Bakalářská práce se zabývala narušenou komunikační schopností u dětí předškolního věku a školní zralostí. Cílem této práce bylo zmapovat výskyt narušené komunikační schopnosti u předškolních dětí, které se zúčastnily zápisu k povinné školní docházce. Dalším cílem bylo porovnat počet a příčiny odkladů školní docházky u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí bez narušené komunikační schopnosti. Práce byla rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly popsány pojmy související s komunikací, narušenou komunikační schopností a školní zralostí. V empirické části jsou prezentovány výsledky průzkumu, který byl proveden pomocí dotazníku určeného pro pedagogy mateřských škol. Kromě narušené komunikační schopnosti a důvodů odkladu povinné školní docházky byly do dotazníku zařazeny také položky týkající se logopedické péče v mateřských školách. Hlavním přínosem práce bylo porovnání školní zralosti u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí bez narušené komunikační schopnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disturbed communication ability and school maturity in preschool (kindergarten) children. The main objective of this thesis was to assess the occurrence of disturbed communication ability in preschool children, who were enrolled for compulsory school attendance. Another objective was to compare numbers and causes (reasons) for delay of compulsory school attendance in children with and without disturbed communication abilities. This thesis has been divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes concepts related to communication, disturbed communication ability and school maturity. The empirical part presents the results of a survey which was done in a form of a questionnaire targeting kindergarten teachers. The questionnaire included questions relating to disturbed communication ability and reasons for delay in enrolment to compulsory school attendance as well as input on speech therapy in kindergartens. The main contribution of this thesis lays in the ability to compare the school maturity between children with and without disturbed communication ability.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, odklad povinné školní docházky, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
delayed enrollment to compulsory school attendance, disturbed communication ability, school maturity
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala narušenou komunikační schopností u dětí předškolního věku a školní zralostí. Cílem této práce bylo zmapovat výskyt narušené komunikační schopnosti u předškolních dětí, které se zúčastnily zápisu k povinné školní docházce. Dalším cílem bylo porovnat počet a příčiny odkladů školní docházky u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí bez narušené komunikační schopnosti. Práce byla rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části byly popsány pojmy související s komunikací, narušenou komunikační schopností a školní zralostí. V empirické části jsou prezentovány výsledky průzkumu, který byl proveden pomocí dotazníku určeného pro pedagogy mateřských škol. Kromě narušené komunikační schopnosti a důvodů odkladu povinné školní docházky byly do dotazníku zařazeny také položky týkající se logopedické péče v mateřských školách. Hlavním přínosem práce bylo porovnání školní zralosti u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí bez narušené komunikační schopnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disturbed communication ability and school maturity in preschool (kindergarten) children. The main objective of this thesis was to assess the occurrence of disturbed communication ability in preschool children, who were enrolled for compulsory school attendance. Another objective was to compare numbers and causes (reasons) for delay of compulsory school attendance in children with and without disturbed communication abilities. This thesis has been divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes concepts related to communication, disturbed communication ability and school maturity. The empirical part presents the results of a survey which was done in a form of a questionnaire targeting kindergarten teachers. The questionnaire included questions relating to disturbed communication ability and reasons for delay in enrolment to compulsory school attendance as well as input on speech therapy in kindergartens. The main contribution of this thesis lays in the ability to compare the school maturity between children with and without disturbed communication ability.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, odklad povinné školní docházky, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
delayed enrollment to compulsory school attendance, disturbed communication ability, school maturity
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Zmapovat u předškolních dětí četnost výskytu narušené komunikační schopnosti. Zmapovat důvody odkladu povinné školní docházky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Zmapovat u předškolních dětí četnost výskytu narušené komunikační schopnosti. Zmapovat důvody odkladu povinné školní docházky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. aj., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. aj., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.