Bakalárská práce mapuje problematiku využívání stimulacních programu
v materských školách v souvislosti se zamerením materské školy, zjištuje povedomost
o stimulacních programech. Práci tvorí dve stežejní oblasti. Jedná se o teoretickou cást, kde
je popsán systém soucasného predškolního vzdelávání, objasnen termín školní
pripravenosti, dále jsou vysvetleny termíny stimulace, podpora rozvoje dítete, prevence
problému a kompetence. Zminovány jsou duvody k odkladu školní docházky a problémy
u detí, týkající se školní pripravenosti. Velká pozornost je venována stimulacním
programum u nás i v zahranicí. Empirická cást se skládá z pruzkumu využívání
stimulacních programu v materských školách v souvislosti se školním vzdelávacím
programem, jakým zpusobem jsou tyto programy v materských školách využívány a jakou
formou organizovány. Dle stanovených predpokladu bylo zjištováno, zda jsou stimulacní
programy casteji využívány preventivne, jako podpora prirozeného vývoje detí než jako
soucást podpory u detí s nerovnomerným, opoždeným nebo narušeným vývojem a zda jsou
stimulacní programy svou komplexností spíše soucástí péce ve speciálních trídách než
v bežných trídách materských škol. Rozebrána je také problematika úrovne predškolních
dovedností u detí. Cílem zkoumání je overit si vlastní hypotézy a pokusit se prinést návrhy
vedoucí k vetší informovanosti o stimulacních programech a možnosti jejich využití
v materských školách.
Annotation in English
The bachelor thesis surveys the issue of using stimulating programs in the
kindergartens in the context of a kindergarten, it detects the awareness of the stimulating
programs. The thesis consists of two main areas. The theoretical part describes the system
of current pre-school education and explains the term school preparedness, the terms
explained further are: stimulation, support of child development, the prevention of
potential problems and competence. There are mentioned the reasons for postponed school
attendance and problems of children, relating to school preparedness. Great attention is
paid to the stimulating programs in the Czech Republic and abroad. The empirical part
consists of a survey of the use of stimulating programmes in kindergartens in the context of
a school educational program, how are the stimulating programs being used and in what
form are they organized in the kindergartens. According to set preconditions it was
examined, whether the stimulating programs are more often used as prevention, such as
support of the natural development of children with uneven, delayed or disturbed
development and whether the stimulating programs are for their complexity rather part of
care in special classes than in regular kindergartens. There is also elaborated the issue of
the level of preschool skills of chidren. The aim of the survey is to test its own hypotheses,
and to try to suggest means to greates awareness of the stimulating programs and the
possibility of their use in kindergartens.
the program, stimulation, support of child development, the prevention of problems, pedagogical intent, school preparedness, the integration, intervention, inclusion, communication disability, cognitive, a phenomenon, a grapheme, the deficit, the competence, evalution, inversion, interpersonal, environmental, dyslalia, aphasia, perception
Length of the covering note
75 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalárská práce mapuje problematiku využívání stimulacních programu
v materských školách v souvislosti se zamerením materské školy, zjištuje povedomost
o stimulacních programech. Práci tvorí dve stežejní oblasti. Jedná se o teoretickou cást, kde
je popsán systém soucasného predškolního vzdelávání, objasnen termín školní
pripravenosti, dále jsou vysvetleny termíny stimulace, podpora rozvoje dítete, prevence
problému a kompetence. Zminovány jsou duvody k odkladu školní docházky a problémy
u detí, týkající se školní pripravenosti. Velká pozornost je venována stimulacním
programum u nás i v zahranicí. Empirická cást se skládá z pruzkumu využívání
stimulacních programu v materských školách v souvislosti se školním vzdelávacím
programem, jakým zpusobem jsou tyto programy v materských školách využívány a jakou
formou organizovány. Dle stanovených predpokladu bylo zjištováno, zda jsou stimulacní
programy casteji využívány preventivne, jako podpora prirozeného vývoje detí než jako
soucást podpory u detí s nerovnomerným, opoždeným nebo narušeným vývojem a zda jsou
stimulacní programy svou komplexností spíše soucástí péce ve speciálních trídách než
v bežných trídách materských škol. Rozebrána je také problematika úrovne predškolních
dovedností u detí. Cílem zkoumání je overit si vlastní hypotézy a pokusit se prinést návrhy
vedoucí k vetší informovanosti o stimulacních programech a možnosti jejich využití
v materských školách.
Annotation in English
The bachelor thesis surveys the issue of using stimulating programs in the
kindergartens in the context of a kindergarten, it detects the awareness of the stimulating
programs. The thesis consists of two main areas. The theoretical part describes the system
of current pre-school education and explains the term school preparedness, the terms
explained further are: stimulation, support of child development, the prevention of
potential problems and competence. There are mentioned the reasons for postponed school
attendance and problems of children, relating to school preparedness. Great attention is
paid to the stimulating programs in the Czech Republic and abroad. The empirical part
consists of a survey of the use of stimulating programmes in kindergartens in the context of
a school educational program, how are the stimulating programs being used and in what
form are they organized in the kindergartens. According to set preconditions it was
examined, whether the stimulating programs are more often used as prevention, such as
support of the natural development of children with uneven, delayed or disturbed
development and whether the stimulating programs are for their complexity rather part of
care in special classes than in regular kindergartens. There is also elaborated the issue of
the level of preschool skills of chidren. The aim of the survey is to test its own hypotheses,
and to try to suggest means to greates awareness of the stimulating programs and the
possibility of their use in kindergartens.
the program, stimulation, support of child development, the prevention of problems, pedagogical intent, school preparedness, the integration, intervention, inclusion, communication disability, cognitive, a phenomenon, a grapheme, the deficit, the competence, evalution, inversion, interpersonal, environmental, dyslalia, aphasia, perception
Research Plan
Cíl bakalářské práce:
Zmapovat problematiku využívání stimulačních programů u dětí v mateřských školách v souvislosti se školním vzdělávacím programem a zaměřením mateřské školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Research Plan
Cíl bakalářské práce:
Zmapovat problematiku využívání stimulačních programů u dětí v mateřských školách v souvislosti se školním vzdělávacím programem a zaměřením mateřské školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
KLENKOVÁ, J., 2000. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-91-5.
KOŤÁTKOVÁ, S., 2008. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1568-1.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-056-9.
LECHTA, V., a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
MÜLLER, O., a kol., 2005. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1075-3.
SWIERKOSZOVÁ, J., 2006. Specifické poruchy chování: diagnostika - reedukace. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7368-238-9.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D., 2007. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D+H. ISBN 978-80-903869-3-8.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
KLENKOVÁ, J., 2000. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-85931-91-5.
KOŤÁTKOVÁ, S., 2008. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1568-1.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-056-9.
LECHTA, V., a kol., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
MÜLLER, O., a kol., 2005. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1075-3.
SWIERKOSZOVÁ, J., 2006. Specifické poruchy chování: diagnostika - reedukace. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7368-238-9.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D., 2007. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D+H. ISBN 978-80-903869-3-8.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.