Bakalářská práce se zabývala problematikou agresivních dětí v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat metody přímé a nepřímé pedagogické práce využívané k potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a zjistit, která z těchto metod je nejčastěji využívaná v praxi. Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které byla za použití odborných zdrojů popsána a charakterizována problematika agresivních dětí v mateřských školách. Druhou část bakalářské práce tvořila část empirická, která byla zpracována na základě vyhodnocení dotazníků, které byly rozdány 40 učitelkám mateřských škol. Vyhodnocením dotazníků bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol vnímají agresivitu dětí jako vzrůstající a poměrně často se vyskytující jev. Učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé práce, jejichž využívání bylo vyhodnoceno v empirické části. Došli jsme ke zjištění, že učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé pedagogické práce s agresivními dětmi v mateřské škole, ale nadstandardně a hlouběji se problematikou nezabývají. Přínosem bakalářské práce může být inspirace pro pedagogickou praxi ve využívání metod přímé a nepřímé pedagogické práce s ohledem na potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a prohloubení povědomí o této problematice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with the problems of aggressive children in nursery schools. The aim of this thesis was to characterize the direct and indirect methods of teaching work used to suppress children´s aggression in nursery schools and determine which of these methods is most often used in practice. The work was divided into a theoretical part, which described and characterized problems of aggressive children in nursery schools using expert sources. The second part of the thesis formed the empirical part, which was prepared on the basis of the evaluation questionnaires that were distributed to 40 teachers of kindergartens. Through questionnaires evaluation was found that teachers perceive children´s aggression as growing and relatively frequently occurred phenomen. Kindergarten teachers use methods of direct and indirect labor, whose use was evaluated in the empirical part. We came to the conclusion that kindergarten teachers use methods of direct and indirect educational work with aggressive children, but they do not address the deeper problems and a high standard issues. The benefit of the thesis can be an inspiration for teaching practice in the use of direct and indirect methods of educational work with respect to the reduction of aggressive children in kindergartens and deepening awareness of this issue.
Klíčová slova
agrese, agresivita, děti předškolního věku, mateřská škola, metody přímé a nepřímé pedagogické práce, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressive, preschool children, kindergarten, direct and indirect methods of teaching, kindergartner teacher
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou agresivních dětí v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat metody přímé a nepřímé pedagogické práce využívané k potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a zjistit, která z těchto metod je nejčastěji využívaná v praxi. Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které byla za použití odborných zdrojů popsána a charakterizována problematika agresivních dětí v mateřských školách. Druhou část bakalářské práce tvořila část empirická, která byla zpracována na základě vyhodnocení dotazníků, které byly rozdány 40 učitelkám mateřských škol. Vyhodnocením dotazníků bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol vnímají agresivitu dětí jako vzrůstající a poměrně často se vyskytující jev. Učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé práce, jejichž využívání bylo vyhodnoceno v empirické části. Došli jsme ke zjištění, že učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé pedagogické práce s agresivními dětmi v mateřské škole, ale nadstandardně a hlouběji se problematikou nezabývají. Přínosem bakalářské práce může být inspirace pro pedagogickou praxi ve využívání metod přímé a nepřímé pedagogické práce s ohledem na potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a prohloubení povědomí o této problematice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with the problems of aggressive children in nursery schools. The aim of this thesis was to characterize the direct and indirect methods of teaching work used to suppress children´s aggression in nursery schools and determine which of these methods is most often used in practice. The work was divided into a theoretical part, which described and characterized problems of aggressive children in nursery schools using expert sources. The second part of the thesis formed the empirical part, which was prepared on the basis of the evaluation questionnaires that were distributed to 40 teachers of kindergartens. Through questionnaires evaluation was found that teachers perceive children´s aggression as growing and relatively frequently occurred phenomen. Kindergarten teachers use methods of direct and indirect labor, whose use was evaluated in the empirical part. We came to the conclusion that kindergarten teachers use methods of direct and indirect educational work with aggressive children, but they do not address the deeper problems and a high standard issues. The benefit of the thesis can be an inspiration for teaching practice in the use of direct and indirect methods of educational work with respect to the reduction of aggressive children in kindergartens and deepening awareness of this issue.
Klíčová slova
agrese, agresivita, děti předškolního věku, mateřská škola, metody přímé a nepřímé pedagogické práce, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressive, preschool children, kindergarten, direct and indirect methods of teaching, kindergartner teacher
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat metody přímé a nepřímé pedagogické práce využívané k potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a zjistit, která z těchto metod je nejčastěji využívána v praxi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat metody přímé a nepřímé pedagogické práce využívané k potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a zjistit, která z těchto metod je nejčastěji využívána v praxi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E., 2011. Agresivita dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-881-4.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., eds., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8.
PONĚŠICKÝ, J., 2010. Agrese, násilí a psychologie moci v životě i v procesu psychoterapie. 2. dopl. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-378-3.
PREKOPOVÁ, J., 2009. Malý tyran. 6. rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-589-9.
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V., 1996. Hry pomáhají s problémy: Hry a hrátky pro rodiče a dítě. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-93-3.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E., 2011. Agresivita dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-881-4.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., eds., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8.
PONĚŠICKÝ, J., 2010. Agrese, násilí a psychologie moci v životě i v procesu psychoterapie. 2. dopl. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-378-3.
PREKOPOVÁ, J., 2009. Malý tyran. 6. rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-589-9.
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V., 1996. Hry pomáhají s problémy: Hry a hrátky pro rodiče a dítě. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-93-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.