendations especially preventive practices against bullying.
Klíčová slova
agresor, dělení šikany, důsledky šikany, motivace, léčba šikany, krajně uzavřená instituce, oběť, prevence, programy zacházení, stádia šikany, šikana, Vězeňská služba České republiky
Klíčová slova v angličtině
aggressor, bullying, categories of bullying, consequences of bullying, extremely closed institution, motivation, prevention, Prison Service of the Czech Republic, stages of bullying, treatment of bullying, treatment programs, victim
Rozsah průvodní práce
67 s. + IV s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce si klade za cíl zjistit efektivnost prostředků určených k prevenci, odhalování, řešení, minimalizaci či potírání šikany, jež mají k dispozici zaměstnanci Vězeňské služby České republiky. Je rozdělena do dvou částí teoretické a empirické.
Teoretická část popisuje a vysvětluje základní pojmy týkající se dané problematiky. Zabývá se příčinami, souvislostmi a vlivy vedoucími k šikaně ve vězeňském prostředí, jejími důsledky a možnou léčbou či prevencí, čímž se stává východiskem pro empirickou část.
Empirická část se zaměřuje na průzkum důvěry v ochranný systém a průzkum efektivnosti preventivních a následných opatření proti šikaně, které má k dispozici Vězeňská služba České republiky, z pohledu dospělých odsouzených mužů z Věznice Stráž pod Ralskem, kde si odpykávají svůj nepodmíněný trest odnětí svobody. Pro průzkumné šetření byla zvolena kvantitativní metoda, jejímž nástrojem byl anonymní dotazník. Získaná data jsou vyhodnocena, zobecněna a upravena do doporučení především preventivních opatření proti šikanování.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis aims to determine effectiveness of the means of prevention, detection, solving or reduction of bullying that are available for employees of the Prison Service of the Czech Republic. It is divided into two parts theoretical and empirical.
The theoretical part describes and explains the basic concepts related to the issue. It deals with the reasons, contexts and influences leading to bullying in the prison environment, its implications and possible treatment or prevention thus becoming the basis for the empirical part.
The empirical part focuses on the research of trust in the system of protection and research of the effectiveness of preventive precautions and follow-up practices against bullying, which are available within the Prison Service of the Czech Republic, from the perspective of adult convicted men serving their unconditional sentence in the Prison Stráž pod Ralskem. An anonymous questionnaire was selected as a method for the quantitative survey. Results are evaluated, generalized and adapted to the recommendations especially preventive practices against bullying.
Klíčová slova
agresor, dělení šikany, důsledky šikany, motivace, léčba šikany, krajně uzavřená instituce, oběť, prevence, programy zacházení, stádia šikany, šikana, Vězeňská služba České republiky
Klíčová slova v angličtině
aggressor, bullying, categories of bullying, consequences of bullying, extremely closed institution, motivation, prevention, Prison Service of the Czech Republic, stages of bullying, treatment of bullying, treatment programs, victim
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit účinnost prostředků k prevenci, odhalování, řešení, minimalizaci či k potírání šikany, jež mají k dispozici zaměstnanci Vězeňské služby České republiky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit účinnost prostředků k prevenci, odhalování, řešení, minimalizaci či k potírání šikany, jež mají k dispozici zaměstnanci Vězeňské služby České republiky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal, 2001. Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
PAVLOVSKÝ, Pavel, a kol., 2009. Soudní psychiatrie a psychologie. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2618-2.
SOCHŮREK, Jan, 2002. Nástin vybraných problémů forenzní psychologie: I. díl - Obecná část. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-679-2.
SOCHŮREK, Jan, 2002. Nástin vybraných problémů forenzní psychologie: II. díl - Speciální část. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-680-6.
SPURNÝ, Joža, 1996. Psychologie násilí: o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. 1. vyd. Praha: Eurounion. ISBN 80-85858-30-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal, 2001. Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
PAVLOVSKÝ, Pavel, a kol., 2009. Soudní psychiatrie a psychologie. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2618-2.
SOCHŮREK, Jan, 2002. Nástin vybraných problémů forenzní psychologie: I. díl - Obecná část. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-679-2.
SOCHŮREK, Jan, 2002. Nástin vybraných problémů forenzní psychologie: II. díl - Speciální část. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-680-6.
SPURNÝ, Joža, 1996. Psychologie násilí: o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. 1. vyd. Praha: Eurounion. ISBN 80-85858-30-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.