Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí s Downovým syndromem. Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku dětí s Downovým syndromem, a porovnat vědomosti učitelek běžných mateřských škol a mateřských škol speciálních o Downově syndromu a zjistit rozdíly v názorech těchto učitelek na školskou integraci dětí s Downovým syndromem.
Na počátku teoretické části bakalářské práce je vymezen pojem mentální retardace. V další kapitole je rozpracována problematika Downova syndromu jeho historie, vznik, fyziognomie a zdravotní problémy osob s Downovým syndromem, pozornost je věnována také narození a vývoji dítěte s Downovým syndromem. Ve třetí kapitole je vymezen pojem integrace, se zaměřením na školskou integraci. V empirické části bakalářské práce je popsán průzkum, který byl realizován prostřednictvím dotazníku. Zkoumaný vzorek tvořily učitelky z 8 běžných mateřských škol, kde se nachází celkem 5 speciálních tříd, a ze dvou mateřských škol speciálních, které se nacházejí v trutnovském a náchodském regionu. Průzkum ukázal, že vědomosti učitelek z běžných mateřských škol o Downově syndromu jsou srovnatelné s vědomostmi učitelek ze speciálních tříd běžných mateřských škol a z mateřských škol speciálních. Taktéž názory na školskou integraci dětí s Downovým syndromem byly u respondentek obdobné.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the topic of children with Down syndrome. The goal of this thesis is to describe the Down syndrome issue and compare the knowledge of Down syndrome between kindergarten teachers and special kindergarten teachers and find out differences in opinions of these teachers on school integration of children with Down syndrome.
In theoretical part of this thesis we difine the term mental retardation. In next chapter we speak about Down syndrome its history, origin, fyziognomy and health issues that people with Down syndrome have. We speak about birth and development of a child with Down syndrome. In third chapter we define the term integration in focus on school integration. In practical part of this thesis did a research using questionnaire. The sample includs teachers from 8 kindergartens and two special kindergartens which are located in Nachod and Trutnov area. Reaserch prooved that there is no difference in Down syndrome knowledge between kindergarten and special kindergarten teachers. The opinions on school integration are in both types of kindergarten teachers same.
child, Down syndrome, kindergarten, mental retardation, school integration, teacher
Rozsah průvodní práce
65 s. (93 210 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí s Downovým syndromem. Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku dětí s Downovým syndromem, a porovnat vědomosti učitelek běžných mateřských škol a mateřských škol speciálních o Downově syndromu a zjistit rozdíly v názorech těchto učitelek na školskou integraci dětí s Downovým syndromem.
Na počátku teoretické části bakalářské práce je vymezen pojem mentální retardace. V další kapitole je rozpracována problematika Downova syndromu jeho historie, vznik, fyziognomie a zdravotní problémy osob s Downovým syndromem, pozornost je věnována také narození a vývoji dítěte s Downovým syndromem. Ve třetí kapitole je vymezen pojem integrace, se zaměřením na školskou integraci. V empirické části bakalářské práce je popsán průzkum, který byl realizován prostřednictvím dotazníku. Zkoumaný vzorek tvořily učitelky z 8 běžných mateřských škol, kde se nachází celkem 5 speciálních tříd, a ze dvou mateřských škol speciálních, které se nacházejí v trutnovském a náchodském regionu. Průzkum ukázal, že vědomosti učitelek z běžných mateřských škol o Downově syndromu jsou srovnatelné s vědomostmi učitelek ze speciálních tříd běžných mateřských škol a z mateřských škol speciálních. Taktéž názory na školskou integraci dětí s Downovým syndromem byly u respondentek obdobné.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the topic of children with Down syndrome. The goal of this thesis is to describe the Down syndrome issue and compare the knowledge of Down syndrome between kindergarten teachers and special kindergarten teachers and find out differences in opinions of these teachers on school integration of children with Down syndrome.
In theoretical part of this thesis we difine the term mental retardation. In next chapter we speak about Down syndrome its history, origin, fyziognomy and health issues that people with Down syndrome have. We speak about birth and development of a child with Down syndrome. In third chapter we define the term integration in focus on school integration. In practical part of this thesis did a research using questionnaire. The sample includs teachers from 8 kindergartens and two special kindergartens which are located in Nachod and Trutnov area. Reaserch prooved that there is no difference in Down syndrome knowledge between kindergarten and special kindergarten teachers. The opinions on school integration are in both types of kindergarten teachers same.
child, Down syndrome, kindergarten, mental retardation, school integration, teacher
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku dětí s Downovým syndromem, a porovnat vědomosti učitelek běžných mateřských škol a mateřských škol speciálních o Downově syndromu a zjistit rozdíly v názorech těchto učitelek na školskou integraci dětí s Downovým syndromem.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat problematiku dětí s Downovým syndromem, a porovnat vědomosti učitelek běžných mateřských škol a mateřských škol speciálních o Downově syndromu a zjistit rozdíly v názorech těchto učitelek na školskou integraci dětí s Downovým syndromem.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2004. Speciální pedagogika. 2. doplněné a aktualizované vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0873-2.
SELIKOWITZ, M., 2005. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÍTKOVÁ, M., ed., 2004. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2004. Speciální pedagogika. 2. doplněné a aktualizované vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0873-2.
SELIKOWITZ, M., 2005. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÍTKOVÁ, M., ed., 2004. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.