Tématem předložené bakalářské práce byly hudební a dramatické činnosti u předškolních dětí. Cílem práce bylo prokázat vliv hudebních a dramatických činností na psychosociální vývoj u dětí předškolního věku a také zjistit, jak psychosociální vývoj ovlivňuje schopnost kreativního ztvárnění pohádkových rolí a to i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které byl za použití uvedených odborných zdrojů popsán psychosociální vývoj dítěte předškolního věku a význam rodiny pro tento vývoj. Dále je popsán význam hry a pohádek pro předškolní dětí. Další kapitoly se zabývají dramatickými a hudebními činnostmi v předškolním období.
Druhou část práce tvořila část empirická, která byla zpracována podle "Projektu zhudebněná pohádka" (Pejřimovská 2015), který vytvořila vedoucí práce Mgr. Jitka Pejřimovská. Na základě předchozího dlouhodobého pozorování dětí a
anamnestického dotazníku byl proveden výzkum a zaznamenán. K vyhodnocení byla použita škála Likertova typu a bipolární škála.
Vyhodnocením byla zjištěna hudebnost dětské populace ve spontánním a kreativním projevu dítěte. Zároveň také vzájemný vliv hudebních a dramatických činností a psychosociálního vývoje dítěte. Tato zjištění vedla k návrhu opatření větší zaměřenosti dětí v předškolním věku na hudební i dramatické aktivity.
Anotace v angličtině
The topic of bachelor thesis are musical and dramatic skills of preschool children. The goal is to demonstrate an influence of dramatic and musical activities on preschool children's physical development and find out how psychosocial development affects creative roles in the performance of fairytales, concerning also children with special educational needs.
The thesis is divided into 2 parts:
Theoretical, describing use of previously mentioned scolarly resources about the psychosocial developmet of preschool age children and the importance of family. It further describes an important role of game and stories for children of that age. The other two chapters deal with dramatic and musical activities at preschool age.
The second part of thesis is empirical, which is processed as a part of "Musical tale project" created by the thesis supervisor Mgr. Jitka Pejřimovska. Research and recoding were made on the basis of the previous long-term observations of children and on the anamnestic questionnaire. The Likert scale and bipolar scale were used for the evaluation of results.
As a result, musicality of children was identified in their spontaneous and creative expression. Furthermore, a reciprocal influence of musical and dramatic skills and psychosocial development were documented. These findings led to the proposal of greater focus on the musical and dramatic activities of preschool children.
Klíčová slova
psychosociální vývoj, hra, pohádka, hudební činnosti, dramatické činnosti, hudební kreativita
Tématem předložené bakalářské práce byly hudební a dramatické činnosti u předškolních dětí. Cílem práce bylo prokázat vliv hudebních a dramatických činností na psychosociální vývoj u dětí předškolního věku a také zjistit, jak psychosociální vývoj ovlivňuje schopnost kreativního ztvárnění pohádkových rolí a to i u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které byl za použití uvedených odborných zdrojů popsán psychosociální vývoj dítěte předškolního věku a význam rodiny pro tento vývoj. Dále je popsán význam hry a pohádek pro předškolní dětí. Další kapitoly se zabývají dramatickými a hudebními činnostmi v předškolním období.
Druhou část práce tvořila část empirická, která byla zpracována podle "Projektu zhudebněná pohádka" (Pejřimovská 2015), který vytvořila vedoucí práce Mgr. Jitka Pejřimovská. Na základě předchozího dlouhodobého pozorování dětí a
anamnestického dotazníku byl proveden výzkum a zaznamenán. K vyhodnocení byla použita škála Likertova typu a bipolární škála.
Vyhodnocením byla zjištěna hudebnost dětské populace ve spontánním a kreativním projevu dítěte. Zároveň také vzájemný vliv hudebních a dramatických činností a psychosociálního vývoje dítěte. Tato zjištění vedla k návrhu opatření větší zaměřenosti dětí v předškolním věku na hudební i dramatické aktivity.
Anotace v angličtině
The topic of bachelor thesis are musical and dramatic skills of preschool children. The goal is to demonstrate an influence of dramatic and musical activities on preschool children's physical development and find out how psychosocial development affects creative roles in the performance of fairytales, concerning also children with special educational needs.
The thesis is divided into 2 parts:
Theoretical, describing use of previously mentioned scolarly resources about the psychosocial developmet of preschool age children and the importance of family. It further describes an important role of game and stories for children of that age. The other two chapters deal with dramatic and musical activities at preschool age.
The second part of thesis is empirical, which is processed as a part of "Musical tale project" created by the thesis supervisor Mgr. Jitka Pejřimovska. Research and recoding were made on the basis of the previous long-term observations of children and on the anamnestic questionnaire. The Likert scale and bipolar scale were used for the evaluation of results.
As a result, musicality of children was identified in their spontaneous and creative expression. Furthermore, a reciprocal influence of musical and dramatic skills and psychosocial development were documented. These findings led to the proposal of greater focus on the musical and dramatic activities of preschool children.
Klíčová slova
psychosociální vývoj, hra, pohádka, hudební činnosti, dramatické činnosti, hudební kreativita
Cíl bakalářské práce: Zjistit vliv hudebních a dramatických činností na psychosociální vývoj a schopnost kreativního ztvárnění pohádkových rolí u předškolních dětí a předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace dat.
Metody: Pozorování, audiovizuální záznam s využitím hodnotících škál Likertova typu, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit vliv hudebních a dramatických činností na psychosociální vývoj a schopnost kreativního ztvárnění pohádkových rolí u předškolních dětí a předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace dat.
Metody: Pozorování, audiovizuální záznam s využitím hodnotících škál Likertova typu, dotazník.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
MONTESSORI, M., 2011. Od dětství k dospívání. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-478-0.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., 2010. Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-798-5.
ŘÍČAN, P., 2004. Cesta životem: Vývojová psychologie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-124-7.
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M., 2007. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-100-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
ŽÁČEK, J., JURKOVIČ, P., 2011. Jak počítají koťata. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-789-3.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
MONTESSORI, M., 2011. Od dětství k dospívání. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-478-0.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B., 2010. Psychologie dítěte. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-798-5.
ŘÍČAN, P., 2004. Cesta životem: Vývojová psychologie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-124-7.
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M., 2007. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-100-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
ŽÁČEK, J., JURKOVIČ, P., 2011. Jak počítají koťata. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-789-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.