Bakalářská práce se zabývá výchovou a vzděláváním dětí v mateřských školách a možnostmi zapojení informačních a komunikačních technologií do výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem bylo popsat a porovnat využívání informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a dětí bez narušené komunikační schopnosti v mateřských školách. Bakalářskou práci tvoří dvě klíčové části. Jedná se o teoretickou část, která s využitím odborných zdrojů specifikuje problematiku komunikace a narušené komunikační schopnosti. Konkretizuje zastoupení informačních a komunikačních technologií v předškolním kurikulu, vymezuje jejich účel a podmínky využívání u dětí s narušenou komunikačních schopností a dětí bez narušené komunikačních schopnosti. Dále se zabývá vybraným hardware a software. Třetí kapitola se věnuje roli informačních a komunikačních technologií při přípravě na výchovu a vzdělávání dětí v mateřské škole. V empirické části bylo prostřednictvím rozboru dat dotazníku zjišťováno, který hardware je dětmi aktivně využíván se zřetelem na to, zda se jedná o děti s narušenou komunikační schopností či nikoliv. Dále bylo zkoumáno, jaké softwarové vybavení je využíváno k rozvoji vybraných schopností a dovedností u obou skupin dětí a jak často jsou dětmi využívány. Následně bylo řešeno, jaký mají pedagogové z mateřských škol názor na využívání informačních komunikačních technologií v prostředí mateřské školy s ohledem na to, zda se jedná o pedagogy pracující většinově s dětmi s narušenou komunikační schopností nebo s dětmi bez narušené schopnosti a zda sami využívají informační a komunikační technologie při práci v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of children in kindergartens and possibilities of involvement of information and communication technologies in the educational process. The aim was to describe and compare the use of information and communication technologies in the education of children with communication disabilities and children without impaired communication skills in nursery schools. Bachelor thesis consists of two key parts. The theoretical part specifies the issue of communication and impaired communication skills. It instantiates a representation of information and communication technologies in pre-school curriculum, defines their purpose and conditions of use in children with impaired communication abilities and children without communication disorder. It also deals with selected hardware and software. The third chapter is devoted to the role of information and communication technologies in preparation for the upbringing and education of children in kindergarten. In the empirical part, the analysis of questionnaire data was made identifying which hardware is actively used with regard to whether these are children with speech impairment or not. Furthermore, it was examined what software equipment is used to develop selected skills and abilities in both groups of children and how often they are used by children. Subsequently, it was analyzed what teachers from kindergarten think about the use of information and communication technologies in kindergarten environment. The question was whether the teachers worked with children with speech impairment or children without impaired communication skills and whether they used information and communication technologies in their kindergarten.
children, information and communication technology, communication, disturbet communication ability, preschool age
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výchovou a vzděláváním dětí v mateřských školách a možnostmi zapojení informačních a komunikačních technologií do výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem bylo popsat a porovnat využívání informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a dětí bez narušené komunikační schopnosti v mateřských školách. Bakalářskou práci tvoří dvě klíčové části. Jedná se o teoretickou část, která s využitím odborných zdrojů specifikuje problematiku komunikace a narušené komunikační schopnosti. Konkretizuje zastoupení informačních a komunikačních technologií v předškolním kurikulu, vymezuje jejich účel a podmínky využívání u dětí s narušenou komunikačních schopností a dětí bez narušené komunikačních schopnosti. Dále se zabývá vybraným hardware a software. Třetí kapitola se věnuje roli informačních a komunikačních technologií při přípravě na výchovu a vzdělávání dětí v mateřské škole. V empirické části bylo prostřednictvím rozboru dat dotazníku zjišťováno, který hardware je dětmi aktivně využíván se zřetelem na to, zda se jedná o děti s narušenou komunikační schopností či nikoliv. Dále bylo zkoumáno, jaké softwarové vybavení je využíváno k rozvoji vybraných schopností a dovedností u obou skupin dětí a jak často jsou dětmi využívány. Následně bylo řešeno, jaký mají pedagogové z mateřských škol názor na využívání informačních komunikačních technologií v prostředí mateřské školy s ohledem na to, zda se jedná o pedagogy pracující většinově s dětmi s narušenou komunikační schopností nebo s dětmi bez narušené schopnosti a zda sami využívají informační a komunikační technologie při práci v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of children in kindergartens and possibilities of involvement of information and communication technologies in the educational process. The aim was to describe and compare the use of information and communication technologies in the education of children with communication disabilities and children without impaired communication skills in nursery schools. Bachelor thesis consists of two key parts. The theoretical part specifies the issue of communication and impaired communication skills. It instantiates a representation of information and communication technologies in pre-school curriculum, defines their purpose and conditions of use in children with impaired communication abilities and children without communication disorder. It also deals with selected hardware and software. The third chapter is devoted to the role of information and communication technologies in preparation for the upbringing and education of children in kindergarten. In the empirical part, the analysis of questionnaire data was made identifying which hardware is actively used with regard to whether these are children with speech impairment or not. Furthermore, it was examined what software equipment is used to develop selected skills and abilities in both groups of children and how often they are used by children. Subsequently, it was analyzed what teachers from kindergarten think about the use of information and communication technologies in kindergarten environment. The question was whether the teachers worked with children with speech impairment or children without impaired communication skills and whether they used information and communication technologies in their kindergarten.
children, information and communication technology, communication, disturbet communication ability, preschool age
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat a porovnat využívání informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a dětí bez narušené komunikační schopnosti v mateřských školách.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat a porovnat využívání informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a dětí bez narušené komunikační schopnosti v mateřských školách.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: dotazník
Seznam doporučené literatury
ALLEN, J., et al., 2007. Primary ICT Knowledge, Understanding and Practice. 3rd ed. Exeter: Learning Matters. ISBN 978-1-84445-094-7.
BRDIČKA, B., 2003. Role internetu ve vzdělání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS. ISBN 80-239-0106-0.
RŮŽIČKA, O., 2002. Internet pro děti. 1. vyd. Praha: Computer Press. ISBN 80-7226-684-5.
SIRAJ-BLATCHFORD, J., WHITEBREAD, D., 2003. Supporting Information and Communications Technology in the Early Years. 1st ed. Maidenhead: Open University Press. ISBN 0-335-20942-4.
ZIKL, P., aj., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, J., et al., 2007. Primary ICT Knowledge, Understanding and Practice. 3rd ed. Exeter: Learning Matters. ISBN 978-1-84445-094-7.
BRDIČKA, B., 2003. Role internetu ve vzdělání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS. ISBN 80-239-0106-0.
RŮŽIČKA, O., 2002. Internet pro děti. 1. vyd. Praha: Computer Press. ISBN 80-7226-684-5.
SIRAJ-BLATCHFORD, J., WHITEBREAD, D., 2003. Supporting Information and Communications Technology in the Early Years. 1st ed. Maidenhead: Open University Press. ISBN 0-335-20942-4.
ZIKL, P., aj., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.