Bakalářská práce se zabývala volným časem dětí mladšího školního věku, konkrétně možnostmi jeho využívání žáky prvního stupně základních škol. Jejím cílem bylo zmapovat a analyzovat nabídku a poptávku volnočasových činností, které nabízejí svým žákům základní školy. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala v několika kapitolách základní pojmy z oblasti volného času a výchovy mimo vyučování. Praktická část zjišťovala nabídku a poptávku volnočasových aktivit na základních školách v Liberci. V průzkumu byla využita metoda dotazníku, který byl distribuován mezi 400 žáků 2.5. ročníků základních škol. Výsledky ukazovaly, že děti mladšího školního věku jsou s volnočasovými aktivitami, které nabízejí školy spokojeny. Dále bylo zjištěno, že chlapci více využívají více sportovní aktivity a dívky preferují aktivity umělecky zaměřené. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti zefektivnění a zpestření nabídky zájmových kroužků na jednotlivých školách. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že většina dětí mladšího školního věku má zájem trávit volný čas smysluplně a aktivně prostřednictvím pestré nabídky zájmových kroužků na základních školách
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with free time of middle childhood, specially its use of elementary school children. Its main aim was to chart and analyse the supply and demand of the free time activites, which are provided to pupils by their elementary schools. The thesis consists of two main parts The theoretical part using professional resources desribes and clarifies free time and non-educational upbringing terminology. The practical part investigates the supply and demand of the questionnaire method. The questionnaire was distributs to 400 pupils in the 2nd-5th class at elementary schools. The results show that pupils are satisfieds with the offer of the free time activities. Further, it was discovered that boys favour sport activites whereas girls prefer art related activities. This finding out leads to particular arrangements for improvement and variegation of the free time activities offered at elementary school. The fact that the majority of children in their middle childhood are interested in spending their free time meaningfully by means of using a wide selection of free time activities provided by elementary schools can be considered as the largest contribution of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, výchova mimo vyučování, zájmová činnost, instituce pro výchovu mimo vyučování, základní škola, mladší školní věk, pedagog volného času
Klíčová slova v angličtině
free time, non-educational upbringing, leisure/free time activites, non-educational upbringing institucions, elementary school, middle childhood, free time activites teacher
Rozsah průvodní práce
86 s. (114 594 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala volným časem dětí mladšího školního věku, konkrétně možnostmi jeho využívání žáky prvního stupně základních škol. Jejím cílem bylo zmapovat a analyzovat nabídku a poptávku volnočasových činností, které nabízejí svým žákům základní školy. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala v několika kapitolách základní pojmy z oblasti volného času a výchovy mimo vyučování. Praktická část zjišťovala nabídku a poptávku volnočasových aktivit na základních školách v Liberci. V průzkumu byla využita metoda dotazníku, který byl distribuován mezi 400 žáků 2.5. ročníků základních škol. Výsledky ukazovaly, že děti mladšího školního věku jsou s volnočasovými aktivitami, které nabízejí školy spokojeny. Dále bylo zjištěno, že chlapci více využívají více sportovní aktivity a dívky preferují aktivity umělecky zaměřené. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti zefektivnění a zpestření nabídky zájmových kroužků na jednotlivých školách. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že většina dětí mladšího školního věku má zájem trávit volný čas smysluplně a aktivně prostřednictvím pestré nabídky zájmových kroužků na základních školách
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with free time of middle childhood, specially its use of elementary school children. Its main aim was to chart and analyse the supply and demand of the free time activites, which are provided to pupils by their elementary schools. The thesis consists of two main parts The theoretical part using professional resources desribes and clarifies free time and non-educational upbringing terminology. The practical part investigates the supply and demand of the questionnaire method. The questionnaire was distributs to 400 pupils in the 2nd-5th class at elementary schools. The results show that pupils are satisfieds with the offer of the free time activities. Further, it was discovered that boys favour sport activites whereas girls prefer art related activities. This finding out leads to particular arrangements for improvement and variegation of the free time activities offered at elementary school. The fact that the majority of children in their middle childhood are interested in spending their free time meaningfully by means of using a wide selection of free time activities provided by elementary schools can be considered as the largest contribution of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, výchova mimo vyučování, zájmová činnost, instituce pro výchovu mimo vyučování, základní škola, mladší školní věk, pedagog volného času
Klíčová slova v angličtině
free time, non-educational upbringing, leisure/free time activites, non-educational upbringing institucions, elementary school, middle childhood, free time activites teacher
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat možnosti volnočasových činností dětí mladšího školního věku, zjistit a popsat nabídku a potávku volnočasových činností na základních školách.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, a sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat možnosti volnočasových činností dětí mladšího školního věku, zjistit a popsat nabídku a potávku volnočasových činností na základních školách.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, a sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J., 2002. Od prožívání k prožitkářství: výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-006-9.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., aj., 2003. Školní družina. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-751-5.
PÁVKOVÁ, J., aj., 2002. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
SAK, P., 2000. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K., 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis. ISBN 80-86320-33-2.
SPOUSTA V., aj., 1998. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1275-7.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ J., 2008. Pedagogické ovlivňování volného času. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J., 2002. Od prožívání k prožitkářství: výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-006-9.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., aj., 2003. Školní družina. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-751-5.
PÁVKOVÁ, J., aj., 2002. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
SAK, P., 2000. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K., 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis. ISBN 80-86320-33-2.
SPOUSTA V., aj., 1998. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1275-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.