Bakalářská práce se zabývá narušenou komunikační schopností u dětí předškolního věku v mateřské škole Preciosa v Jablonném v Podještědí. Jejím cílem bylo zjistit úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku pomocí Orientačního logopedického vyšetření a nastínit možnosti další péče o děti s narušenou komunikační schopností. Teoretická část objasňuje pomocí zpracování odborných zdrojů hlavní pojmy předkládané práce, kterými jsou řeč, narušená komunikační schopnost, prevence poruch komunikačních schopností a možnosti vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností. Praktická část mapovala úroveň komunikačních schopností u dětí před nástupem do školy a zjišťovala možnosti logopedické péče u dětí s poruchou řeči. Vyšetření bylo prováděno na vzorku 25 předškolních dětí z mateřské školy Preciosa. Zvolenou metodou bylo Orientační logopedické vyšetření. Výsledky byly shrnuty do grafů a tabulek, zároveň vyhodnoceny v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with impaired communication skills of preschool-aged children in Preciosa day nursery in Jablonné v Podještědí, Czech Republic. The goal of the thesis is to determine the level of communication skills of preschool-aged children through logopedic screening assessment and to indicate the possibilities of further treatment of children with impaired communication skills. The theoretical part of the thesis explains, through compilation from expert sources, the essential terms used throughout the thesis, which are speech, impaired communication skills, prevention of communication disorders and possibilities of education for children with communication disorders. The practical part of the thesis surveys the level of communication skills prior to school entry and determines the possibilities of logopedic treatment of children with speech disorder. The assessment has been carried out with sample of 25 children from Preciosa day nursery. Logopedic screening assessment has been selected as the evaluation method. The results have been summarized with the help of charts and sheets and also interpreted in the final part of the thesis.
impaired communication skill, speech, prevention, speech disorder, logopedic screening assessment, speech development
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá narušenou komunikační schopností u dětí předškolního věku v mateřské škole Preciosa v Jablonném v Podještědí. Jejím cílem bylo zjistit úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku pomocí Orientačního logopedického vyšetření a nastínit možnosti další péče o děti s narušenou komunikační schopností. Teoretická část objasňuje pomocí zpracování odborných zdrojů hlavní pojmy předkládané práce, kterými jsou řeč, narušená komunikační schopnost, prevence poruch komunikačních schopností a možnosti vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností. Praktická část mapovala úroveň komunikačních schopností u dětí před nástupem do školy a zjišťovala možnosti logopedické péče u dětí s poruchou řeči. Vyšetření bylo prováděno na vzorku 25 předškolních dětí z mateřské školy Preciosa. Zvolenou metodou bylo Orientační logopedické vyšetření. Výsledky byly shrnuty do grafů a tabulek, zároveň vyhodnoceny v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with impaired communication skills of preschool-aged children in Preciosa day nursery in Jablonné v Podještědí, Czech Republic. The goal of the thesis is to determine the level of communication skills of preschool-aged children through logopedic screening assessment and to indicate the possibilities of further treatment of children with impaired communication skills. The theoretical part of the thesis explains, through compilation from expert sources, the essential terms used throughout the thesis, which are speech, impaired communication skills, prevention of communication disorders and possibilities of education for children with communication disorders. The practical part of the thesis surveys the level of communication skills prior to school entry and determines the possibilities of logopedic treatment of children with speech disorder. The assessment has been carried out with sample of 25 children from Preciosa day nursery. Logopedic screening assessment has been selected as the evaluation method. The results have been summarized with the help of charts and sheets and also interpreted in the final part of the thesis.
impaired communication skill, speech, prevention, speech disorder, logopedic screening assessment, speech development
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku pomocí Orientačního logopedického vyšetření a nastínit možnosti další péče o děti s narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: Orientační logopedické vyšetření
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku pomocí Orientačního logopedického vyšetření a nastínit možnosti další péče o děti s narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: Orientační logopedické vyšetření
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2000. Kapitoly z logopedie I. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-88-5.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie/patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
LECHTA, V., aj., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
TOMICKÁ, V., 2004. Orientační logopedické vyšetření. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita Liberec. ISBN 80-7083-808-6.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2000. Kapitoly z logopedie I. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-88-5.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie/patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
LECHTA, V., aj., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
TOMICKÁ, V., 2004. Orientační logopedické vyšetření. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita Liberec. ISBN 80-7083-808-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.