Diplomová práce si kladla za cíl zjistit výskyt specifického logopedického nálezu u dětí předškolního věku. Práci tvořily dvě základní části. Teoretická část práce se zaměřila na ontogenezi a fylogenezi řečového vývoje. Popisovala faktory, které jsou určující pro vývoj řeči a celou oblast jazykových rovin. Zmiňuje také problematiku specifického logopedického nálezu a možnou predikci specifických poruch učení. Praktická část se zabývala diagnostikou specifického logopedického nálezu u dětí předškolního věku a zjišťováním oslabení těchto dětí ve všech jazykových rovinách. Za přínos práce bylo možno považovat získané údaje z výzkumného šetření, které dávaly podklad pro navržení opatření směřujících k prevenci rizik specifických poruch učení již v předškolním věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aimed to assess the prevalence of specific logopedical findings in children of preschool age. The work consisted of two main parts. The theoretical part of the thesis focused on the ontogeny and phylogeny of speech development. It described factors that are decisive for the development of speech and language levels throughout the area. It also mentions the issue of specific logopedical finding a possible prediction of specific learning disabilities. The practical part deals with the diagnosis of a specific logopedical findings in children of preschool age and weakening of identifying these children at all language levels. For the benefit of the work could be considered the data obtained from the survey, which provided a basis for the design of measures to prevent risks specific learning at pre-school age.
Klíčová slova
Vývoj řeči, komunikační kompetence, jazykové roviny, školní úspěšnost, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, specifický logopedický nález, artikulační neobratnost, jazykový cit, specifické asimilace, pozorování, rozhovor, orientační vyšetření artikulační neobratnosti a specifických asimilací, oslabení v jazykových rovinách
Klíčová slova v angličtině
Speech development, communication skills, language levels, school success, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, specific logopaedic finding, articulation clumsiness, feeling the language, specific assimilations, observations, interviews, screening tests of articulation clumsiness and specific assimilation, weakening the language levels
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si kladla za cíl zjistit výskyt specifického logopedického nálezu u dětí předškolního věku. Práci tvořily dvě základní části. Teoretická část práce se zaměřila na ontogenezi a fylogenezi řečového vývoje. Popisovala faktory, které jsou určující pro vývoj řeči a celou oblast jazykových rovin. Zmiňuje také problematiku specifického logopedického nálezu a možnou predikci specifických poruch učení. Praktická část se zabývala diagnostikou specifického logopedického nálezu u dětí předškolního věku a zjišťováním oslabení těchto dětí ve všech jazykových rovinách. Za přínos práce bylo možno považovat získané údaje z výzkumného šetření, které dávaly podklad pro navržení opatření směřujících k prevenci rizik specifických poruch učení již v předškolním věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aimed to assess the prevalence of specific logopedical findings in children of preschool age. The work consisted of two main parts. The theoretical part of the thesis focused on the ontogeny and phylogeny of speech development. It described factors that are decisive for the development of speech and language levels throughout the area. It also mentions the issue of specific logopedical finding a possible prediction of specific learning disabilities. The practical part deals with the diagnosis of a specific logopedical findings in children of preschool age and weakening of identifying these children at all language levels. For the benefit of the work could be considered the data obtained from the survey, which provided a basis for the design of measures to prevent risks specific learning at pre-school age.
Klíčová slova
Vývoj řeči, komunikační kompetence, jazykové roviny, školní úspěšnost, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, specifický logopedický nález, artikulační neobratnost, jazykový cit, specifické asimilace, pozorování, rozhovor, orientační vyšetření artikulační neobratnosti a specifických asimilací, oslabení v jazykových rovinách
Klíčová slova v angličtině
Speech development, communication skills, language levels, school success, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, specific logopaedic finding, articulation clumsiness, feeling the language, specific assimilations, observations, interviews, screening tests of articulation clumsiness and specific assimilation, weakening the language levels
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat oslabení v jednotlivých jazykových rovinách u dětí v riziku specifických poruch učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat oslabení v jednotlivých jazykových rovinách u dětí v riziku specifických poruch učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J., 2003. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-4-4.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LECHTA, V., a kol.,1990. Logopedické repetitorium. 1. vyd. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-00447-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MATĚJČEK, Z., 1995. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H. ISBN 80-85787-27-X.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
TOMICKÁ, V., 2006. Speciálně pedagogické metody využitelnv logopedické i speciálně pedagogické praxi. Liberec: TU v Liberci. ISBN 80-7372-106-6.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J., 2003. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-4-4.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LECHTA, V., a kol.,1990. Logopedické repetitorium. 1. vyd. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-00447-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
MATĚJČEK, Z., 1995. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H. ISBN 80-85787-27-X.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
TOMICKÁ, V., 2006. Speciálně pedagogické metody využitelnv logopedické i speciálně pedagogické praxi. Liberec: TU v Liberci. ISBN 80-7372-106-6.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.