Název diplomové práce: Komunikační kompetence u dětí s narušenou komunikační schopností
Jméno a příjmení autora: Zuzana Francová
Akademický rok odevzdání diplomové práce: 2013/2014
Vedoucí diplomové práce: Mgr. Eva Dousková, Ph.D.
Anotace:
Diplomová práce se zabývala problematikou komunikačních kompetencí u dětí s narušenou komunikační schopností v roudnických mateřských školách a vycházela ze současného stavu bádání v této oblasti. Jejím cílem bylo zjistit, jaké komunikační schopnosti mají děti s narušenou komunikační schopností. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základné pojmosloví z oblasti narušené komunikační schopnosti, konkrétně specifického logopedického nálezu. Praktická část zjišťovala pomocí testování dětí, které podstoupilo 108 dětí z roudnických mateřských škol, jaká oslabení se prokážou při zjištěném specifickém logopedickém nálezu v řečových kompetencích vzhledem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a zda se prokáže při prokázaném oslabení ve všech jazykových rovinách riziko poruch učení. Výsledky ukazovaly, že děti se specifickým logopedickým nálezem jsou oslabeni ve všech jazykových rovinách a že, jsou v riziku poruch učení. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná preventivní opatření v oblasti rozvoje předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že těmito obtížemi je zasaženo poměrně velké procento dětí předškolního věku. Což má nepochybně neblahý vliv na další vzdělávání těchto dětí, a proto je velmi důležité se tímto problémem zabývat a věnovat mu náležitou péči.
Klíčová slova: narušená komunikační schopnost, specifický logopedický nález, řeč, jazyk, specifické poruchy učení, vývoj dítěte v předškolním věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Anotace v angličtině
Title of the diploma thesis: Communication competency of children with impaired communication ability
Name and surname of the author: Zuzana Francová
Academic year of submission of the diploma thesis: 2013/14
Diploma thesis supervisor: Mgr. Eva Dousková, PhD
Summary:
The diploma thesis dealt with the issue of communication competency of children with impaired ability to communicate in nursery schools in Roudnice nad Labem and its vicinity. Its aim was to find out which communication abilities do the children with specific logopaedic diagnosis have. The work was based on two main parts. The theoretical part which described with the use of processing and presentation of professional resources the basic terms and explained the basic terms related to impaired communication ability, namely the specific logopaedic diagnosis. The practical part investigated by means of testing 108 children from nursery schools what enfeeblements will be found in case of a specific diagnosis in speech competencies with respect to the Framework educational plan for preschool education and if in case of a diagnosed impairment in all language levels the risk of specific learning disabilities will be shown. The results showed that the abilities of the children with a specific logopaedic diagnosis are impaired in all language levels and that they are at risk of development of specific learning disabilities. The findings resulted in a proposal of specific preventive measures in the field of development of preschool children. The finding that a relatively big percentage of preschool children have these problems can be regarded as the biggest contribution of the work with respect to the issue studies. It certainly has a harmful influence on further education of these children and thus it is necessary to address this issue and pay due attention to it.
Key words: impaired communication ability, specific logopaedic diagnosis, speech, language, specific learning disabilities, development of a child in preschool age, Framework educational plan for preschool education
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, specifický logopedický nález, řeč, jazyk, specifické poruchy učení, vývoj dítěte v předškolním věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
impaired communication ability, specific logopaedic diagnosis, speech, language, specific learning disabilities, development of a child in preschool age, Framework educational plan for preschool education
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Název diplomové práce: Komunikační kompetence u dětí s narušenou komunikační schopností
Jméno a příjmení autora: Zuzana Francová
Akademický rok odevzdání diplomové práce: 2013/2014
Vedoucí diplomové práce: Mgr. Eva Dousková, Ph.D.
Anotace:
Diplomová práce se zabývala problematikou komunikačních kompetencí u dětí s narušenou komunikační schopností v roudnických mateřských školách a vycházela ze současného stavu bádání v této oblasti. Jejím cílem bylo zjistit, jaké komunikační schopnosti mají děti s narušenou komunikační schopností. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základné pojmosloví z oblasti narušené komunikační schopnosti, konkrétně specifického logopedického nálezu. Praktická část zjišťovala pomocí testování dětí, které podstoupilo 108 dětí z roudnických mateřských škol, jaká oslabení se prokážou při zjištěném specifickém logopedickém nálezu v řečových kompetencích vzhledem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a zda se prokáže při prokázaném oslabení ve všech jazykových rovinách riziko poruch učení. Výsledky ukazovaly, že děti se specifickým logopedickým nálezem jsou oslabeni ve všech jazykových rovinách a že, jsou v riziku poruch učení. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná preventivní opatření v oblasti rozvoje předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že těmito obtížemi je zasaženo poměrně velké procento dětí předškolního věku. Což má nepochybně neblahý vliv na další vzdělávání těchto dětí, a proto je velmi důležité se tímto problémem zabývat a věnovat mu náležitou péči.
Klíčová slova: narušená komunikační schopnost, specifický logopedický nález, řeč, jazyk, specifické poruchy učení, vývoj dítěte v předškolním věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Anotace v angličtině
Title of the diploma thesis: Communication competency of children with impaired communication ability
Name and surname of the author: Zuzana Francová
Academic year of submission of the diploma thesis: 2013/14
Diploma thesis supervisor: Mgr. Eva Dousková, PhD
Summary:
The diploma thesis dealt with the issue of communication competency of children with impaired ability to communicate in nursery schools in Roudnice nad Labem and its vicinity. Its aim was to find out which communication abilities do the children with specific logopaedic diagnosis have. The work was based on two main parts. The theoretical part which described with the use of processing and presentation of professional resources the basic terms and explained the basic terms related to impaired communication ability, namely the specific logopaedic diagnosis. The practical part investigated by means of testing 108 children from nursery schools what enfeeblements will be found in case of a specific diagnosis in speech competencies with respect to the Framework educational plan for preschool education and if in case of a diagnosed impairment in all language levels the risk of specific learning disabilities will be shown. The results showed that the abilities of the children with a specific logopaedic diagnosis are impaired in all language levels and that they are at risk of development of specific learning disabilities. The findings resulted in a proposal of specific preventive measures in the field of development of preschool children. The finding that a relatively big percentage of preschool children have these problems can be regarded as the biggest contribution of the work with respect to the issue studies. It certainly has a harmful influence on further education of these children and thus it is necessary to address this issue and pay due attention to it.
Key words: impaired communication ability, specific logopaedic diagnosis, speech, language, specific learning disabilities, development of a child in preschool age, Framework educational plan for preschool education
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, specifický logopedický nález, řeč, jazyk, specifické poruchy učení, vývoj dítěte v předškolním věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
impaired communication ability, specific logopaedic diagnosis, speech, language, specific learning disabilities, development of a child in preschool age, Framework educational plan for preschool education
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem diplomové práce je zjištění úrovně komunikačních schopností u dětí s narušenou komunikační schopností předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Základní metody a techniky: Nestandardizovaný dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem diplomové práce je zjištění úrovně komunikačních schopností u dětí s narušenou komunikační schopností předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Základní metody a techniky: Nestandardizovaný dotazník.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., a kol., 2006. Dětská klinická psychologie. 4. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8.
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M., 2001. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
ZELINKOVÁ, O., 2007. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., a kol., 2006. Dětská klinická psychologie. 4. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8.
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M., 2001. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
ZELINKOVÁ, O., 2007. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.