Diplomová práce se zabývá stimulačními programy a jejich využitím u dětí s narušenou komunikační schopností, které jsou v riziku specifických poruch učení. Cílem diplomové práce bylo u vybraného vzorku dětí s narušenou komunikační schopností analyzovat efektivitu Stimulačního programu vzhledem k prevenci specifických poruch učení.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů řeč, jazyk, vývoj řeči, komunikační kompetence ve vztahu ke školní úspěšnosti. Definuje a charakterizuje projevy specifických poruch učení a jejich prevenci, popisuje preventivní a stimulační programy pro předškolní děti.
Praktická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření efektivitu Stimulačního programu na rozvoj komunikačních kompetencí dětí se zaměřením na pragmatickou rovinu. Výsledky šetření vyústily v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti vzdělávání předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat i praktické návrhy pro učitelky mateřských škol a rodiče v oblasti prevence specifických poruch učení v souvislosti s narušenou komunikační schopností.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with stimulative programmes and their use for children with impaired communication abilities who are at risk of specific learning impairment. The aim of the thesis was to analyze the effectiveness of the Stimulation programme with random sample of children with impaired communication abilities in comparison with prevention of specific learning impairments.
The work is devided into a theoretical and practical parts. The theoretical part deals with defining concepts, such as speech, language, speech development, communication competency in relation to school proficiency. It defines and characterizes manifestations of specific learning impairments and its prevention, describes preventive and stimulative programmes for pre-school children.
The practical part conducted a surrey to reveal the effectiveness of stimulating programme for the development of communication competency of children with the aim of pragmatic level. The survey results showed to concrete proposed remedy in the educational sphere of pre-school children. In view to solving the difficult cases the work is an asset to kindergarden teachers and parents for their practical proposals in prevention of specific learning impairments as related to impaired communication abilities.
Speech, language, communication competency, impaired communication ability, language levels, dyslalia, developmental dysphase, specific learning impairments, prevention of specific learning impairments, programmes for prevention of specific learning impairments.
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá stimulačními programy a jejich využitím u dětí s narušenou komunikační schopností, které jsou v riziku specifických poruch učení. Cílem diplomové práce bylo u vybraného vzorku dětí s narušenou komunikační schopností analyzovat efektivitu Stimulačního programu vzhledem k prevenci specifických poruch učení.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů řeč, jazyk, vývoj řeči, komunikační kompetence ve vztahu ke školní úspěšnosti. Definuje a charakterizuje projevy specifických poruch učení a jejich prevenci, popisuje preventivní a stimulační programy pro předškolní děti.
Praktická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření efektivitu Stimulačního programu na rozvoj komunikačních kompetencí dětí se zaměřením na pragmatickou rovinu. Výsledky šetření vyústily v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti vzdělávání předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat i praktické návrhy pro učitelky mateřských škol a rodiče v oblasti prevence specifických poruch učení v souvislosti s narušenou komunikační schopností.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with stimulative programmes and their use for children with impaired communication abilities who are at risk of specific learning impairment. The aim of the thesis was to analyze the effectiveness of the Stimulation programme with random sample of children with impaired communication abilities in comparison with prevention of specific learning impairments.
The work is devided into a theoretical and practical parts. The theoretical part deals with defining concepts, such as speech, language, speech development, communication competency in relation to school proficiency. It defines and characterizes manifestations of specific learning impairments and its prevention, describes preventive and stimulative programmes for pre-school children.
The practical part conducted a surrey to reveal the effectiveness of stimulating programme for the development of communication competency of children with the aim of pragmatic level. The survey results showed to concrete proposed remedy in the educational sphere of pre-school children. In view to solving the difficult cases the work is an asset to kindergarden teachers and parents for their practical proposals in prevention of specific learning impairments as related to impaired communication abilities.
Speech, language, communication competency, impaired communication ability, language levels, dyslalia, developmental dysphase, specific learning impairments, prevention of specific learning impairments, programmes for prevention of specific learning impairments.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat možnosti a využitelnost Stimulačního programu u dětí předškolního věku se zaměřením na pragmatickou rovinu. Analyzovat úroveň komunikačních kompetencí při realizovaném Stimulačním programu u dané skupiny dětí s narušenou komunikační schopností v riziku poruch učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza výsledků činnosti, nestandardizovaný dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat možnosti a využitelnost Stimulačního programu u dětí předškolního věku se zaměřením na pragmatickou rovinu. Analyzovat úroveň komunikačních kompetencí při realizovaném Stimulačním programu u dané skupiny dětí s narušenou komunikační schopností v riziku poruch učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza výsledků činnosti, nestandardizovaný dotazník.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
DVOŘÁK, J., 2001. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-2-8.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., 2012. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-679-0.
SOVÁK, M., 1978. Uvedení do logopedie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
DVOŘÁK, J., 2001. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-2-8.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., 2012. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-679-0.
SOVÁK, M., 1978. Uvedení do logopedie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.